• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Juan Nortes svåra olycka

F

F.d. 53078

Guest
Sv: Juan Nortes svåra olycka

Nej ingen nöd på mig inte
Söndagen som vi gick ut med hunden, Den dagen åkte jag bil dit och gich hem.
Nästa söndag gick jag strax under 3 kilometer det gick faktisk fint.

Under jackan har jag en ställning som gör att ryggen inte går att böja den måste jag ha i 6 månader. Det värsta är att under den har jag tagit över 100 stygn.

Varje vecka så känner jag mig mycket rörligare
Igår pratade jag med doktorn som sade till mig att ryggen fortfarande är mycket farlig att röra illa med. Om jag skulle upp utan ryggstödet och ramla så är risken stor att jag skulle hamna i rullstol. Det är därför viktigt att ta det lungt.
Igår tog jag en god tid och lade mig i badkaret med varmt vatten, jag lovar det var ett 5 stjärnigt bad.

Men Jappe här ser du att maten som man äter är mycket viktig. Nu äter jag bara sådant som kroppen behöver för att läka. Makrobiotisk kost bättre än LCHF. Inget nytt påhitt utan ett mycket gammalt sätt att ta vara på sig.
 

Bilagor

  • 2013-02-20 08.47.37.jpg
    2013-02-20 08.47.37.jpg
    1 MB · Visningar: 12
Senast redigerad av en moderator:
O

Osten

Guest
Sv: Juan Nortes svåra olycka

Oj, har läst allt nu och blev ju mer än en tår iögat. Var själv med om en allvarlig arbetsplatsvolycka och blev klämd undr en lastbil för 2 år sen. Känner igen mig så väl och min läkare sa oxå att tur du är i så bra kondition och envis. Det kommer du klara dig långt på. Vägen tillbaks är lång och bakslagen kommer, men du har ju byggt Husbuss så du vet ju.
En sak jag lärde mig den hårda vägen under allt elände är att de vänner man trodde man hade inte är ens vänner men många andra desto bättre. :)
Krya på dig och hur än livet blir lever du.

Mvh Björn
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Juan Nortes svåra olycka

Oj, har läst allt nu och blev ju mer än en tår iögat. Var själv med om en allvarlig arbetsplatsvolycka och blev klämd undr en lastbil för 2 år sen. Känner igen mig så väl och min läkare sa oxå att tur du är i så bra kondition och envis. Det kommer du klara dig långt på. Vägen tillbaks är lång och bakslagen kommer, men du har ju byggt Husbuss så du vet ju.
En sak jag lärde mig den hårda vägen under allt elände är att de vänner man trodde man hade inte är ens vänner men många andra desto bättre. :)
Krya på dig och hur än livet blir lever du.

Mvh Björn


Osten Hoppas att du har repat dig tll 100% och att du inte märker av olyckan. Krossade du också ryggkotor. Revbenen vet jag att man blir helt bra efter?

Själv kunde jag inte fundera på hur mycket vänner som man har dom kom till sjukhuset, en del har kommit och gjort saker i mitt hus utan att ta betalt. I dagt kommer det en Internetkille och ger mig Wifi mitt sovrum.
Verkstaden där jag har min buss har kommit flera gånger och till och med frågat om jag behöver Pengar. Svenskarna här nere i Fuengirola hade pratat med prästen och gjort en mässa där dom bad att jag skulle bli bra.
 
O

Osten

Guest
Sv: Juan Nortes svåra olycka

Hej!

Klarade mina ryggkotor i olyckan men ska operera 3 nackkotor sen en tidigare cross olycka men avvaktar lite med den operationen. I min arbetsplatsolycka bröt jag höger nyckelben, slog vänster axel urled och skadade samtidigt vänster nerv så blev lam från axel och ut i arm o hand, bröt 15 revben och lugnorna kollapsade. Fick oxå liksom dig lyxen att åka helikopter men såg bara rotorbladen och nåt tak innan vi landade. Låg inne 3 mån totalt men fick även lyxen att bo på rehab hem på slutet och bara träna vilket gav otroligt mycke både fysiskt och psykiskt. Kommer nog aldrig bli 100% återställd men har kommit långt. Nervskadan har återkommit bra och kan röra på allt men klen och med känsel bortfall och värk, revbenen lekte bra men tog nästan 4 mån innan alla läkt ihop, däremot haft problem med muskler och mjukdelar inne i kroppen, nyckelbenet märkte de på ettårskollen att det inte läkt ihop alls så det opererades i somras men fick problem efter en månad som jag gnällt över sen dess. Gjort flera röntgen och ätit antiinflamatoriskt och cortisonsprutor. Fick mer och mer utstrålning i höger arm och känselbortfall i höger hand och då opererade de mig i januari för Carpaltunnel syndrom men blev bara sämre kallare och blåare om handen och arm. Träffade tills slut en bra läkare efter massa tjat och röntgen och kontroller mm och då blev det panik och opererades förra veckan akut. Blev en op på 16 timmar då det böt huvudblodkärlet i axel, tog bort ett revben, tog bort titanplattan och även en muskel som sitter där men inte används till nåt. Hade även blod proppar i både över och under arm så blev uppskuren i både armveck och handled för att rensa. Jumsken blev blodlärls donator så har ett långt ärr där oxå. Allt hade varit betydligt enklare om de kollat allt nogrannare när jag klämdes. Har bara 2 operationer kvar men mindre och det är att montera in stimulator i ryggmärgen för att bli av med smärtor, men det blev uppskjutet lite nu pga senaste operationen.
Men de jobbigaste jag haft efter är den psykiska biten och det trodde aldrig.
Ja man blir verkligen rörd av alla som ställer upp så mycket för en när man har det tungt.
Krya på dig och fortsätt kämpa för du har allt för många mil framför dig och din familj i ditt helt enorma buss bygge.
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Juan Nortes svåra olycka

Usch det låter likt mig fast jag tror att nackkotorna är värre..

Det där med känseln låter samma bara hoppas att det kommer snart utan problem. Vad jag verkligen tror är att maten är mycket viktig. Ssjälv är jag en vegetarian som äter fågel och fisk. Mina blodprov är helt perfekta fast med lite colesterol. Vad jag också är säker är dykarklockan samma som kända idrottsmän använder för att kunna ex spela fotboll strax efter ett benbrott. En annan viktig sak är ditt tankesätt att inte gräva ner sig och tänka negativt. Visst har jag nu ont som bara den, men tanken ligger att snart blir jag helt frisk och blir lika som innan, Jag vet att det psykiska är mycket viktigt. Jag kommer ihåg att jag läste det bästa om en läkare som dödade sin fru med bara att tala omatt hon var dålig och det inte gick att bota. Tänk motsatsen och att man blir den förste som blir helt frisk. En kropp är mycket intelligent och byter ständigt ut alla cellerna till nya.
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Juan Nortes svåra olycka

Jag har nu varit hos min företagsläkare, den läkaren som är utsedd av staten så att jag inte kan jobba så jag slipper att betala mina avgifter.

Dom är väldigt trevliga och noga hon tittade på min högerhand och sa att det ser inte bra ut och att dom skulle ta en röntgen och se hur mitt lllfinger har läkt sig. Dom tog 2 bilder ettpå min hand och ett på min ryggrad.
mitt lillfinger måste dom bryta sönder igen och sätta fast det ordentligt.
Med det kommer jag att vänta med tills jag mår mycket bättre och kan röra mig lättare.
Röntgen för min ryggrad var inte alls så illa som jag har trott, den innehöller mycket mindre skruvar än vad jag trodde.
Läkaren hon läste min rapport och var förvånad att jag kunde sitta framför henne. Hon förklarase för mig att olyckan var mycket allvarlig och att jag har haft tur som nu kan sitta och gå. Reparationen av kotorna och revbenen ser mycket bra ut, men tar mycket tid. Flest revben var trasiga på höger sida, men på vänster sida har jag nujätteont. Det beror nog på att min känsel kommer tillbaka och att jag troligvis har ett revben på vänster sida sönderyckt i fästet under axeln.

Har pratat med enkille som såg ganska nära vad som hände och han sa att jag hade lagt motorcyckeln och tittade ut över kanten och sedan ramlade ner utan MC. Detta förklarar varför det inte finns en repa på MCn.

Men tänk om man kunde bestämmanär det är farligt. Man slappar nog av när man tror att det inte finns någon risk för skada.
 

Bilagor

  • IMG-20130307-WA0002.jpg
    IMG-20130307-WA0002.jpg
    58,3 KB · Visningar: 7
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Juan Nortes svåra olycka

Idag var jag pá besök pá sjukhuset igen.

Jag tänkte att nu skulle jag fá lov att röra mig mera som att simma i polen ocn fá lite motion och muskler tillbaka.

Det visade sig att jag kände den nya läkaren han hade opererat mig i vristen för 12 ár sedan.
Han sade till mig att det var fantastiskt att jag kunde sitta framför honom.
Dessutom förbjöd han mig att simma eller nágon typ av liknande rörelser.
Han berätade att jag har en kota som är trasig och förskjuten och om den rör sig innát sa kommer jag att bli sittande i rullstol. Jag fár lov att gá som jag gör nu kortare sträckor med hunden.

Han tyckte inte ens om att jag áker bil om det skulle hända en liten olycka vilket det gjorde när vi körde därifrá, fast mycket lite. en krossad klykta och fulare kofángare. Där hade jag tur.

Läkaren sa att jag skulle komm tillbaka de 26e juni och kanske dá fár jag simma det beror pá scannern av mina ryggkotor. Bara hoppas att dom är bättre dá.
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Juan Nortes svåra olycka

Ja du skynda lángsamt Absolut Tommy
Allt beror pá läkarens ord det är han som bestämmer vad jag fár göra.
I Fredag Var jag pá ett 2 manadersbesök, och gjort scanner och röntgenbilder innan.
Läkaren kallade in mig efter 2 timmars väntan, jag satte mig framför honom.
Han hälsade och tog fram mitt fall pá sin datorskärm och tittade länge.
Till sist sade han att det hade läkt sig mcket snabbt och bra till och med mycket över hans förváning. Han komm med dom glada beskeden att jag nu intebehöver vara i sängen 23 timmar om dygnet. Nu slipper jag att ha ryggstödet pá mig och han sa att jag fick simma i polen áka bil.
Han sa oksá att dom inopererade skenorna vill han inte rekomendera att ta bort. Stelheten i ryggen kommer jag att fá leva med resten av livet. Detta innebär att jag alldrig kommer att kunna böja mig ner och knyta skorna. Vi fár väl se on nágra ár.
Jag fick ett papper om rörelse som jag skall göra av doktorn, jag tittade pá detta och tyckte att det stämmer dáligt. Jag tog pappret och visade 3 st sjukgymnaster och alla var överens med varandra att det var skadligt sá jag kommer nu att bli skickad till en ryggskola med pool. Jag vill ju inte belasta titaniumskivorna sá att skruvar gár i sönder.

Fördelen med att ligga hemma i sängen har varit att hjälpa barnen med läxorna och med musik. Nu har dom höjt mycket.
Musik har vi jobbat mycket med, skolavslutningen blev mycket lyckad flickan sjöng och det blev sänt i TV. Pojken vann en Violinconsert máste nu köpa en proffsig violin.Den han har kostade 70€ och láter som et misshandlad katt. Stort jobb till orkestern gav oksá fördel där pjken byter violinen mot sax. Fst han är yngst och alldrig har haft en saxlärare sá klarar han det bra. Nästa vecka sá skall vi till Valencia som semester pojken skall spela Violin i en symfoniorkester, hans absolut största intresse. Detta har jag nu levt för i 6 mánader.

El Rey Leon The Lionking - YouTube Váran orkester
Titanic Violin trio ( Escuela ADN) - YouTube
 

Bilagor

  • lucia.jpg
    lucia.jpg
    39,2 KB · Visningar: 12
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Juan Nortes svåra olycka

Nu har det gátt 10 mánader och trodde att detta skulle vara över, men läkarna förbjuder mig att göra nágon fysisk ansträgning med ryggen.
När jag är pá besök hos läkaren sá tar dom alltid en röntgen av ryggraden och läkaren tittar besvärat pá bilden. Han tittar länge och säger till sist att det ser bättre ut vi ses igen om 3 mánader. Jag frágar dá om jag fár börja jobba och han svarar nej det är för tidigt ta det lungt.
Nu gick jag till ett privatsjukhus och beställde en detaljerad skiktröntgen. Allt gich fort och trevlig personal. Jag fick vänta en timma pá att fá resultatet, det jick bra att vänta i baren. En röntgen flicka kom och sa att allt var klart och om jag ville prata med läkarna som hade gjort en rapport, dom ville träffa mig. Det var ett mycket intresant samtal med dessa läkarna som tog sig tid att förklara allt. Dom sa att dom benbrotten jag har pá ryggen är mycket sällsyt att se pá en levande människa. Sedan att jag kan gá var helt fantastiskt Dom visade mig i en dator benen i färg mm efter mm. Man kan se helt perfekt hur krossat en kota är. Dom förklarade att jag máste vara lugn annars kan jag bli rullstolsbunden. Det kommer att ta minst 4-5 ár innan detta blir läkt ock kan ta bort steloperationen.

Nu vet jag exakt vad som hände. När jag var uppe med MC sá rasade det under mig med jorden av min vikt. Det var därför som jag föll ner.
Mánga säger att jag hade tur i oturen och kan gá. Det kunde gá värre. Jag ser det inte sá. Hade jag ramlat och bara slagit mig lite sá kan man kanske diskutera saken. Oavsett vad som händer kan det bli värre.
 

Bilagor

  • 2013-10-09 13.24.50.jpg
    2013-10-09 13.24.50.jpg
    601,3 KB · Visningar: 24

Majzzan

HBK Medlem
Inlägg
1.138
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025
Sv: Juan Nortes svåra olycka

OJ! Vad ska man säga. Vilken osäkerhetsfaktor att alltid ha i bakhuvudet. Hoppas och håller tummarna att det går så bra för dig med fortsatt läkning som det är möjligt, även om det är ett långtidsprojekt.

Kram Monica
 
C

cheetah1

Guest
Sv: Juan Nortes svåra olycka

Du fick åtminstone en bild med tre läskiga gubbar på där.. ;)

Skämt åsido (jo, man måste skämta även när man inte mår bra, annars blir man aldrig bättre ;) ), du har ju onekligen haft en hiskelig tur. Det får en ju onekligen att tänka till ordentligt om man verkligen ska hålla på och köra motorcykel, det är mycket som kan hända. Jag var själv i backen för lite sen på en grusfläck, och även om det gick bra eftersom det gick betydligt långsammare än hastighetsgränsen så tänker man ju till vad som hade hänt om jag hade kommit i "lite" högre fart om jag inte hade känt till kurvan, då hade jag nog hamnat ute i geografin nånstans.

Jag förstår varför folk stänger in sig i en plåtburk på vägarna istället.. Men samtidigt är det mycket roligare att luta lite i kurvorna och känna vinden i hjälmen.
 
Toppen