• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Jornalister och "konsekvensneutralitet"

F

F.d. 52943

Guest
Jag antar ett det finns ett antal fd eller aktiva journalister här? Rent statistiskt borde det vara så.

Själv har jag ett problem med mitt förhållande till nyhetsjournalister. Hoppas att någon/några här har gått journalisthögskolan och kan bekräfta eller förneka mina fördomar om vad dom lär ut när det gäller etik i allmänhet och konsekvensneutralitet i synnerhet.

Jag har gått en företagsledarutbildning där vi under en heldag med veckans affärers dåvarande nyhetschef (nu pratar vi om forntiden, men jag har inte sett några tecken på förändring sedan dess...) fick en duvning om vad vi kunde förvänta oss för bemötande från pressen, om vi skulle hamna i en situation som blev interessant för media.

Det han förklarade var, att som journalist kan/ska man aldrig, under några som helst omständigheter, ta någon som helst hänsyn till vilka konsekvenser en publicering kan få.
Det är bara det s.k. allmänintresset som styr om publicering ska ske eller inte. D.v.s om någon i redaktionsledningen anser att många skulle vilja läsa detta (= man kan sälja nyheten) så är det OK att publicera. Det är inte journalisten själv som avgör, utan det gör redaktionsledningen.

Det betyder t.ex. att om jag i en krissituation, skulle försöka förklara bakgrunden till ett problem för någon journalist (som jag ev. fått förtroende för), så känner sig tidningen/tvkanalen/radiokanalen helt fri att publicera, om dom anser att det gagnar tidningens/tvkanalens/radiokanalens kortsiktiga intresse att sälja nyheter.

Det finns inget som heter "i förtroende" eller "off the record" i journalisternas vokabulär. Om någon berättar något "off the record" så innebär det bara att jornalisten (i bästa fall) avstår från att avslöja vem som berättat. Inte att hen känner något hinder att publicera.

Även om journalisten skulle inse att publicering kommer att få tragiska konsekvenser, som till exempel självmord bland berördas anhöriga, så är det bara det heliga s.k. allmänintresset (= möjligheten att sälja nyheten) som avgör om publicering ska ske.

Finns någon här som gått journalisthögskolan, som kan bekräfta eller förneka att konsekvensneutralitet lärs ut som begrepp på jornalisthögskolan och/eller används som etisk riktlinje i journalismens vardag?

Conny

HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2025
Sv: Jornalister och "konsekvensneutralitet"

Hej!
Jag delar helt och fullt din uppfattning.

En mycket erfaren journalist sa en gång "off the record" att nyhetsjournalisten första budord är att: "Kolla aldrig upp en bra story - för då spricker den".

Och en myndighetsperson berättade att de en gång blev citerade i en lokal radiokanal, men att man vänt på budskapet och att de sagt precis tvärt om. Så de kontaktade redaktionen för att få en rättelse, men fick till svar att "det saknar nyhetvärde".

Själv har jag under alla år lagt märke till att om det skrivs något som jag med 100 % säkerhet är bättre insatt i än nyhetsjounalisten, så har han/hon alltid fel. Därför undrar jag hur det är med sanningshalten i resten.

Problemet är att detta spiller över på andra journalister vars röst försvinner i mängden.
//Conny

Senast ändrad:
F

F.d. 52943

Guest

Vill förtydliga mig lite:
Jag avser nyhetsjounalistiken - i första hand kvällspressen.

Mitt inlägg är inte ett angrepp på pressen. En fri och oberoende press, som grannskar den ekonomiska och politiska makten är en förutsättning för en fungerande demokrati och rättsstat.
Det jag vänder mig emot och undrar över är bara etiken i rapporteringen när den skadar oskyldiga människor, eller får andra orimliga konsekvenser.
Jag har uppfattat det som att många journalister/media gömmer sig bakom begreppen konsekvensneutralitet och allmänintresse när man beslutar om publicering i känsliga frågor.
Tacksam om någon utbildad jounalist kan besvara mina frågor i det första inlägget.

Senast redigerad av en moderator:

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

Man brukar säga att massmedia är den tredje statsmakten.
Det är totalt fel, i Sverige är det den första statsmakten.
När massmedia av någon anledning, eller något beslut som tagits, dragit på med krigsrubriker så pudlar våra fega politiker och myndighetsutövare. Inte bara en gång utan det blir både dubbel- och trippel-pudlar.
Skrämmande är vad det är.

hellstrand

FD HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
5022
Medlemskap
2022

Fått detta bekräftat sedan mycket länge och trodde alla visste att det är på detta sätt.

F

F.d. 52943

Guest

Ingen journalist som kan/vill ta upp den kastade handsken? - eller rätta mig om jag fattat journalismens etikska rättesnören fel....

F

F.d. 52943

Guest

Det borde finnas någon journalistutbildad här. Journalistförbundet har ca 18.000 medlemmar. Med pensionärer och utbildade som jobbar inom andra yrken borde det bland våra drygt 10.000 medlemmar, och minst lika många interesserade därutöver, finnas åtminstone en handfull här som skulle kunna upplysa mig om mina frågor i det första inlägget.

F

F.d. 29882

Guest

Hej

Vad tänker ni om detta.Hela Svenska Journalistkåren visste om
Anjas Sexuella läggning i flera år men ingen skrev om det
det var Anja själv som fick bestämma när och hur

MVH//Jocko:mcride:

F

F.d. 29925

Guest

Finns nog mycket som hålls "hemligt" framförallt på ett personligt plan.
En välbevarat hemlighet är väl vem statsministern har ett förhållande med.
Även om många vet, inga skriverier.

atina1

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2025

Ja det är väl konstigt, det heter ju allmänt annars "det en vet det vet ingen men då två vet då vet alla"!
Mvh.

F

F.d. 52943

Guest

Hej

Vad tänker ni om detta.Hela Svenska Journalistkåren visste om
Anjas Sexuella läggning i flera år men ingen skrev om det
det var Anja själv som fick bestämma när och hur

MVH//Jocko:mcride:

Det låter helt OK. Har du gått journalisthögskolan?

F

F.d. 25646

Guest

Ärligt talat så förstår jag inte riktigt vilka kopplingar dina funderingar har till detta forum. Jag må vara lite dum men jag trodde att man diskuterade husbilslivets vara eller inte vara här..

F

F.d. 52943

Guest

Ärligt talat så förstår jag inte riktigt vilka kopplingar dina funderingar har till detta forum. Jag må vara lite dum men jag trodde att man diskuterade husbilslivets vara eller inte vara här..

Det må så vara, men "Under Markisen" är det helt fritt att diskutera vad som helst så länge det inte bryter mot forumreglerna.

Redigerat: Ber om ursäkt! Jag inser nu att mitt svar kan tolkas som oförskämt när man läser det ihop med ditt inlägg. Det var inte menat på det sättet.

F

F.d. 29925

Guest

Det är nog rätt viktigt att inte säga mer än absolut nödvändigt till en "murvel". Även att bli "familjär" och låta en intervju, med konkreta frågor, övergå i ett "samtal" kan vara förödande för "offret".;)

Toppen