• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Jordningsfel påverkar instrumentpanelen

F

F.d. 10945

Guest
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato Maxi
Chassietyp: Standard
Motortyp: 2,8 JTD 127 hk
Årsmodell Chassie: 1999
Husbilsfabrikat: Dethleffs
Husbilsmodell: Esprit H6840
Husbilstyp: Halvintegrerad
Årsmodell Husbil: 1999
Ämnesområde: Elsystem
Mest påtagligt är att batteri-laddningens instrument visar för låg laddning, och sjunker påtagligt när man slår på lyset. LCD-klockans ljus påverkas också, även bilens instrumentpanel. Laddningen fungerar dock " på riktigt", dvs inga problem vid start. Bägge batterierna byttes i höstas.
Någon som har haft detta fel någon gång ?
 
F

F.d. 53186

Guest
At lyset i led klokka blir svakere er nok normalt. Har det samme med min Dethlef 99 mod
Men jeg har problem med diesel tank måler, den viser det den vil og varierer fra full til nesten tom . Selv om tanken er full. Noen som har noen tips?

Tacoma
 
F

F.d. 55397

Guest
Tankmätaren bygger på ett man mäter spänning över ett motstånd som varierar med volymen, sjunker spänningen så "luras" mätaren.

Lite oklart med grundproblemet, men kontaktsvårigheter i - (minus, ofta kalla "jord-krets"). Dvs se över kontakterna på batteriet och vidare, eftersom starten verkar funka UA så är antagligen den kretsen "hel" och problemen i andra kretsar. Dvs ryck o slit i trådar, de skall sitta fast o ingen rost i kontaktytor.
 
Toppen