• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Jordning

Belar

FD HBK Medlem
Inlägg
1.934
Kommun
Västerås
HBK-Nr
1945
Medlemskap
2023
I samband med att jag gjorde lite förändringar i elsystemet (12V) så började jag fundera på hur jordningen är gjord.

Ser att bodelsbatteriernas minuspol är förbunden med inverterns och landströmmens jordledningar, men jag ser ingen (tydlig) förbinding till chassie och startbatteri, men det kanske sker genom jordpunkten i centralen...

Någon som vet hur det ska/bör vara?

/Bertil
 
F

F.d. 1033

Guest
Sv: Jordning

Jorda (minuskabeln i vanliga fall) så nära batteriet som möjligt. Jordkabeln till bodelsbatteriet behöver inte vara anslutet till startbatteriet eftersom de försörjer olika kretsar.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.959
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025
Sv: Jordning

Hur det är kopplat på din bil känner jag inte till, men:
Bilens generator är oftast jordad (minuspolen) i motorn. Bilbatteriet är jordat i motor eller chassi om det finns jordfläta mellan motor och chassi.
För att generatorns laddning skall fungera som den skall bör då även bodelsbatteriet vara jordat i startbatteriet eller motor/Chassi.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
6.019
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Jordning

Det man ibland bör kolla om man har spänningsfall och problem i bodelen är ju faktiskt jorden till olika förbrukare. Inredning m.m. är ju av icke ledande matrial så jorden går ju också genom kablar. Om någon förbrukare bråkar med spänningsfall och annat så räcker det inte att bara kolla upp dålig kontakt i säkringar, anslutningar och kablar på plussidan, den dåliga kontakten som ger spänningsfall m.m. kan lika gärna vara på minus/jord-sidan.

Det är också rätt viktigt om man spänningsmäter vid en förbrukare att ansluta både plus och minus på mätinstrumentet vid förbrukaren.
Om man har jorden/minus på instrumentet ansluten på batteriets minuspol och sedan bara ansluter plus på mätinstrumentet vid förbrukaren så kan man få ett bra voltvärde om plusmatningen är ok. och den dåliga kontakten ligger på jordsidan, och därför bli lurad och missa problemet.

Om gemensam jord på bilens batteri och bodelens batteri inte skulle finnas när generatorn laddar så är det att jämnföra med att använda startkablar mellan två bilar, och bara koppla samman pluspolerna med den röda kabeln och strunta i den svarta till jorden.....Det händer inte ett sk.. :).

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Björn R

HBK Medlem
Inlägg
1.617
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2026
Sv: Jordning

Jorda (minuskabeln i vanliga fall) så nära batteriet som möjligt. Jordkabeln till bodelsbatteriet behöver inte vara anslutet till startbatteriet eftersom de försörjer olika kretsar.

Det är nog bara en tankevurpa, stämmer bra för förbrukningen men vill du ha med generatorladdningen så behövs generatorminus. Hälsar Björn
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2025
Sv: Jordning

När du skriver jordning så är det för mig den gul/gröna från 230volts intaget. Och det andra är chassiminus på batteri sidan.
Texten i din sista mening kan du inte få svar på då det inte finns några regler att hänvisa till. Tillverkarna gör som dom vill så länge dom följer ” Ett fordon ska vara konstruerat så, att risk för brand, explosion eller skada av annan orsak i möjligaste mån undanröjs”.
Inkommande jord skall givetvis vara ansluten till karossen och på de bilar jag sett så brukar man samla jordningarna i en plint och därifrån gå ut till olika delar i karossen så det inte blir seriejordning. Denna jordning är viktig för 230volts installationen.
Jordning och batteriminus behöver inte kopplas samman men det blir det ju per automatik för någonstans möts de.
Där finns säkert någon förbindelse i motorutrymmet från batteri, motorblock eller minusplint till chassiet. Även bodelsbatteriets minus är anslutet till chassi annars så blir det ingen laddning när man kör och motorbatteriet blir inte laddat från EBL när 230v är anslutet.
 
Toppen