• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elsystem Jordfelsbrytare

LOFBO

HBK Medlem
Kommun
Skärhamn
HBK-Nr
4132
Medlemskap
2025
Jag har 3 jordfelsbrytare En för laddning, en för värmen och en för 230V kontakterna i bilen. Den för kontakterna verkar ha gått sönder. Den står i tillslaget läge, men ingen ström på kontakterna. Trycker jag på testknappen händer inget. Gör jag likadant på de två andra löser de ut. Kylskåpet fungerar på 230V. Drar jag ut landströmmen och slår på invertern får jag ström i alla kontakter.
Stog en vecka på ström, körde 15 mil och när jag pluggade in strömmen på nästa ställe fungerade inte kontakterna. Kan en jordfelsbrytare gå sönder?
Carthago C-line 2018

LOFBO

HBK Medlem
Kommun
Skärhamn
HBK-Nr
4132
Medlemskap
2025
Ja alla tre står i tillslaget läge. Jag kan slå av och på de två första både manuellt och med testknappen Den tredje, till kontakterna, kan oxå slås till och från manuellt men ej med testknappen Har försökt slå till och från några gånger men det har inte hjälpt Brytarna syns på bifogad bild men den IMG_1553.jpegtredje, som det gäller, står som tillval
på denna bild

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Bara en liten tanke, utan att veta hur inkommande ström/kablar före brytarna är kopplade. Du har väl ström på ingången till just din säkring/jordfelsbrytare som är till kontakterna, kan vara värt att kolla i alla fall innan större operation och köp, men det kan ju ev. vara en skena som inte kan bråka.

M.v.h. JANKRO.

LOFBO

HBK Medlem
Kommun
Skärhamn
HBK-Nr
4132
Medlemskap
2025
Tack för diverse svar Kablarna verkar ligga på en skena så det är nog inget problem där
Jag har provat att slå till och från brytaren nägra gånger men det hjälper inte Den har väl antagligen gått sönder som Bäckis skriver

FURUDAHLS

HBK Medlem
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
33721
Medlemskap
2025
Vi hade samma fel på våran bil med samma problematik,att det inte gick att återställa jordfelsbrytare till 230 uttagen. Då visade det sig att prioriteringen i invertern hade gått sönder. Efter byte av invertern så funkade allt som vanligt.

Campagnoloswe

HBK Intresserad
Kommun
Kungsbacka
Vi hade samma fel på våran bil med samma problematik,att det inte gick att återställa jordfelsbrytare till 230 uttagen. Då visade det sig att prioriteringen i invertern hade gått sönder. Efter byte av invertern så funkade allt som vanligt.
Samma problem för mig med exakt samma fel, prioriteringen i invertern var trasig.
Har du en inverter från Dometic går det att laga, har för mig att det gick på cirka 1500:-.
Har också en Carthago.
Blev rekommenderad av Dometic att inte ha landström kopplad när det inte behövs. Tydligen så sliter det på invertern att plugga i/ur strömmen.
Så nu under vintern är allt brutet och jag kör med lös kabel och extern batteriladdare för underhållsladdning.

Senast ändrad:

LOFBO

HBK Medlem
Kommun
Skärhamn
HBK-Nr
4132
Medlemskap
2025
Tack för alla svar Får kolla invertern med någon husbilsfirma till våren. Bilen står i Alicante till första mars. Någon som kan rekommendera någon firma där i närheten?

Toppen