• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Jordfelsbrytare i husbil

F

F.d. 28368

Guest
En jordfelsbrytare jämför strömmarna i fasen (faserna) och nolledaren. Om något fel uppstår så att ström överleds till jord via exempelvis en människa, diskbänk eller skadad ledning, så bryter jordfelsbrytaren strömmen. En jordfelsbrytare skyddar inte om man exempelvis kommer i kontakt med både fas och nolla. Om det inte uppstår någon läckström till jord räknas man som en inkopplad produkt och är alltså oskyddad. (Gäller för den jordfelsbrytare som IF säljer för hemma bruk).

Med tanke på att däcken isolerar mot jord lär jordfelsbrytaren inte kunna fungera om inte bilens karross är jordad via anslutningskabeln. I försvaret använde vi jordspett för mobila enheter för att jordfelsbrytaren skulle fungera. När man använder elverk har man inte jord via elnätet.

Finns det någon risk att jordfelsbrytarens testläge inte indikerar fel även när den inte är ansluten till jord?
 
F

F.d. 24784

Guest
Sv: Jordfelsbrytare i husbil

Testknappen kopplar in ett motstånd mellan fas och jord, så att 30 mA flyter på andra sidan av den detektor som jämför strömmarna. Dvs testknappen har inget med installationen att göra, jord, jordspett, eller bilens däck. Den testar endast jordfelsbrytarens interna funktion. Med en felström som liknar den som kan flyta genom en människa.

Med felström menar jag en ström som flyter tillbaka på annat sätt än genom nollan, exvis i jord via ett människa.

Då ju eldistributören är jordad, kommer en ström från fasen genom människan och till gräsmattan utanför bilen att lösa ut jordfelsbrytaren. Dvs bildäcken betyder inget i saken.
Inne bilen samma sak om felströmmen flyter genom kroppen till något jordat inne i bilen. Obs att i bilen är minus batteri, bilens chassi oxo skyddsjord.

de
Roy
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.959
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025
Sv: Jordfelsbrytare i husbil

Om du står i husbilen och sticker in ett föremål i en 220 V kontakt så du kommer i kontakt med fasen, får du en stöt då??
Det borde vara svar på frågan.
OBS prova inte!!!!
//W
 
F

F.d. 21685

Guest
Sv: Jordfelsbrytare i husbil

I det fall att JFB ej är ansluten till jord via anslutningskabel (avsaknad av jordförbindelse i matande ända, avbrott i kabel mm), kommer den ej att lösa ut då du trycker på testknappen, således ett bra sätt att kolla funktionen vid varje nytt anslutningsställe....

//mats
 
F

F.d. 55397

Guest
Sv: Jordfelsbrytare i husbil

Om du står i husbilen och sticker in ett föremål i en 220 V kontakt så du kommer i kontakt med fasen, får du en stöt då??
Det borde vara svar på frågan.
OBS prova inte!!!!
//


Ja som sagt prova inte...

Du har en anslutningssladd med 230V jordat anslutet till yttre elnätet, då har du, "jord" inuti bilen. Sen är det en fråga om materielens ledningsförmåga mellan dina kroppsdelar och något som är jordat. En ström flyter säkert genom din kropp, men beroende på utförande, fuktighet mm kan den strömmen vara så liten att du inte känner nåt, eller så stor att du dör direkt. Beroende av hur lång/grov kabel du har kan strömmen begränsas så de säkringar som skall skydda inte löser ut, men ändå utgör risk för person eller brand. Jordfelsbrytaren räddar dig!

Dvs gummistövlar KAN rädda dig o svettiga fötter nära en metalldel kan döda dig!

När det gäller att med mobilt elverk 1-3 fas så får man det att "fungera" om man kopplar in en belastning mellan fas/er o "nolla" (PE ledare), MEN man kan få enormt höga spänningar jämfört med "jord", så därför bör man anbringa ett jordspett när man kör elverk för att "hålla fast" sin potential rundt det vi kallar jord. Nu brukar det som ovan vara en liten kontakt även mellan höljet på elverket och jorden, men den ev ström som går den vägen blir ganska låg, sett ur säkringens synvinkel men för hög ur kroppens synvinkel....

Ett jordspett ansluts bäst i blöt lerjord o sämst nerkilad bland stenar
 
F

F.d. 28368

Guest
Sv: Jordfelsbrytare i husbil

I det fall att JFB ej är ansluten till jord via anslutningskabel (avsaknad av jordförbindelse i matande ända, avbrott i kabel mm), kommer den ej att lösa ut då du trycker på testknappen, således ett bra sätt att kolla funktionen vid varje nytt anslutningsställe....

//mats

Jo, det var detta som jag hade i baktanke. Jag kanske uttryckte mig lite otydligt. Man kan inte vara säkert på att man har jord bara för att man kopplar in sladden till ett jordad-uttag.

Hur blir det om bilen av någon anledning, te.x. korrossion, inte har kontakt med jord (220v)? Jag vill minnas att det var viktigt att tillse att man har god jord vid montering av 220v motorvärmare, men då saknas normalt jordfelsbrytare i bilen.

Om karrossen blir strömförande så löser jordfelsbrytaren ut när någon som står på marken på utsidan tar i bilen. Om personer inne i bilen har kontakt med den strömförande karrossen lär problem uppstå först när en potential skillnad uppstår, d.v.s. att personen tar i något som är anslutet till 0:an. Jord (220v) saknas ju i detta senario. Jordfelsbrytaren löser dock inte ut mellan fas och nolla, vilket gör att den inte skulle skydda i detta läge.

Det slog mig hur det blir i halvintegrerade husbilar. Är aluminiumplåten i bodelen elektrisk förbunden med stål chassit/hytten, eller är de åtskilda för att undika galvaniska strömmar som "käkar" upp metallerna?

Min situation är dock lite annorlunda eftersom jag har en liten "plåtis" (VW-buss). Jag tar in 220v via motorvärmarkontakten. Tänkte att om jag kopplar in en jordfelsbrytare innan strömmen går in i motorvärmarkontakten, så skulle jag kunna öka säkerheten. Min tanke är att temporärt lägga en jordfelsbrytare i motorrummet när bilen står uppkopplad på 220v och koppla in motorvärmarkablen i jordfelsbrytaren. Vidare skulle testläget på jordfelsbrytaren också fungera som en koll att uttaget är anslutet till jord (220v). 220v-anslutningens förbindels till chassi-jord kommer dock inte att testas. Här blir det att kolla med en ohm-mätare då och då för att säkerställa att god kontakt föreligger.

Jag hade en ruggig upplevelse under uppväxten när jag var barfota på gräsmattan och råkade lägga handen på ett strömförande hölje (220v). Handen sögs fast och jag kände hur strömen pumpade genom kroppen, mellan handen och foten. Efter ett antal försök lyckades jag rycka mig loss och då var högersidan, där strömen hade rusat, avdomnad. Efter lite springande på gräsmattan kom dock känslen tillbaka. Antar att detta var ett av mina "sju-liv" :)
 
F

F.d. 3297

Guest
Sv: Jordfelsbrytare i husbil

Ja, Juan,
Endast LIKSTRÖM kan ge den upplevelsen.
Med VÄXELström så bryts strömmen 100 gånger per sekund
och kroppen kan "ta befäl" och rycka sig loss.
110V likström var faktiskt vanligt i Sverige även i början på
60-talet!

Du och jag, och många fler, vet detta men det finns folk som
tror att man får 9V växelström genom att parallellkoppla ett
12V och ett 6V batteri! :mad:
 
F

F.d. 55397

Guest
Sv: Jordfelsbrytare i husbil

Ja, Juan,
Endast LIKSTRÖM kan ge den upplevelsen.
Med VÄXELström så bryts strömmen 100 gånger per sekund
och kroppen kan "ta befäl" och rycka sig loss.
:mad:

njae, nu är det inga krampande muskler som hinner släppa vid 0-genomgången i sinusvågen som inträffar var 1/100 sekund, med den tesen skulle en elolycka vara omöjlig.
 
F

F.d. 55397

Guest
Sv: Jordfelsbrytare i husbil

I det fall att JFB ej är ansluten till jord via anslutningskabel (avsaknad av jordförbindelse i matande ända, avbrott i kabel mm), kommer den ej att lösa ut då du trycker på testknappen, således ett bra sätt att kolla funktionen vid varje nytt anslutningsställe....

//mats


Jord /PE ledaren har ingenting med jordfelsbrytaren att göra utan skall kopplas helt förbi, jordfelsbrytaren mäter att all ström som går in i anl även går ut (L1+L2+L3+N=0), testknappen är en intern förbindning förbi mätkretsen mellan en fas och N-ledaren o "lurar" fram en diffström. Om PE ledaren är hel till jordtaget kan inte detekteras på detta sätt ( Risken för avbrott i PE ledaren är ytterligare ett argument för jordfelsbrytare.)
 
F

F.d. 28368

Guest
Sv: Jordfelsbrytare i husbil

njae, nu är det inga krampande muskler som hinner släppa vid 0-genomgången i sinusvågen som inträffar var 1/100 sekund, med den tesen skulle en elolycka vara omöjlig.

"Förståsigpåarna" kan ju alltid prova att lägga fasen i höljet på en motor och ta i den när dom står barfota på en daggvåt gräsmatta, men det är inte att rekomendera. I min elutbildning senare i livet lärde jag mig att ta i ledarna med utsidan av fingrarna. Om man tar med insidan av fingrarna och ledaren är strömförande så kommer strömen att göra att musklerna dras åt varvid man får ett krampaktigt tag om ledaren och inte kommer loss.
 
F

F.d. 55397

Guest
Sv: Jordfelsbrytare i husbil

Om karrossen blir strömförande så löser jordfelsbrytaren ut när någon som står på marken på utsidan tar i bilen. Om personer inne i bilen har kontakt med den strömförande karrossen lär problem uppstå först när en potential skillnad uppstår, d.v.s. att personen tar i något som är anslutet till 0:an. Jord (220v) saknas ju i detta senario. Jordfelsbrytaren löser dock inte ut mellan fas och nolla, vilket gör att den inte skulle skydda i detta läge.

Det slog mig hur det blir i halvintegrerade husbilar. Är aluminiumplåten i bodelen elektrisk förbunden med stål chassit/hytten, eller är de åtskilda för att undika galvaniska strömmar som "käkar" upp metallerna?

Att göra nåt som bl a består av en massa ledande material som en husbil så att inga galvaniska strömmar kan gå /total isolation internt är svårt, och såvitt jag kan se är det inte gjort (med risk för galvanisk korrission mm). Om en inkommande 230V spg sätter nåt mer eller mindre ledande i bilen så får mer eller mindre all metall potentialen 230V.

Att gummidäck har en isolerande förmåga för extrema spänningar som åska är en utbredd tro, men håller "ganska bra" för 230V, men sen beror det på hur bilen står i "högt" gräs, lös spillvatenlunga, hjulskydd, cyklar som lutar mot bilen mm, men antagligen går ingen säkring utan när någon människa rör bilen sluts kretsen.

JORDFELSBRYTARE är lösningen.
 
F

F.d. 55397

Guest
Sv: Jordfelsbrytare i husbil

Sokrates;453189I min elutbildning senare i livet lärde jag mig att ta i ledarna med utsidan av fingrarna. Om man tar med insidan av fingrarna och ledaren är strömförande så kommer strömen att göra att musklerna dras åt varvid man får ett krampaktigt tag om ledaren och inte kommer loss.[/quote skrev:
När var den elutbildningen???

I modern tid är det frånkoppla, spänningsprova jorda det som vi lär ut.

En finess är det att inte sluta fingrarna ikring, just ur kramp perspektivet, mindre brännmärken läker snart om inte hjärtflimmer gjort att läknings (och livs) processen stannat av. Beroende på vart/hur man står kan man landa olyckligt också.
 
F

F.d. 28368

Guest
Sv: Jordfelsbrytare i husbil

När var den elutbildningen???

I modern tid är det frånkoppla, spänningsprova jorda det som vi lär ut.

En finess är det att inte sluta fingrarna ikring, just ur kramp perspektivet, mindre brännmärken läker snart om inte hjärtflimmer gjort att läknings (och livs) processen stannat av. Beroende på vart/hur man står kan man landa olyckligt också.

Utbildning någon gång under 70-80-tal. Jag arbetate som systemtekniker med bl.a. eldrörsluftvärn. Vi körde med 50 KVA elverk (3x220v) som strömförsörjde två kanoner och ett centralinstrument. När man står ute i terrängen och har "fientligt flyg" i luften kan förutsättningarna bli lite annorlunda.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Jordfelsbrytare i husbil

Det som jag kommer ihåg vad det gäller strömmens påverkan på människkroppen är att 5 A anses ha en en dödlig utgång.
Och i bilarna har vi minst 10A ev tom 16 A.
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.695
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2025
Sv: Jordfelsbrytare i husbil

Decker du talar om strömmen in i anläggningen men så stor blir inte strömmen genom kroppen. - För att ge lite perspektiv, på sjukhusutrustning är kraven helt annorlunda och där gäller 1 mA på patientnära utrustning (BF) och 10 uA för hjärtnära utrustning ( i op-salar). När man mäter dessa läckströmmar bryter man skyddsjorden och simulerar människokroppen med 1 Kohm parallellt med 0,15 UF kond. (worst case).
Så även om du står med bara fötter på skyddsjorden och tar direkt i 230 v så blir inte strömmen större än ca 230 mA. Vilket räcker mer än väl om tillräcklig del passerar hjärtat!
// Göte J
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Jordfelsbrytare i husbil

Decker du talar om strömmen in i anläggningen men så stor blir inte strömmen genom kroppen. - För att ge lite perspektiv, på sjukhusutrustning är kraven helt annorlunda och där gäller 1 mA på patientnära utrustning (BF) och 10 uA för hjärtnära utrustning ( i op-salar). När man mäter dessa läckströmmar bryter man skyddsjorden och simulerar människokroppen med 1 Kohm parallellt med 0,15 UF kond. (worst case).
Så även om du står med bara fötter på skyddsjorden och tar direkt i 230 v så blir inte strömmen större än ca 230 mA. Vilket räcker mer än väl om tillräcklig del passerar hjärtat!
// Göte J

Som sagt var länge sedan, men då gällde det 5 A genom kroppen oberoende av spänningen. Men ju högre spänning ju lättare är det att få ström genom kroppen.

Hur som helst ingenting att jobba med om man inte absolut vet vad man håller på med konsekvenserna kan bli ödesdigra inte bara för "installatören".

Blev ombett för många år sedan att kolla ett enkelt svetsaggregat som inte funkade som det borde. Det var på den tiden man använde "platta CEWE-uttag". I det här fallet hade man anslutit de tre kablar från aggregatet till de tre stiften i vägguttaget, detta innebar att alla delar i aggregatet som egentligen skulle vara jordade var strömförande. (Jorden i dessa gamla anslutningsdon gick vanligtvis genom ett fjädrande bleck i donen.)
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2025
Sv: Jordfelsbrytare i husbil

Som sagt var länge sedan, men då gällde det 5 A genom kroppen oberoende av spänningen. Men ju högre spänning ju lättare är det att få ström genom kroppen.)

För en frisk människa anges gränsen för vad en människa tål till 30mA (0,03A) i max 5 sekunder. Detta om strömmen passerar bålen och kan påverka hjärtat.
 
Toppen