• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Jordfel

F

F.d. 53172

Guest
Har problem med instrumenten som påverkas av fläkten kylan och belysningen.
När jag sätter på kylan eller kupéfläkten så ökar tempmätaren till nästan maxläge. När jag slår av halvljuset så går mätaren ner nästan till rätt läge och fläkten ökar betydligt.
Ibland tänds även lampan för handbroms och varvräknaren går ner på noll.
Har läst på forumet men inte hittat något likande.

Har en Burstner-A-747-2-Active-2001 / Fiat 230a

Vore mycket tacksam om någon har tips och idéer om vad som kan vara
felet.

Lasse Dahl

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 53172

Guest
Sv: Jordfel

Det sitter en kraftig jordkabel som går ner till chassit och den ser inte alls dålig ut men det verkar väldigt trångt att komma åt.
Men det är värt att prova en ny kabel om det kan hjälpa.

Lasse

S

StorDansk

Guest

Har tydligen dålig jord på min bil också, fick ett tips av bilmeken där bilen står nu,
köp en extra jordfläta, montera och sedan en svetspunkt mot karossen, garanterad kontakt! :)

F

F.d. 53172

Guest

Tack för ett bra tips Klas!
Testade med en startkabel idag och det verkade som om bilen formligen sög i sig ström och det gnistrade när jag satt kabeln i chassit.
Varvtalet sjönk något och instrumenten verkar fungera med den extra jorden.
När jag tog bort kabeln började eländet igen.

Nu skall jag ta bort och byta jordkabeln och även pusta lite på andra kablar.
Det vore ju bra om det bara är den stora jordkabeln som felar.

Vi får se resultatet när jag bytt kabeln.

Tack alla för tips och stöd!

Anne & Klas

HBK Medlem
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
7412
Medlemskap
2025

Tack för ett bra tips Klas!
Testade med en startkabel idag och det verkade som om bilen formligen sög i sig ström och det gnistrade när jag satt kabeln i chassit.
Varvtalet sjönk något och instrumenten verkar fungera med den extra jorden.
När jag tog bort kabeln började eländet igen.

Nu skall jag ta bort och byta jordkabeln och även pusta lite på andra kablar.
Det vore ju bra om det bara är den stora jordkabeln som felar.

Vi får se resultatet när jag bytt kabeln.

Tack alla för tips och stöd!
Hej
Jag (Vi) får väl tacka Bror, för av honom fick jag (Vi) tipset med startkablen.
Mvh. Klas

F

F.d. 53172

Guest

:confused:
Nu har jag gjort rent vid motorblocket och kabelskon som är pressad vid kabeln och även uppe vid kabelskon uppe vid batteriet.
Trots detta så har jag inte fått jord som det skall vara men när jag jordar med en startkabel i chassit så fungerar det.

Eftersom jordkabeln går från batteriet till motorblocket så måste det väl finnas en jordanslutning från motorblocket till chassit?
För det verkar ju som om det är chassit som inte för tillräcklig jord.

Är det någon som vet om det går en jordkabel från blocket till chassit?

Ska även testa befintlig kabel till chassit för att se att kabeln är ok.
Om den är ok så får jag testa att jorda direkt i chassit om det nu blir någon skillnad förutom att strömmen går åt andra hållet.

Alla förslag mottages tacksamt!

Göte J

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2025

På de flesta, möjligen alla bilar, brukar det se ut som på din bil. En fast grov kabel från minuspol till chassiet men sedan måste det även vara en grov kabel, i form av en oisolerad fläta mellan chassiet och till motorblocket (möjligen växellådan) som strömmen till startmotor och från generator går genom. Jordflätan behövs för att motorn är upphängd i gummi, som ju som bekant leder ström dåligt. Denna jordfläta sitter oftast på undersidan och ät därmed rätt utsatt för fukt, vilket gör att den ofta vittrar sönder eller får dålig kontakt i infästningarna.
Om du inte hittar jordflätan i brådrasket, är det inget som hindrar att du sätter en till på ovansidan. Se bara till att den är tillräcligt lång för att klara av de vibbrationer som motorn ger.
// Göte J

F

F.d. 53172

Guest

Tack Göte och Bror!

Jag försökte hitta en jord mellan motor och chassit men har inte lyckats hitta någon ännu. Skall fortsätta att leta i morgon och om jag inte hittar någon får jag dra en ny jord mellan motor och chassi.

Fortsättning följer!

Anne & Klas

HBK Medlem
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
7412
Medlemskap
2025

Hej
Jag var nyss ute och tittade på min HB och där fins ingen jordfläta.
Den tjocka svarta kablen som är ansluten till batteriets minuspol är ansuten direkt på bakre delen av startmotorn. På batteriets minuspol fins även en klenare svart kabel som försvinner någonstans bakom motorn, det är troligen den som ersätter jordflätan.
Mvh. Klas

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Följ kabeln från batteriet, ned till chassit. Det kan se ut som en isolerad kabel som sitter fastsatt i chassit med en klämma. Hittar du denna klämman, kolla kabel/klämma och att den jordar ordentligt.
Kanske lite jordkabel i olika bilar.

F

F.d. 53172

Guest

Ja du Bror, min granne sa som du, lägg inte energi på att leta efter jorden, montera en ny istället.

Ringde en Fiatverkstad och fick beskedet att en jordfläta ska vara monterad från växellådan till sidobalken/chassit, placering under luftfiltret.

Hittade ingen jordkabel men monterade en ny och vips nu verkar allt fungerar utan störning, och skönt med ett halvljus värt namnet.

Hoppas att det håller i sig och att det "bara" var huvudjorden det var fel på.

Dom här problemen låter kanske enkla för en del men när man står mitt i skiten målar man lätt fan på väggen och det tar lite tid innan man kommer till skott.

Då är det skönt att få synpunkter och idéer från Er på Husbilsklubben!

Stort tack till alla!:)

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Tidligere modeller fra Fiat hadde en forholdsvis tynn kabel til chassi som var skrudd fast med en enkel skruv. Ikke uvanlg at det var lakk under kabelen! Standard fiks var å glemme den orginale kabelen og sette på en riktig jord flette.

Toppen