• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Jorden runt med husbil... någon?

F

F.d. 13415

Guest
En HBK-medlems syster och svåger, båda i 60-års åldern (!), har kört jorden runt på var sin BMW motorcykel; http://www.husbilsklubben.se/forums/t35744/

Kjell och Karin som gjorde denna mäktiga resa är mina/våra bekanta och alla deras berättelser och upplevelser födde med en gång tanken i min skalle; "detta vill jag också göra... dock inte med MC".

Däremot, har vi ju husbil!

Så varför inte, helt enkelt, börja i Stockholm med färjan till Finland, köra genom stora Ryssland, spännande Kina (?) och andra intressanta länder i Asien, lägga några månader i Australien, skeppa över husbilen till sydamerika (eller nordamerika) och fortsätta resan där.

Finns det någon eller några bland er som nuddat vid samma tanke, eller som kanske gjort något liknande?

Vi kunde kanske blir ett par tre ekipage som ger oss iväg... mot spännande mål. Låt oss resonera!

Kjell och Karin Jansson vet hur "lätt" det egentligen var. Lättare än de kunde tro på förhand faktiskt. Så är det ju; det är alltid enklare att bygga upp och konstruera svårigheter i förväg.

Jag har lite tankar, de två mc-åkarna massor av erfarenheter, råd och tips. Så, om någon därute vill vara med och resonera så släng iväg ett mejl eller meddelande!

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Jorden runt med husbil... någon?

Ikke min greie, men har lest noen berettelser fra personer som har gjort slike reiser - eller er underveis nå. Ett stort problem de har skrevet om er transporten over hav av husbil, på RORO skip får de normalt ikke ha last i husbilen. Løsningen er da å pakke allt i en kontainer som sendes separat - eller som noen har gjort, valgt en husbil som kan pakkes i en kontainer - da er det ingen restriksjoner.

I mange land bør en ha en robust terreng-dyktig bil, ser selv på slike for bruk i Australia og for en global reise er for meg Earthcruiser et klart valg. Minst 2 av disse bilene har fullført globale reiser. Jomfruturen med første bil de bygde var Sibir og Mongolia delvis på vinteren. Et par fra NZ er underveis hele tiden på forskjellige kontinenter.

Endel strekninger i AU krever godkjent terrengkjøretøy og på to ruter er det og krav om at det er minst to kjøretøy i følge - begge utstyrt med diverse radioutstyr slik at en kan varsle om noe går galt. De enkle ørkenveiene krever "kun" stor bakkeklaring og tanker for mer enn 1000 km uten mulighet for etterfylling.

F

F.d. 13415

Guest

Knut, med all respekt för din klokskap, men jag måste poängtera att man naturligtvis kan köra jorden runt utan behov av någon Earthcruiser! Folk lever, bor och verkar i alla världens hörn utan tillgång till sådana muskedunder.

Detta handlar inte om att söka utmaningar off-road eller att besöka gudsförgätna hålor utanför allfarvägen i Långtbortistan!

Om det sen förhåller sig så att man tömmer bilen vid skeppning så ser jag inte det som ett oöverstigligt problem. Inget problem alls förresten.

Det är nog precis som Kjell och Karin upplevde sin jordenruntresa; mycket lättare att genomföra än planera!

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Jag har lite svårt att se vitsen med att (till stora kostnader) frakta din stora framhjulsdrivna bil med båt mellan de sträckor av fina vägar du hoppas finna på de olika kontinenterna. Blir det verkligen en resa jorden runt om du inte rustar dig för de klassiska etapperna Kairo - Kapstaden, Sydamerika på längden eller tvären och detsamma för Australien? Kanske lika gott att ta flyget och hyra bil på de olika kontinenterna?

Inte för att det blir problemfritt ens om du utrustar dig med en Earthcruiser, bortspolade vägar sommartid och bristfällig eller obefintlig snöröjning vintertid får du räkna med när du kommer utanför civilisationen. Det har faktiskt sina sidor även att köra husbil här hemma i Jämtlandsfjällen vintertid (även om jag faktiskt också en gång fastnat i snödrivorna nere i Skåne, på slätten utanför Dalby).

aake

F

F.d. 13415

Guest

ojojojojoj...

det var nog ett misstag av mig att skriva om detta.

I inlägget uppmanar jag den som är intresserad av att resonera kring en spännande lång långresa att mejla... att höra av sig.

Istället kommer förslag på Kairo-Kapstaden, en rutt jag inte är det minsta intresserad av. Den vägen kör de som vill göra det. Det är den resandes ensak. Hot om vinterväglag är obefogad och att alla vägar är bortspolade sommartid har jag också lite svårt att ta till mig.

Jag minns att de två, i 55-60 års-åldern, som tog sina motorcyklar och stack jorden runt fick en massa synpunkter på det tokiga i att göra det dom skulle göra. Och gjorde.

Det var många som inte insåg vitsen med vad de gjorde!

Goda råd är väl bra men bäst är dom när dom är efterfrågade.

Lovisa

HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025

Häftig idé tyckerkag... Gäller bara att planera så man är i rätt världsdel rätt årstid, att man har kapitalet , ledig tid osv... Go for it säger jag..

F

F.d. 13415

Guest

Häftig idé tyckerkag... Gäller bara att planera så man är i rätt världsdel rätt årstid, att man har kapitalet , ledig tid osv... Go for it säger jag..

Stort tack Lovisa för det glada tillropet!

Behövde det då jag är lite ny här på sidorna. Fantastiska sidor, som jag tackat för på annat håll. En utomordentlig webbplats, inte minst tekniskt.

Som du skriver; rätt världsdel på rätt årstid. Ja, det är A och O i sammanhanget.

Jag nämner att jag har lite tankar kring ett sånt här projekt. För ett projekt det är det. Och måste hanteras som ett sådant. Det görs dock utanför ett forum som detta. Det görs privat på tu och tre och fyra händer.

Denna plats används som en intresseväckare. För att se om det finns fler tokar, eller tosingar, än jag och min fru. Det brukar det finnas!

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Om du inte är helt allergisk mot att ta del av andras erfarenheter så finns mycket att hämta på denna länk: Fernreisen - Wohnmobil & Wohnwagenform

Och det är fler än du som tappat lusten för rutten Kairo - Kapstaden pga den aktuella situationen i norra (och östra) delen av kontinenten. Därför har det bjudits ut ett flertal expeditionsutrustade bilar på mobile.de de senaste åren.

aake

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Som en liten uppmuntran på vägen. Två bilder från en av mina resor i Centralasien. Vägen österut från Herat i Afganistan vid månadsskiftet mars/april, ena dagen sandstorm och nästa morgon så mycket nysnö att en man fick gå före bilen för att med en käpp känna efter var vägen gick.

Idag torde inte väghållningen vara det mest påtagliga bekymret vid resa genom Afganistan och Pakistan, vilket kanske känns trösterikt?

img057.jpg

Våren 67, 2 (Large).jpg

aake

kaj.p

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029

Har en tysk/italiens vän som räknas som en av de sista upptäktsresande.
Han har gjort expeditioner till minst 180 länder och många av dem med sin specialbyggda Mercedes husbil, nu står den tyvärr i turkiet då det blev ett axelbrott på väg hem från Iran. Men här är iallfall en länk till flera av Heikos resor När det står Heikomobil efter så innebär det att det var med husbil.:)
List of Expeditions

F

F.d. 17667

Guest

Joynyberg,

En härlig ide. Håll er dröm vid liv och försök förverkliga den.
Jag är själv en stolle med dylika ideer.
Vi får bara en chans. Problem är till för att lösas då de uppstår,
vilket inte utesluter vissa förberedelser som ni naturligtvis är medvetna om. Lycka till!

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 29841

Guest

Hej
Lägg ut "rutten" du tänkt ta,vore intresant att kunna ta del av.
Lycka till med drömmen.
/VIdhem

F

F.d. 13415

Guest

Tack Tessie... drömmen eller tanken lever i allra högsta grad, det ska bli kul om vi blir några stycken som kanske genomför detta tillsammans.

Att köra jorden runt behöver inte vara någon expedition. Inte 2013, 14 eller 15. Det har man gjort med elbil! Jorden rundt i elbil

(På den sidan presenteras deras rutt. Den omfattar Kina men inga andra länder i Asien. Heller inte Australien.)

Expedition låter förresten väldigt pretentiöst.

En expedition görs i outforskad natur och terräng. Över stock och sten.

För egen del är jag inte alls intresserad av vägar via och genom Afghanistan, Pakistan, Iran och Irak. Där är det måhända eller till och med sannolikt expeditionskaraktär över resandet. Nej, det ska va lättsamt och trevligt, bekvämt och modernt.

Internet och satelliter, bland annat, har för alltid förändrat och förenklat resandet.

Det här handlar om sex, förmodligen sju tusen mil på två år, med Fiat- serviceverkstäder tillgängliga i civiliserade samhällen (andra märken också så klart), några hemresor emellanåt för "semester" och dessutom storslagna upplevelser, spännande möten med människor... och framför allt roligt!

Läs gärna lite om Kjell och Karins mc-tur på Kjell & Karin Ã¥ker Jorden runt

Den ger en liten fingervisning och hur enkelt livet på vägarna faktiskt kan vara.

vippen

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025

Där är två saker i mitt liv som jag ångrar ,jag fick erbjudande om att köra lastbil till Saudi.Jag fick erbjudande om ett kneg i L-A.Jag tackade nej till båda ,för jag är en fegis .Va inte en fegis kör hårt

Livibil

HBK Medlem
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025

Hej!

Att läsa om någon som vill göra den STORA resan är fantastiskt roligt och att läsa reseskildringar kring gjorda STORA resor är lika roligt, i synnerhet när man själv känner en lockelse till detta äventyr!

Vad som är intressant från dem som gjort resan är vad som är måste och vad som var helt onödigt.

Med den samlade erfarenheten i klubben kan säkert många tips och synpunkter komma.

Ser fram mot fortsatt resonemang i ämnet!

F

F.d. 50064

Guest

Hej
en länk till att läsa Dethleffs - Einmal Zentralasien und zurück
visserligen på Tyska men det kanske funkar.
Jag tycker att det låter jätte spännande, har följt seglare och cyklister på
lång färd . Tycker sånt är intressant, vi önskar er all lycka med projektet.

F

F.d. 21075

Guest

Ja, man skal ikke tænke så længe, bare hoppe ud i det. Vi deltager i denne tur til næste år: I AC til Centralasien

Tack till Anton for linket.

F

F.d. 13415

Guest

Hörru' Joynyberg, enkelt för deg å' ha töckens planer som bo' nere i Skåne, men tänk vi som bo i Norrland... Dä' bli för långt.:cool:

Njae... Los Suecos (Yo hablar un pocito Espanol, tambien. Naturalmente) Om ni bor i allra nordligaste Norrland genar ni genom Finland via Kuopio och sen snett ner till St Petersburg. Vi ses där på ställplatsen utanför Hermitaget. Då blir er resa exakt på kilometern lika lång; 68734 km. Ungefär.

För övrigt har ni en skapligt lång väg från Norrland till södra Spanien. 4-500 mil eller så, enkel väg. Om ni nu inte hittat en riktigt bra genväg.

Hej!

Att läsa om någon som vill göra den STORA resan är fantastiskt roligt och att läsa reseskildringar kring gjorda STORA resor är lika roligt, i synnerhet när man själv känner en lockelse till detta äventyr!

Vad som är intressant från dem som gjort resan är vad som är måste och vad som var helt onödigt.

Med den samlade erfarenheten i klubben kan säkert många tips och synpunkter komma.

Ser fram mot fortsatt resonemang i ämnet!

"vad som var helt onödigt", exakt. Det är nog det viktigaste av allt; undvika allt det onödiga. Vilket är en hel massa! Om jag får relatera till "mc-åkarna jorden runt" igen så är deras erfarenheter att allt var oändligt mycket lättare än dom kunde föreställa sig och hade planerat för... innan dom gav sig iväg.

Ja, man skal ikke tænke så længe, bare hoppe ud i det. Vi deltager i denne tur til næste år: I AC til Centralasien

Tack till Anton for linket.

Fantastiskt trevligt PalleF. God Tur!

Och tackar Anton gör jag också. Länken till tyskarna i deras Dethleffs är lätt att låta Google översätta.

Där är två saker i mitt liv som jag ångrar ,jag fick erbjudande om att köra lastbil till Saudi.Jag fick erbjudande om ett kneg i L-A.Jag tackade nej till båda ,för jag är en fegis .Va inte en fegis kör hårt

Du Vippen; det är synd att du är så ung... 49. Men det går över, även du kommer komma upp i åren och då, i framtiden, när även du börjar bli pensionsmässig och säkert inte fegar ur kommer denna typ av resor med husbil vara vardagsmat. Man börjar med att hyra ut sin bostad i andra hand!

Avslutningsvis; ett projekt som detta genomförs bäst i aktiebolagsform, tror jag. Om ni kollat tysk-länken med en Dethleffs till Kasakhstan, dansk-länken med elbilen och dessutom mc-parets blogg noterade ni säkert alla sponsorer och sponsorlänkar; Husbilsleverantörer, försäkringsbolag, dieselsäljare, mobiloperatörer, däckleverantörer... den listan kan göras mycket längre!

Ovanstående är en del av de tankar som finns kring hur man till delar faktiskt kan finansiera ett slikt upplägg.

Ha nu en trevlig lördagskväll! Vi har väl något annat att göra än att bläddra runt på husbilsklubben.se... eller hur?

Toppen