• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Jobbigt att var 3 taggare

F

F.d. 7282

Guest
Sv: Jobbigt att var 3 taggare

Hmm, jag har aldrig förstått varför man skall kratta upp löven.
Dom har vackra färger,dom ger gödning åt gräsmatta,buskar och träd å på våren
är dom borta..................

// Pär

F

F.d. 29841

Guest

Hej Per
Jag vill inte ha något täcke till masken, fiskar inte, så jag behöver ingen mask.
/Vidhem

F

F.d. 29841

Guest

Hej Kalla
Villa, fritids hus, å husbil. 3T
/Vidhem

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Så här gör jag ... Då man har en gräsklippare med uppsamlare så hissar jag upp den i topp och kör över löven bara , löven pulveriseras och kastas in i uppsamlaren och sen är det bara slänga lövresterna på komposten , i säck eller på bilkärra eller ja vart ni vill ... :)

Man får ju givetvis kratta ut från buskarna först .

Sen är ju detta en latmanskrattning och det skadar ju heller inte att slita lite men jag är ju lat .

F

F.d. 29841

Guest

Hej
Bengt Åke
Vi har en handdriven gräsklippare. Det blir så tungt nu när det så mjukt i marken.
Men ditt tips är bra, å grannen han bor i Sollentuna så lånet av gräsklippare är uteslutet.
Han kommer nog inte till "stugan" på ett bra tag skulle jag tro.
/Vidhem

pannor

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2799
Medlemskap
2024

Jag begriper heller inte varför man lägger ner energi på att kratta löv när tusentals mask gör jobbet gratis samtidigt som dom gödslar och dränerar gräsmattan

H

hianders

Guest

Maskarna tar faktiskt inte "alla" löv, lönnlöven ligger gärna kvar som ett våtvarmt omslag på gräsmattan nu och fram till våren! Har läst någonstans att lönnlöven inte är "populära" hos maskarna.

fru hianders/Inger

F

F.d. 52943

Guest

Normen i vårt kvarter runt nya huset i Bromölla tycks strikt. Igår pratade vi med grannen över staktet. Hon räfsade löv, mannen gick efter och plockade för hand upp de små björklöv som hustrun inte fick med vid krattningen. Dom fick väl en del till att plocka efter stormen i går kväll.

Andra grannar tycks hålla på med cypress- och buxbom-formklippning. Att döma av finssnickeriet verkar dom använda pincett och nagelfil.....

Vår trädgård ser inte riktigt ut på det sättet - vildvuxet är bara förnamnet.
:rolleyes:

Tant Sture

HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
2178
Medlemskap
2024

Go´ kväll. Ja, hur det står till med Lönnlöv kan jag inget om, däremot vet jag att min kompost inte gillar Eklöv i stora mängder. Däremot så anser väl även jag att lite Löv (skit) ej skadar, tvärtom det bara göder. Däremot för stora mängder, då liknar det ingenting vettigt.
Våra förfäder inte krattade väl dom sina gräsmattor så som sker nu ?
Inte slog man väl heller sitt gräs både två och stundtals tre gånger i veckan ?
Oftast blev det väl så att Lien kom fram till Midsommar, sedan brände man kanske ner det överflödiga framåt hösten. Eller har minnet svikit mej även i detta ämne ?
Ha de i den Regniga Hösten, hilsen fra han Tant Sture

PatricS

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024

Håller med om gräsklipparen - kör över löven så de finfördelas och låt det ligga kvar som gödning åt gräsmattan - och maskarna.
:)

F

F.d. 29841

Guest

Hej Alla glada.
Vi har TVÅ stora EKAR på tomten vid fritidshuset + ett några BJÖRKAR, det blir inte lite med löv.Vi hade en matta av de j..... löven. Det gick bara inte att ha dem kvar .Det hade nog blivit samma invärkan som att lägg ut en pressänning, alla gräs under hade multnat, och det bara blivit mossa av allt.
Men nu är det gjort och det ser fint ut på tomten förmodligen lika fint som i Bromölla.
/Vidhem

F

F.d. 29841

Guest

Hej Riviera
Tyverr blåser det inte så mycklet i inlandet som i Båstad.
/Vidhem

smålänningen

HBK Medlem
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2025

Jag brukar lägga ut en presenning på marken och räfsa upp löven på den. Sen är det bara att dra ner den till skogen för kompostering. Tröttnat på att köra skottkärran 30-tal gånger fram o tebax:mad:.

Toppen