• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Jag skämdes över att vara svensk !

Ronny o Ulla-Britt

HBK Medlem
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
4709
Medlemskap
2025
Sv: Jag skämdes över att vara svensk !

hej
jag har själv glömt att stänga kranen,skämdes som f-n när jag såg det.hade blivit glad om någon påpekat det
inga problem eller hur?
hadebra alla :p:

F

F.d. 17941

Guest

:)Att det finns så många okunniga..... trodde i min enfald att kunskapen var bättre !
Grå vatten eller spillvatten är samma sak. I husbilar finns en tank för färskvatten, en tank för grå/spill vatten , den tanken används inte bara till dusch utan också till disk mm. Tydligen lever en del i den tron att diskvattnet är cliniskt rent eller så struntar dom i att diska. För utom tvål förekommer en mängd olika andra ämnen i pulveriserad form eller i upplöst form.
När partiklar blandas ( kanske i en tank ) uppstår en jäsprocess , för att minska den KAN desinfektions medel tillsättas DETTA KALLAR NI RENT VATTEN med lite hudavlagringar i . Hur ofta tömmer ni tanken , varje dag eller....
TALA OM INFORMATIONS BEHOV OCH OKUNSKAP, att människor kan på detta sätt blotta sin okunskap och bristande förmåga på intelligent beteende ( NU tar jag i , jag blir rädd för den framtid som man kan ana här ! )
Jag är ingen biolog eller kemist, har inte heller bacillskräck , jag är människa som vill leva i en värld så bra som möjligt , helst utan att ha rinnande , illa luktande , spillvatten runt min husbil när jag är ute och reser.
Är det ett läckage , eller är det ett misstag , förlåter jag dem gärna , detta kan hända vem som helst , , men i detta fall var det varken det ena eller det andra, de hade tydligen samma uppfattning som flera av er har , släpp loss vattnet var som helst , hur som helst !
Totte 04

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

:)Att det finns så många okunniga..... trodde i min enfald att kunskapen var bättre !
Grå vatten eller spillvatten är samma sak.
Totte 04

Begreppet spillvatten är inte samma sak som gråvatten.
Spillvatten är det samlade begreppet på svartvatten och BDT-vatten.
Svartvatten är vatten från toaletter och BDT-vatten är bad, disk och tvättvatten, som även kallas gråvatten.
Spillvatten innehåller alltså både alltså toalettavfall, diskvatten och duschvatten.

Avloppsvatten är det samlade begreppet på spillvatten och dagvatten.
Dagvatten är regnvatten och vatten från snösmältning.

Avlopp - Wikipedia

/Ludde

F

F.d. 17941

Guest

Jag mo vara en normal klok man i mina bästa år MEN LUDDE jag får inte ihop det hjälp !!
Du skriver ; Gråvatten = toa , disk och dusch. Spillvaten = toa, disk och dusch , var ligger skilnaden,
Jag talar inte om Svartvatten , det kanske är rät ord , vad vet jag , sedan talar jag om husbilar med kasett toa.
Sen ett tillägg till tidigare, om ni tömmer tanken , med alla ingredienser , vattnet filtreras ner i jorden MEN kvar stannar det andra , vad händer om samma yta utsätts för samma behandlig flera gånger samma säsong , inte kul för efterkommand att stå där i skiten !
Totte 04

F

F.d. 8325

Guest

Varför inte vara en tolerant stolt Svensk istället och försöka njuta av husbilslivet på ålderns höst....istället för att lägga energi på att hitta fel hos medmänniskor, och då utan eller med klubbmärke på bilen.
Mitt eget gråvatten är bara en tillgång för naturen....sedan får var och en sköta sitt efter sitt eget samvete.
mvh Stig

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Jag mo vara en normal klok man i mina bästa år MEN LUDDE jag får inte ihop det hjälp !!
Du skriver ; Gråvatten = toa , disk och dusch. Spillvaten = toa, disk och dusch , var ligger skilnaden,
Jag talar inte om Svartvatten , det kanske är rät ord , vad vet jag , sedan talar jag om husbilar med kasett toa.

Totte 04

OK, vi tar det en gång till:

Du sa att spillvatten är samma som gråvatten. Jag svarade att det är det inte.

Och jag har inte sagt att gråvatten innehåller toavatten.

Jag skrev så här:

Svartvatten är vatten från toaletter och BDT-vatten är bad, disk och tvättvatten, som även kallas gråvatten.

Spillvatten är ett ord för både gråvatten och toalettavfall. Om du klickar på länken jag angav till Wikipedia så ser du en ingående förklaring där.

Använder man således ordet spillvatten innefattar det även avfall från toaletten.

Alltså i den här diskussionen är det ju enbart vatten från disk och dusch som avses, det vi inom husbilsbranschen kallar för "gråvatten", som bland fackfolk inom anläggning av vatten och avloppsnät kallar för BDT-vatten.

BDT-vatten och gråvatten är alltså precis samma sak.

Klarnade det?

/Ludde

Senast ändrad:
F

F.d. 17941

Guest

Tack Ludde
Beundrar alla duktiga , kunniga människor. som behärskar många områden !
Men som någon skriver att tråden bör avslutas , jag har ju inte med detta att göra, vem som stod på ställplatsen före mig och släppte ut illa luktande vatten , det ska jan inte bry mig om,. Kanske har den här tråden ändå givit någon en tankeställare , andra vandrar vidare i sin mentala snedvridna inställning" det " skiter ja i , det gäller inte mig . Bra att dom slänger skiten hemma på tomte SOM DOM SÄGER , bra att de kan vänta med att behålla skitvattnet i Hb.n. Förmodligen går det bra för deras utflyckter med Hb vara väl sällan mer än tre dygn.
Tack alla för en bra debatt!
Om någon vill fortsätta står det var och en fritt att " köra vidare " med tråden !
Totte 04

lillian och reidar

HBK Medlem
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2179
Medlemskap
2024

Jag skäms inte för att jag är Svensk.
Jag är glad att få bo i ett land som erbjuder så mycket frihet trots att campingägarna och kommunerna jagar oss med blåslampa.
Många bra ställplatser även frikampingar så var glad över att vara Svensk.
jag kan med stollthet säga JAG är från Sverige.
2179:music-icon:

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025

Blir lite beklämd hur man stolt berättar att man tömmer sitt gråvatten i naturen. Visst är det kanske inte så förorenat de första dagarna. Men när det vistats några dygn i en varm plasttank tillsammans med lite matrester så stinker det! Har väl bakterietillväxten börjat i tanken så går det fort. Var drar vi gränsen? Ska var och en bedöma om det är en tillgång för naturen eller en stinkande förorening? Det funkar inte. Det tror jag alla begriper. Så följ det regelverk som finns. Lämna gråvatten på anvisad plats och hjÄlp yill att förbättra husbilismens stundtals skamfläckade rykte. För så förbaskat svårt är det väl inte?

:-/<rister

Toppen