• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Jag skämdes över att vara svensk !

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Jag skämdes över att vara svensk !

Den som är utan skuld, kaste första stenen! Why?.... som vissa säger i Santa Pola!

Jappe

Senast ändrad:

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025

Jag tycker Totte agerat klokt. Rusade inte ut direkt med bollträt och bar sig dumt åt, men reagerade eftertänksamt. Tog med sig uppgifter som gör att man kan agera i efterhand. Visst är det ofta bäst att säga till direkt om tillfälle ges och man bedömer det lönt och säkert! Men glöm inte att det är den som begår en överträdelse som felar. Inte den som tittar på eller meddelar.

Tycker vi har en tendens att skylla på budbäraren, eller ännu hellre polisen. Hur i helsicke kunde den här heta, internationellt politiska frågan med kringflackande resenärer och asfaltarbetare i hubilar och husvagnar bli ett bevis för att polisen inte gör sitt jobb? Kolla gärna svensk lagstiftning vad gäller vräkning av boende , där ofta camping hamnar, enl svensk lag. Vid vräkning får inte polisen agera självmant utan biträder enbart kronofogdemyndigheten efter belsut av denna.

Då är det en viss skillnad i Tyskland. Vi stod på en camping där en husvagn tömde gråvatten på marken flera gånger. Efter några tillsägelser utan resultat kom en traktor och drog ut husvagnen..., med uppsatt förtält, utanför området!

Så olika länder har olika rättskipning. Jag tycker nog att vår rättskipning oftast är rätt välbalanserad.

Husbilister jagas inte med blåslampa i Sverige. Däremot tycker jag det är vår skyldighet att föregå med gott exempel.., kan vi vara överens om det?

:-/<rister

Berra

FD HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
536
Medlemskap
2023

Jag kan inte förstå att du skämdes,vem vet var han är född är du säker på att han var svensk medborgare,jag tycker nog inte vi ska kasta så mycke skitt på varandra,gå fram och fråga om han fått en vatten läcka för det är något som rinner under din bil,det kan bara kosta ett blått öga.

Hälsningar Berra

T

Teddi

Guest

det har väl ingen betydelse var nån är född?? oavsett detta så är ju problemet högaktuellt,,vi blir ju alla drabbade,,de är ju bättre att de kommer upp än att man rycker på axlarna,,

utav 60,000bilar så måste ju procenten öka med detta förfarande,,ock lägger man då ut en blänkare så tycker ja själv att de känns gott,,
alla vill ju inte gå i #clinch# med dessa rötägg,,de kan ju sluta hur som helst,,

J

Jarn

Guest

Det var hösten 1990 och jag o tre kompisar från jobbet var med min första husbil, som jag köpt året innan, i Berlin.
Vi parkerade mitt framför Brandenburger Tor, mittemot det ryska krigsmonumentet som då hade en militärpost dygnet runt där. Tyckte det kändes tryggt.
Samtidigt som vi "värmde upp" med lite gott att dricka, så passade vi på att duscha alla fyra.
Efter nån timme skulle vi gå ut o göra stan, då ser jag när jag kommer ut att det var löddrigt vatten från min husbil 25m bort till närmsta brunn.
Kranen till gråvattnet stod alltså öppen.

Då skämdes jag.

Så att ibland kan det vara ett misstag, men i mitt fall hade jag bara blivit glad om någon sagt till mig, för det var ju pinsamt.

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Jo, men då är det inte hela tunnan som släpps loss. Någon/några liter är skillnad, dessutom "färskt" vatten.
Stod nyligen på en badparkering i södra delen av landet, när en barnfamilj passerade och tappade 2 använda blöjor utanför oss. Trots mitt påpekade körde dom glatt iväg med sin bil. Inte heller så kul.

Senast ändrad:
F

F.d. 17941

Guest

Ägaren till den här " snusk pellen " bor i grannbyn ! men jag känner inte honom , tack och lov namnet är ursvenskt i alla fall , men jag tror som någon annan gör på den här tråden , att INTE titta på namn , nationalitet eller hudfärg , utan bara se till registrerings skylten som ifs anger nationalitet, svensk registrerad , men inte någon annan information. MEN tillräcklig för att göra en generalisering och sätta gruppen i ett fack !
Totte 04

Senast redigerad av en moderator:

Gillis & Ankie

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
5101
Medlemskap
2024

Varför kan inte människor skaffa sig ett eget liv för:confused:
Inte bra men rabbla om en massa skit sida efter sida klaga på andra hela tiden detta är typiskt svenskt och själva är man exemplarisk:mad:

F

F.d. 17941

Guest

Visby !
Kan bara inte låta bli att besvara ett så extrent dåligt inlägg !
Så länge du själv inte är inblandad , är allt ok , men när JAG blir inblandad beroende på någon ANANS BEKOSTNAD , DÅ BLIR JAG FÖRB.....
ATT JAG SEDAN TAR UPP DETTA i ett organ som detta ,som enbart vänder sig till HBK.are , är väl naturligt , dels får många andra information om vad som kan hända ute på ställplatser och campingplatser dels är det en påminnelse om hur det INTE får gå till . Men vissa struntar fullständigt i detta.
Din attityd verkar stämma på den här individen , så kanske den här diskussionen redan här ger resuktat i form av informations beteende.
Jag är inte exemplarisk , men jag FÖRSÖKER leva ett liv efter de regler som finns , och inte ställa till det för andra. Alla gör vi fel så även du .
Totte 04

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025

Visby.

Tycker Totte visar prov på att han har ett liv..., ett riktigt bra liv. Det märks, för han kommer i alla sina inlägg inte i närheten av en sådan nedlåtande attityd som du gör på några få rader!

Att ha ett liv innebär också att man vill ha kvalite på det. Så resonerar nog de flesta av oss och då ska inte en liten klick få förstöra det.

Sedan är inte "typiskt svenskt" ett särskilt bra skällsord. Man behöver inte vara speciellt vittberest för att uppskatta "typiskt svenskt"!

Ha en fortsatt bra dag på din otroligt vackra ö! :)
:-/<rister

T

Teddi

Guest

hallå alla goa gubbar,,allt sånt här förfarande ska motarbetas

annars kommer vi ingenstans med våra platser,,

kalla de va ni vill,,tjo flöjt:D

Gillis & Ankie

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
5101
Medlemskap
2024

Jag håller med er om att hålla rent, men vad skall man göra då slå ihjäl dem eller
som någon skriver vafan säg till personen i fråga då och tjafsa inte här med varandra:mad:

F

F.d. 17941

Guest

Visby !
Jag tror inte på förslagen om att varken tjafsa eller " slå ihjäl " är rätta sättet att komma tillrätta med problemet , inte heller att " vi " ställplatsare nyttjare ska aggera poliser , okej , ett påpekande till berörd husbil är ok , men ett riskmoment , vem vet vad som då händer. Men jag tror att en bra information om hur man ska bete sig på en ställplats är altid mycket viktig. I vår organisation tillkommer det många nya medlemmar varje år, människor utan någon större erfarenhet av husbils livet eller camping. Därför är det viktigt med upplysning och information om regler som gäller på dessa platser. Sedan kan man ha hur många olika uppfattningar om regler som helst , men hur skulle det då se ut om vi inte hade dom , kanske kan jag tömma toa tanken här också o.s.v.
Tyvärr är samhället så utformat att de små avvikande grupperna är de som hörs mest. Därför räcker det med att en husbil på fel ställe, plats ,eller fel tid , tömmer sin gråvatten tank , och genast blir alla husbils ekkipage svin , de andra 98 % får ta del av negativiten mot husbilar , i mitt fall gälde det en hel nation , som bedömdes, efter våra reg . skylrar , se hur svenskarna gör , " där kon står , där ski... hon " !
Tänk om vi kunde bli lite bättre , bli uppskattade för vårt sätt att stå på ställplatser , någon sa I have a dream !
Totte 04

T

Teddi

Guest

detta är ju en klubblokal,,hbk-s,,ock öppet forum,,så klart att detta läses av dom som tänker köpa husbil,,
vi gnäller inte på varandra,,
vi gnäller på andra:D dom som fördärvar för alla oss andra,, i så fall kan vi ju sluta o skriva,,

nää,,nu ska ja gå o bada,,de har ingenting med husbil att göra

men de e skönt,,:D utan badbyxor,,

Jannemickel

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
10420
Medlemskap
2025

En väldig massa spekulationer !
Påpeka direkt så får vi svaret, kan säkert i
många fall vara en ren "olycka".
Ställde själv till en olycka på Långholmen ifjol,
grannen påpekade och jag kunde be om ursäkt
och rätta till fadäsen.
// Janne

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2025

Vi råkade också ut för en "olycka" när vi övernattade i Heiligehafen på försommaren. När vi vaknade på morgonen och skulle duscha hade vi inget tryck i vattenpumpen och varmvattnet var borta, efter en massa felsökande så var också vattnet i tanken slut. När jag sedan tittade ut så var hela mn plats "dyngblöt". Det visade sig då att frostventilen öppnat, trots 20 grader varmt, och hela varmvattenberedarens innehåll låg på asfalten. Gissa om jag skämdes, vad tyckte grannarna måntro. I det läget hade jag varit glad om grannen frågat vad jag ställt till med, men det verkade som de höll sig undan i stället.
Finns säkert de som tyckte att jag var en stor idiot som släppte ut gråvatten (fast det var ju i verkligheten renvatten).

Episoder som man inte glömmer men som man gärna vill ha ogjort.

F

F.d. 1606

Guest

På en camping i Portugal var det en tysk som stod lite högt. Han släppte gråvattnet. Det rann ner mot en husvagn med förtält. Tysken var så snäll att han gick ner och lyfte upp kanten på¨förtältet så att vattnet kunde rinna rakt igenom. Sicken bussig person.
Fler än svenskar kan bära sig svinigt åt.

F

F.d. 1565

Guest

Vad är gråvatten? Lite tvål och diskmedelsrester samt döda hudceller från duschvattnet?
I en del trådar så tipsas det om hur man bygger utomhusduschar där man drar ut duschslangen genom toalettfönstret och duschar utomhus, i nästa tråd förfasas det över att någon duschar inne i bilen och sedan släpper ut det (samma debattörer måntro?) är det vattnet smutsigare.

Vilka gråvattenpoliser det finns :)

SirMcLain

HBK Medlem
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026

Vattnet i sig är ju oftast inte farligt eller giftigt. Men det är en sanitär olägenhet då det oftast luktar fan och gör att omgivningen uppfattar oss husbilsägare som vårdslösa.

Toppen