• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Jag såg på Elmia, men ville inte se

M

Matts Torebring

Guest
Skärmavbild 2015-10-05 kl. 19.22.02.png
Jag läste en av många trådar, om hur delar av oss husbilturister (och även andra) beter oss. Någon tömmer ”Svartvatten i köket”, ”Det är bara kiss, det gör inget”, ursäktade sig personen i fråga, när någon påtalade detta tilltag. Sedan gav sig personen ut för att leta träpinnar, för att fiska upp toapapper som fastnat i silen. Historierna är hur många som helst, de tar aldrig slut, de tilltar istället. Dessa typer finns alltid, de tar aldrig slut!

Jag kan inte låta bli att prata, när jag träffar trevliga människor. En ställplats arrendator berättar, att han vart inkallad till kommunen och till ställplatsägaren. ”Vad håller ni på med därute?”, frågade kommunen och ställplatsägaren. Ni förbrukar fem gånger så mycket vatten, som vi kalkylerat med och gråvatten, är det hur mycket som helst. Vad gör ni, vad håller ni på med?

Det visar sig att tömning av gråvatten & tankning av färskvatten, ligger alldeles för lättåtkomligt till. Här kommer husbilar & bussar på rad (4 styck vi ett tillfälle), tömmer och tankar utan att betala, trots att det står klart angivna avgifter att betala, för den som inte bor på ställplatsen.

Vad blir följden av detta, kortbetalning, bommar och avgifter, bara för att några få, så till den grad missköter sig. Redan har vi mött att servicekortet måste användas, för att låsa upp sopnedkastet. Varför, jo folket tror att sopstationen är fri för alla, men det är ju ställplatsen som får betala.

Jag såg ovan betalsystem på Elmia, men jag ville inte stanna till och titta, jag vill inte ha det så. Jag vill betala en avgift för ställplatsen eller camping och sköta mig. Förlåt detta tråkiga inlägg, men det går inte att vara tyst. Mvh Matts Torebring

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2026
Sv: Jag såg på Elmia, men ville inte se

Om du åker till en ställplats och det hänger tvätt på tork är det ofta gratis vatten.
Har sett detta fenomen både i Portugal och Spanien.Gubbarna bär vatten och
Damerna står med handtvätten.Är det betalning för vattnet så hänger inte tvätt för torkning.
Gäller även Svarige
Vi lämnar in tvätten när vi är ute i Eurpa till pengar som det kostar att hyra tvätt/tork.
Tömmer gör vi på avsedda platser.
HaDe Hasse

Senast ändrad:
F

F.d. 55554

Guest

På ett flertal ställen i Portugal finns det automat för köp av färskvatten samt toatömning och gråvatten.
Det finns en kran för spolning av toatanken, men den är stängd därför att folk tar vatten där i stället för att betala.

Vi lämnar in tvätten eller tvättar på Repsol tvättstation.
Givetvis på ställplatser med tvättmaskin eftersom Gittan har en "stödstrumpa" på höger arm.
Visst kan det bli katastrof med akuttvätt, men det sker sällan.

Jojje

M

Matts Torebring

Guest

Vi har rest 16 somrarsemestrar ute i Europa och rest i nästan alla europas länder. Vi har då bott på camping och där har vi inte mött problemet som sådant.

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2026

UPS jag trodde du pratade om ställplatser ? Var befann du dej när bussarna tömde ?
Tala gärna om var detta hände.
Om du bara stått på camping hur kan du då veta hur det går till på ställplatser ?
HaDe Hasse

M

Matts Torebring

Guest

Jag skriver om ställplatser i Sverige, där vi stannar när sommarsemestern är över. Jag lämnar inte ut enskilda platser och företagare.

F

F.d. 53054

Guest

Tack för Era fina tankar både Matts (4752) och Eva (9).
Vad inte folk tänker på är att tömmningsplatsen ex. har ett LPS system.
Vilket innebär att man pumpar latrin etc. till kommunens reningsverk och har
lite mindre kapacitet på ex.landsbygd än i en stad.Vi har så på Gunnestorps stoppställe, där det är viktigt att man tömmer sitt latrin i kärlet avsett för ändamålet och gråvattnet i gråvattenbrunnen. Allt hamnar i och för sig på samma ställe men dimensionen på rörsystemet till uppsamlingspumpen kan variera. Därför är det viktigt att man respekterar tömmningsplatsens regler.
Våra medlemmar på HBK är väl medvetna och sköter sig mycket bra tack vare vårt fina forum, sämre är det med våra gäster från andra länder. Vi har olika kulturer, vissa har O (hål) i golvet, andra har en \O\ riktig toalett, det är kanske skillnaden.

KalleiViken

FD HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023

Visa bilaga 104160
Jag läste en av många trådar, om hur delar av oss husbilturister (och även andra) beter oss. Någon tömmer ”Svartvatten i köket”, ”Det är bara kiss, det gör inget”, ursäktade sig personen i fråga, när någon påtalade detta tilltag. Sedan gav sig personen ut för att leta träpinnar, för att fiska upp toapapper som fastnat i silen.
[/url]

Det var inte riktigt så illa men illa nog. Tömningen skedde i tvättstugan i tvätthon.

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Jag tycker att systemet med en grundsvgift för ställplatsen och myntautomater för el, fyllning och eventuellt även för tömning fungerar alldeles utmärkt! Detta är också det vanligaste ordningen på större ställplatser i Tyskland, men ofta är någon eller några av dessa extraresurser inkluderade i grundpriset. Men det må väl göra detsamma hur betalningen är upplagd så länge möjligheterna finns.

aake

F

F.d. 55374

Guest

Tycker det är för jäkligt när ortsbor/stugägare fyller en soptunna
för hushållsopor med grovsopor, vilket hände i Galtström för en
månad sedan.

Tommy R

Claes 105

HBK Medlem
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2025

Händer dagligen på Apelvikens ställplats när containern står där.
Har ett antal bilder på detta.
Stugägarna får tydligen betala sopavgift efter vikt.

Det snackas om snåla husbilsåkare, men det finns även snåla stugägare.........

Hejs
Claes 105

F

F.d. 55374

Guest

Lite skillnad på en container och en soptunna. I det här fallet körde en kvinna
2 vändor med sin bil ner till ställplatsen för att dumpa diverse skrot, hon
lämnade också saker utanför tunnan. Vi gav senare hennes bilnummer till
en som jobbar i Galtströms styrelse.
Hur han skulle agera berodde på vem hon var.

Häggen

FD HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
5265
Medlemskap
2022

Vi gav senare hennes bilnummer till
en som jobbar i Galtströms styrelse.
Hur han skulle agera berodde på vem hon var.

Knepigt svar från styrelsegubben. Var det en "findam" så skulle styrelsen inte agera eller hur tänkte han?? Häggen i ett soligt Umeå

Toppen