• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Jag mötte en lastbil i natt

Pelle&Lena

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Jag mötte en lastbil i natt

Jag jobbar med att lossa timmerbilar och ibland funderar man vad dom som lastar håller på med, vi får stora stenar med i lasten och dom ligger lösa ovanpå, antagligen kommer dom med när dom tar de sista stockarna som ligger närmast marken. När vintern är här så är aspen,björken och frusen tall såphala, vi tappar ibland lasten när vi lyft upp och ska lägga av det på välta (räcker med att en stock börjar glida ur gripen). Bara ett tips att vara uppmärksam när ni möter och närmar er en timmerbil.

V-backen

FD HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021

Den stocken skulle inte jag vilja köra på, fy tusan.
Det räcker gott med det lilla vedträet som plötsligt en solig dag låg där på körbanan nära mittlinjen i en kurva och nedförsbacke på en asfalterad väg i det fagra Sörmland. Jag hann precis gira något höger och träffade ena kanten av vedträet med vänster framhjul. Det small till ordentligt. Såg i backspegeln att vedträet for upp i luften och höll på att träffa vindrutan på den bakomvarande personbilen.
Det var ett sådant där vanligt trekantigt vedträ med en spetsig vass sida och en halvrund. Efteråt visade det sig att det var den yttre delen på avgasröret som träffades.
Klart olämpligt att här återge vad jag tänkte och tyckte efteråt.
V-backen ;)

Senast ändrad:

Uppsalaanders

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
5556
Medlemskap
2024

Usch. Jag tycker det är otäckt att möta en timmerbil på en smal väg. Om den kör 80km/h och jag 90 så räcker det med en rätt liten gren eller sten för att det ska göra ont när man får den i ansiktet i 170 km/h.

F

F.d. 19370

Guest

Det gör inte ont, du hinner aldrig ens märka vad som hände.
Jag lyckades träffa en humla med höger axel i 80 med ett kraftigt säkerhetsställ på mig när jag körde Mc. Dagen efter var hela axeln blå och jag kunde inte röra armen på flera dagar. En sten eller kvist har en mycket större kraft.
Puff

Toppen