• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

jag har blivit med moped

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023
Har tittat länge på kompisarna som tar sina elcyklar och susar iväg.... men strömmen har ju en benägenhet att ta slut, och batteriet kostar en förmögenhet att byta.
Så efter att ha tittat efter annonser fastnade jag för en Husqwarna Novolette -54.
En beprövad modell som går 10 mil på en tank, och så knattrar den också.
Fartresurserna är svindlande. Har mätt upp en snittfart av nästan 30 km/h på landsväg.
Kraftiga uppförsbackar får man ta till brödmotorn, så det är väl inget vidare ekipage på Norgesemestern, men det finns plattare trakter.
Lergökarallyt here we come.
Calle

Bilagor

• 20150526_123047.jpg
    20150526_123047.jpg
    1,5 MB · Visningar: 18

vippen

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Sv: jag har blivit med moped

Fräck moppe .
Hur är det med 30 Km/h moppe utomlands ? Kör man utan nr-skylt blir man en snutmagnet förmodligen .Kan bli svårt och snacka sig ur det när den lokala sheriffen är på hugget?
Vi är väl dom enda som har moppar utan nr-skyllt.

F

F.d. 22215

Guest

Jag har en Nymans från 1953, man skulle kanske hänga på den??

Robert-110

FD HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022

Fin moppe, jag har en likadan som också fungerar men som skall putsas upp i höst.
Du vet säkert att det inte finns något krav på försäkring för mopeder utan registreringsskylt.
Stöld och brand, ok om du har satsat ett större belopp men annars, tveksamt.
Ingen av mina 5 veteranmopeder är försäkrade.

F

F.d. 30223

Guest

Fin moppe, blir lite avundsjuk.

Jorå visst skall en moppe ha trafikförsäkring.

Från Transportstyrelsens site:
Alla motordrivna fordon som används i trafik ska vara trafikförsäkrade, enligt trafikskadelagen (1975:1410). Om du vill kan du teckna andra fordonsförsäkringar, som hel- eller halvförsäkringar.

Från Trafikförsäkringsföreningen:
Oregistrerad moped (klass II)
Mopeder klass II har pedaler (vevanordning) och ska gå i högst 25 km/tim. Här ingår även den äldre gruppen av mopeder som ska gå i högst 30 km/tim. För att få köra en moped klass II måste du ha fyllt 15 år och ha ett förarbevis. Mopeden är inte registreringspliktig och behöver inte ha trafikförsäkring så länge du inte använder den. Men så snart du använder den måste du ha trafikförsäkring, annars riskerar du att få böta.

Robert-110

FD HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022

Tänk vad fel jag hade!
Visst behövs en trafikförsäkring även för dessa veteranmopeder om de körs ute i trafiken eller på cykelbanor.
Tack för rättelsen.

Arne B

HBK Medlem
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
11633
Medlemskap
2025

Finns dom som köpt en elcykel men fått en moped. Mopeder ska trafikförsäkras.
En elcykel måste man trampa för att elmotorn ska hjälpa till.
//Arne

Toppen