• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Jag glömmer aldrig min första bil cheva 38

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026
Sv: Jag glömmer aldrig min första bil cheva 38

Var du med och byggde Messaure dammen? Otroligt. Körde över där för en månad sedan. Vi har ett litet hus i Murjek dit vi far väldigt ofta så jag antar att du vet var det ligger. Brukar ta vägen över Messaure på hemväg från Jokkmokk.
Har också sett utställningen om bygget på Voullerims Bibliotek för något år sedan. Otroligt intressant.
I vilken by handlade du din gamla Cheva?
Hälsningar Bror

F

F.d. 24414

Guest

En tur över Messauredammen - YouTube

Så du var en av de som byggde denna imponerande damm?
Mycker roligt att höra, min far var en också.
Jag far dit varje sommar med hojen, en fin tur.
Fin bild på Chevan här är min första bil, en Volvo 164E-74

Mvh Alf

Bilagor

• 001.jpg
    001.jpg
    288,9 KB · Visningar: 6
F

F.d. 29892

Guest

HEJ BROR, JAG KÖPTE BILEN I EN LITEN BY NÅGRA KM CA 5KM PÅ VÄGEN MOT NATTAVARA KOMMER INTE IHÅG NAMNET, GOGGLE PÅ MESSAURE MYCKE BILDER FRÅN DE STORA SAMHÄLLET,Å NU DEN FAFFIGA DAMMEN,JAG VET VIKEN BY DU MYSER I NÄR DU ÄR DÄR UPP,JAG VAR I BODEN Å LUMPADEN PÅ ING3, SEDAN SÖKTE VATTENFALL FOLK TILL BYGGET PÅ DET VISET HAMNADE JAG DÄR DE VAR MYSIGT DÄR MED SOL DYGNET RUNT. SEPEN:twitcy:

Nyfiken

FD HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
1298
Medlemskap
2021

Min första bil som jag köpte 1967 var en Mersedes-52 Nr minns jag inte, kan ha varit 190 den hade soltak. Oj vad jag njöt och var stolt för den var svart och glänste.
Mvh Frank

F

F.d. 15549

Guest

Min första Campingbil var en röd och vit högerstyrd WV Lyxbuss 1954 som jag köpte 1980 för 1900:- den var campinginredd med säng och bord, motorn var utbytt mot den starka 34 hk.
min tanke var att lackera den i original färg kastanjebrun och röd. men vår dotter föddes 82 så den blev stående ett antal år och jag sålde den sedan för 6000:-
Vad jag har hört så rullar den i Japan idag och är värd minst 250 000:- bilden nedan visar hur den skulle se ut i original färg:msn_cry:
images

Frankia

HBK vice ordförande
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2025

Hej!

Min första bil var en röd Volvo Amazon -66.
Jag köpte den 1974 när jag tog körkort. Vilken dröm som gick i uppfyllelse.

Volvo Amazon -66 Röd.jpg
Det är inte bilen på bilden, men exakt lika.

Tommy-59

HBK Medlem
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2025

En sådan här fin Ford Taunus 17 M av årsmodell 1966 var min första bil.

Den hade ägts av en äldre herre sedan den var ny och var pedantskött, troligen gillade inte motorn min yngre körstil, för mot slutet av mitt ägande var det att fylla olja och kolla bensinen. Rattväxelspak och hel soffa fram, det var grejer det.
Det är inte min bil på bilden.

Bilagor

• ford-taunus-17m-1966-slika-5836128.jpg
    ford-taunus-17m-1966-slika-5836128.jpg
    40,8 KB · Visningar: 383
F

F.d. 52943

Guest

Min första var en Saab 93 56a med 3 cyl djungeltrumma. Morsan gjorde sopor av den innan jag hann ta körkortet färdigt, så den har jag bara övningskört med.:swoon:

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Så här såg min ut, en Vauxhall Victor -58 med hel skinnsoffa fram som jag köpte 1966 för en spottstyver.
Körde den ett år men då hade den gjort sitt.

1958-vauxhall-victor-8813.jpg

F

F.d. 53000

Guest

Min första bil var Austin A 40 Somerset ,en grå bil med röd skinnklädsel,tyvärr har jag inte kvar den årsmodell 52 tror jag, jag kommer ihåg en rolig sak när skulle besiktiga den så fanns det ingen lampa som blinkade när körriktningsvisarna var ute,så det fick jag påbackning på .Jag såg en nästan likadan på en visning av gamla bilar ,det var inget skinn iden med glädje rysning i genom kroppen när kom ihåg allt roligt man hade med min allra första bil .
Hälsningar Yngve

F

F.d. 10237

Guest

Hej!
Min första bil var också en cheva fast ett år äldre än din alltså en -37 :a, Ja den var egentligen inte min, det var min fars. Men med den fick jag lära mig köra bil med redan när jag var 15 år, fast då fick jag stränga förhållningar att inte köra ut på allmänna vägar, men ibland blev frestelsen för stor och man tog en runda på stora vägen för att kunna få in trean, och då fick man sitta på en kudde för att kunna se ut. Ja den var ju bara utrustad med tre växlar och en sexcylindrig motor på 85 hkr. Min far hade köpt den ny 1937 köde endast 1000mil så kom kriget -39 och det blev körförbud och alla däcken skulle lämnas in till försvarsmakten. Efter krigslutet togs den i bruk igen och far hade den fram till 1955, då han sålde den för 1000;-. När han köpte den ny -37 kostade den 3700;-.
Men den första bil jag jag själv köpte när jag fic körkort var en vit VW -55.

F

F.d. 28371

Guest

Miin første bil var en Fiat 600, men jeg lærte å kjøre bil på en Dodge 1938 modell. Dette skjedde i slutten av 50-tallet. Når jeg tenker tilbake på hvordan det var å kjøre Dodgen jamnført med dagens biler er det mye som har hent. 6 volt anlegg, hvilket gjorde at man ofte måtte veva i gang om vinteren. Varmeapparat med defroster var ukjent. Ved start av motor fikk man anvende både choke og handgass. Vindrutetorkerene var drevet av vacum fra motoren. Det betø at i bakkene stoppet vindrutetorkerene om man lot motoren segdra. Växling fikk skje med bubbeltramping. Lådan hadde tre växler og var usynkronisert. 70 km/t var en normal hastighet på landeveien. Vi hadde flere turer til Tyskland og Nederland med Dodgen . De foreløp uten problem.

F

F.d. 29908

Guest

Hade oxå 1n Ford Taunus 17M, fast en från 1965. Ägde den i mellan åren 1983 och 1987. En riktigt rolig bil, som jag självklart saknar nu.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Jag glömmer aldrig vår första bil Ford V8

Farsans Ford V8 i Telemark 1948. I denna bil gjorde jag min första resa hem från BB 1945.

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Min första Campingbil var en röd och vit högerstyrd WV Lyxbuss 1954 som jag köpte 1980 för 1900:- den var campinginredd med säng och bord, motorn var utbytt mot den starka 34 hk.
min tanke var att lackera den i original färg kastanjebrun och röd. men vår dotter föddes 82 så den blev stående ett antal år och jag sålde den sedan för 6000:-
Vad jag har hört så rullar den i Japan idag och är värd minst 250 000:- bilden nedan visar hur den skulle se ut i original färg:msn_cry:
images

Den campingbussen skulle du haft idag :) kolla på denna "worldrecord" hysteriskabudgivningen i filmen på en auktion på just denna nyrenoverade modell :

BJ: '63 Volkswagen Bus - Bing Videos ( det är reklam först)

från denna sidan : VW Split Screen Bus auction | Videos | VolksWorld

Senast ändrad:
Toppen