• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

JAG GJORDE EN BJÖRNTJÄNST

F

F.d. 12156

Guest
jO SÅ HÄR ÄR DET.:D Förra veckan ringde min förra chef och frågade om jag kunde hjälpa honom med sin dator den bara stängde av sig när den jobbat ett tag .I vanliga fall så är det oftast bara och ta isär och blåsa rent datorn invändigt då det oftast är en igensatt processorfläkt , då jag vet att han inte har någon kompressor så ber jag honom ta dammsugaren och suga rent istället funkar lika bra bara man ser till att inte nudda något för den statiska elektricitens skull.
Men det är då något går snett,så nu har han en nästan stendöd dator istället (en fläkt snurrar ett par varv bara):(
Så har ni gjort något liknande och "hjälpt" någon i er närhet så att allt har "skitit" sig:D
Eller är det bara jag som har haft otur när jag försökt att hjälpa folk:(
Alla katastrofer som ni har varit inblandade i duger att gotta sig i.......................
kanske har ni bogserat någon och glömt låsa upp rattlåset vad vet jag:confused: Låt oss garva ihop åt lite galenskaper ........................;)

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025
Sv: JAG GJORDE EN BJÖRNTJÄNST

På grabbens dator så gav fläkten upp till grafikkortet och då skutade den mer eller mindre att fungera då den gick varm .
Är det hyffasd prestanda så bör det ju sitta en fläkt på processorn , en på grafikkortet och en eller två i chassiet in till alla komponenter (1 in och 1 ut ).

Då jag är expert på alla områden så gör jag aldrig fel .... Ha där fick du ;) :) Eller så är det att jag säger inget och gör inget och då kan det heller inte bli fel ...

Jag kan väl avslöja ett par dumheter som gjordes för 10 resp 20 årsedan .

På en Opel kadett -80:a så hade det frusit i strålkastarspolningen och jag var inne på en GDShall och öppnade huven och kikade lite , jag tog sedan tryckluft och satte vid munstyckena och tryckte till .

Jag hörde ett gurglande långt borta och sen small det till och locket for upp på behållaren och det stod som en fontän rakt ur behållaren strålen slog upp i huven som vinklades sedan rakt mot mej .

Där stod jag som en blöt katt nerdränkt i spolarvätska ....

Nästa scenario var att jag hade fått fukt i ett blinkersglas på en gammal Crysler Voyager för 10 årsedan och jag orkade inte ta loss den och lägga i ugnen på 50* så jag tog även där lite luft försiktigt och sedan så poffade det till och då lossnade glaset så fint i limmningen ..... Sen kunde jag torka rent enklare ;) :) ..

Vad man kan tänka på att trycksätt inte ett för tätt utrymme ..... hehe

Senast ändrad:
I

Iveco 35

Guest

Det här skulle jag egentligen inte berätta men det är preskribrerat. Hade en MB 508 och skulle isolera bakdörrarna, köpte några tuber fogskum,dörrarna var rostiga i nederkant dom putade ut ganska kraftigt när jag var klar.Mvh. Olle.

F

F.d. 52943

Guest

Jobbade som 16-17åring extra på Getinge Motel som också hade en liten serviceverkstad ihop med macken. En kund frågade om jag kunde sätta fast ett löst stänkskydd på bilen medan dom åt lunch på motellet. Visst - jag åtog mig jobbet.

Det visade sig att fästet ute i skärmen var så sönderrostat att det inte fanns något kvar att skruva i.
Jag tog resolut svetsen och satte dit en ny plåtbit - tänkte inte på att skärmen var lackad på andra sidan.... Inte snyggt och inte billigt (för chefen)
:wideeyed:

Nisse oi Näsåker

HBK Medlem
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
64
Medlemskap
2025

Mitt första jobb var på en Radio-TV firma. Det blev ju lite av varje bl.a. montera bilradio som fanns då.
Stressad och fick radio och antenn av en säljare. In i garaget med Saab 95 som kunden hade. Fram med borrmaskin och hålsåg och dit med antennen. Hål i torpedväggen och in med antennkabeln. Bort med blindplåten till radion för att dra fram kabeln.
Där fanns redan en antennkabel... Kollade ut och ser att bilen redan hade en antenn på vänster sida.
Pinsamt om man säger så :rolleyes:
/Nisse

F

F.d. 7222

Guest

En sommar för mycket, mycket länge sedan hade jag ett sommarjobb på en Koppartrans-mack. En kund kom in med ett batteri som behövde laddas upp. Chefen bad mej ta hand om detta. Jag tog batteriet, satte på laddaren ute i verkstaden och tänkte inte mer på det. Nästa morgon när chefen kom till macken låg det ett os av batterisyra i hela macken. Jag hade inte kollat inställningarna på laddaren och det visade sig att den stått nästan 15 timmar på snabbladdning= ett totalkvaddat batteri och en förgrymmad chef (tur att macken inte flög i luften), men jag lärde mej att alltid kolla laddaren innan jag slog på den i fortsättningen.

Mvh. Alf

F

F.d. 12156

Guest

Man kan ana här att folk inte gör några björntjänster sinsemellan eller vågar man inte erkänna att man klantat till det ....................:D

Mangan1

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2025

Jag gjorde middagen idag...
Det kan man kalla en "Björntjänst":eek:

Så... Nu slipper jag det framöver...;)

Trevlig Afton Greven!
//MS
Finns ett å' annat oxå, jag skall "gräva" och sortera i minnesbanken... Återkommer.

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023

Jodå Greven, alla har vi gjort bort oss, men ibland är det svårt att välja vilket man vill lämna ut till offentligheten, och vilket som helst ska försvinna i Glömskans dal.
För c:a 20-25 år sedan ville en av de högre tjänstemännen på jobbet få undan 4 tallar som växte på hans tomt. Eftersom han visste att jag brukar vara ute i skogen med mitt motorsåg frågade han om hjälp, och visst kunde jag ställa upp.
Det första trädet jag skulle fälla misslyckades naturligtvis. Jag sågade för djupt i fällsnittet så när tallen, som var väldigt lång och osymmetrisk började falla, vred den sig på stubben och lade sig rakt över huset.
Ingenting gick sönder som väl var, bara några prismor som ramlade ur kristallkronan i vardagsrummet.
Jag fick inte fortsätta med dom 3 övriga.
Calle

F

F.d. 12156

Guest

VAD BJÖD DU PÅ FÖR GOTT DÅ STOLLEN :confused: EFTERSOM DU KANSKE INTE BEHÖVER LAGA MER MAT .........:Dursäkta textstorleken
eller är du det sk multiverktyget i erat hem :D
och du vill väl inte bli kallad omanlig.......för du springer väl inte med ett rosa förkläde ......:D
Fan vi grabbar måste ju hålla ihop mot pöken ......:wub:rosa är en vacker färg tycker jag....

Mangan1

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2025

Hahahahahahahaha!
Fanken vet om du inte skulle ha en "liten" stolle i ditt alias?

Jag gjorde tacos... Hur kan jag misslyckas, jo...
Fräste upp två teskedar "sishuan" (heter det så??) peppar, sedan i med taco mixen..
Inget bra... Jag köpte ett halv kilo av denna peppar senast jag var i kina, å den pepparn är god till mycket, men INTE tillsammans med tacos... Hupp... (Illa)

Som sagt, jag skall rota, sortera "lite" bland björntjänsterna jag gjort, (kan ju inte va så många..? hohoho) kanske slinker det
in en, eller ett par här på forumet framöver... *blink*

/Tjing.

claes/mia

HBK Medlem
Kommun
Skurup
HBK-Nr
178
Medlemskap
2025

Vintern 2006-2007 var vägen där vi bor stängd 4 dagar p ga snö och bara jag kom ut med en 4x4 Dodge Pickis höjd till 50 cm frigång.Sent en kväll knackade det på dörren och där stod en äldre frusen Herre som frågade om jag kunde hjälpa till för han och frugan hade kört fast.Ute var sikten lika med 0 snö och hård blåst men på med vinter overallen ,sparkade i gång Dogen och lastade Gubben väl framme stod en SAAB 9000 i ca 1 meter snö och hur dom kommit så lång in på vägen är obegripligt.Jag gav Gubben bogservajern så han kunde koppla i Saaben medans jag kopplade i Dodgen allt klart sa till honom att blinka med ljuset när jag skulle dra,där kom blinket och jag drog det gick otroligt lätt jag körde fram 4-5 meter och se där i vajern hängde det en stötfångare.Jag slängde upp stötfångaren på flaket och kopplade om till bogser öglan som syntes mycket bra nu utan stötfångare och jag drog ut dom till farbar väg. Glömmer aldrig synen när jag körde hemåt , Gubben med stötfångaren i famnen och Tanten som stod och bannade honom / Claes

Ragge 358

FD HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021

Jodå Greven, alla har vi gjort bort oss, men ibland är det svårt att välja vilket man vill lämna ut till offentligheten, och vilket som helst ska försvinna i Glömskans dal.
För c:a 20-25 år sedan ville en av de högre tjänstemännen på jobbet få undan 4 tallar som växte på hans tomt. Eftersom han visste att jag brukar vara ute i skogen med mitt motorsåg frågade han om hjälp, och visst kunde jag ställa upp.
Det första trädet jag skulle fälla misslyckades naturligtvis. Jag sågade för djupt i fällsnittet så när tallen, som var väldigt lång och osymmetrisk började falla, vred den sig på stubben och lade sig rakt över huset.
Ingenting gick sönder som väl var, bara några prismor som ramlade ur kristallkronan i vardagsrummet.
Jag fick inte fortsätta med dom 3 övriga.
Calle
En sådan sak hände igår bortanför Vista 2 st som var jätteduktiga att fälla träd.Det slutade med att Ragge fick åka dit med maskin med en förlängningsarm och ta bort detta träd,lite vindskivor m.m hade lossnat./sus

F

F.d. 12156

Guest

Jag gjorde en nu och lyfte fram den här tråden :D:D

Toppen