• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Jag förstår inte vad som gäller vid detta vägmärke?!!?!

Kristina & Janne

HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2025
Vid infarten till staden i fråga sitter skylten till vänster. Den säger att det gäller parkeringsförbud i hela stan förutom där annat anges.

Och inne i stan på en gata hittade jag sedan skylten med begränsad tid gällande parkeringsförbud.

Så vad gäller övrig tid på den gatan?

Det ska nämnas att 200m längre fram sitter istället en P-skylt med tid under, den var enklare att få ihop med zon-skylten. Men där var det för tillfället fullt med bilar.

Bilagor

• 120px-1_2_77_1_svg.gif
    120px-1_2_77_1_svg.gif
    2,6 KB · Visningar: 1.508
  • 120px-11_6_1_svg.gif
    120px-11_6_1_svg.gif
    1,9 KB · Visningar: 1.514
Senast ändrad:

lars o margareta

HBK Medlem
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024
Sv: Jag förstår inte vad som gäller vid detta vägmärke?!!?!

vad ja kan förstå så måste väl datumparkering gälla på övrig tid ,som före detta Motalabo undrar jag var skylten sitter,,hälsningar Lasse

F

F.d. 55370

Guest

Vid infarten till staden i fråga sitter skylten till vänster. Den säger att det gäller parkeringsförbud i hela stan förutom där annat anges.

Och inne i stan på en gata hittade jag sedan skylten med begränsad tid gällande parkeringsförbud.

Så vad gäller övrig tid på den gatan?

Det ska nämnas att 200m längre fram sitter istället en P-skylt med tid under, den var enklare att få ihop med zon-skylten. Men där var det för tillfället fullt med bilar.
Hej Parkeringsförbud gäller efter den vänstra skylten sen tar den den andra över å talar om att mellan 8-18 är det är förbjudet att parkera på vardargar (kanske):wub:

Kristina & Janne

HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2025

Hej Parkeringsförbud gäller efter den vänstra skylten sen tar den den andra över å talar om att mellan 8-18 är det är förbjudet att parkera på vardargar (kanske):wub:

Ja, det ser ut att vara parkeringsförbud vardagar 8-18 och övrig tid gäller parkeringsförbud:twitcy:

F

F.d. 5110

Guest

Parkeringsregler - Skyltar
p-zon.jpg

Zon-tavla med parkeringsförbud
En av våra vanligaste parkeringsregleringar, men tyvärr vet en hel del inte vad de innebär. Zontavlor står oftast vid infarten till ett område precis när man kört av vägen man nyss färdades på och missas därför lätt av den ouppmärksamme eller stressade föraren. De består av en tavla med gul bakgrund och röd kant, med ett regleringsmärke i mitten. Regleringen är ofta parkeringsförbud, men kan också vara t ex "Parkering 10 minuter".
Zontavlan betyder att all mark innanför tavlan, om inget annat anslås inne i området, omfattas av regleringen. Dvs i det här fallet får man inte parkera någonstans innanför skylten, fram tills dess att man kommer fram till skylten
zon_upphor.jpg

Zon upphör
Efter denna skylt upphör regleringen, men den kan vara kombinerad med andra skyltar undertill som ger nya anvisningar om parkering utanför zonen.

Källa: Parkering

Man får alltså inte parkera på andra ställen än uppmärkta p-rutor inom området. Sen kan man reglera tiden för parkering på dessa p-rutor med typen som ses till höger på första inlägget.

//Lasse

Senast redigerad av en moderator:

Kristina & Janne

HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2025

LasseF:
Men tycker du inte att det är konstigt att ha hela stan som zon för parkering förbjuden och i den zonen sedan ha parkering förbjuden igen, men under viss tid?

Det blir ju P-förbud dagtid och för övrig tid P-förbud. Kaka på kaka alltså.

Det märke jag alltså inte förstår mig på är P-förbud dagtid då denna står placerad i P-förbudszon. Är det då inte P-förbud övrig tid?
Skyltarna var för sig är självförklarande.

Senast ändrad:
F

F.d. 5110

Guest

Jo, det ter sig konstigt - men eftersom vi inte har någon bild som visar alla trafikmärken kan det finnas fler skyltar som gör den högra skylten mer logisk.

Hittills håller jag med om att det är besynnerligt.

Jag visste inte heller vad den vänstra skylten betydde tills för några år sedan då jag och en massa andra husbilar och vanliga bilar fick böter på en grusplan i Tyskland. Skylten vid infarten till samhället hade jag missat........

//Lasse

F

F.d. 5110

Guest

Jo, det ter sig konstigt - men eftersom vi inte har någon bild som visar alla trafikmärken kan det finnas fler skyltar som gör den högra skylten mer logisk.

Hittills håller jag med om att det är besynnerligt.

Jag visste inte heller vad den vänstra skylten betydde tills för några år sedan då jag och en massa andra husbilar och vanliga bilar fick böter på en grusplan i Tyskland. Skylten vid infarten till samhället hade jag missat........

//Lasse

Storpontus

FD HBK Medlem
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022

Till för ett antal år sen hade hela Stockholms innerstad sån där Zon parkeringsförbud. Skyltarna satt vid infarterna som Liljeholmsbron, Skanstullsbron m.m.

Generellt hade turister ett helsike med detta och jag undrar hur många som såg skyltarna bland alla annan information som möter en när man åker in i en stad. Ja inte bara turister föresten även många i regionen hade svårt att det utanför denna zon skyltades var man inte fick parkera medans det inne i zonen var precis tvärt om.

När man ändrade blev det kanske ännu mera skyltar på gatorna inne i stan men det blev mer logiskt för de flesta.

Zon begreppet är nog mer användbart tex på ett industriområde eller bostadsområde med en tydlig gräns.

Men i det aktuella fallet i Linköping:

Har det inte suttit en P-skylt ovanför den med p-förbud och tidsangivelser?

Då skulle det bli mer logiskt.
En sån där liten p-förbudsskylt med tidsangivelser brukar väl aldrig stå ensam?

Datumparkering finns det idag en egen skylt för, har för mig att det är som en parkeringsförbudsskylt men med en rektangel i ena halvan o 2 rektanglar i andra?

WillyPe

FD HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023

Jag tror att någon på gatukontoret har varit mänsklig och glömt bort att den lilla skylten sitter kvar.

Toppen