• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Jag blir så trött på folks nonchalans!

F

F.d. 5322

Guest
På väg hem från jobbet sent ikväll, möter jag en bil i en lång vänstersväng.
Eftersom jag har fyra stora xenon-extraljus, brukar jag blända av innan den mötande får dessa i "plytet".
En bråkdel av en sekund innan jag bländar av, ser jag något glittra till tre meter över marken, på min högra sida av vägen. En älg!
Samtidigt som den mötande bilens ljus kommer fram, ställer jag mig på bromsen, vräker ut min bil delvis in på hans sida, passerar älgen och tillbaka in på min "planhalva". (Det var så långt ifrån, så det var absolut ingen risk för en kollision med den mötande!)
Blinkar frenetiskt med mina lysen för att varna den mötande, som dessutom måste ha sett att jag dels bromsade hårt (lysena niger som bekant ner) och min manöver i sidled. Det finns dessutom inte en chans att han kan ha missat mina blinkningar!

Jag möter bilen och tittar i backspegeln. Inte en reaktion från hans/ hennes sida! Inte tillstymmelse till bromsljus!
I backspegeln ser jag älgen komma uppfarande från diket, mot bilen och hinner tänka "Nu smäller det!"
Fortfarande inte en reaktion från den mötande bilen!

Tack vare älgens sinnesnärvaro att vända om - vilket är mycket ovanligt - så blev det inte ytterligare en olycka i statistiken! Avståndet var mindre än en meter mellan älg och bil! Fortfarande inga bromsljus!!

Hur kan man som bilförare, vara så till den milda grad nonchalant att man inte bryr sig? Något är ju fel när man möter en bil som beter sig som jag gjorde! Det är möjligt att han inte såg älgen men han såg ju mig!

Är man bara korkad?
Eller är det jag som är dum?

SUCK!!

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 5322

Guest
Sv: Jag blir så trött på folks nonchalans!

Varför satte du inte på varningsblinkers? Det lär man ut i de flesta andra länder. Vi svenskar vet oftast inte var knappen sitter!

Brukar göra det men här fanns det inte tid!
Erfarenheten säger mig dock, att folk i regel inte bryr sig om det heller.
Ett exempel: Två bilar kör på samma vildsvin, trots att det står fyra bilar med varningsblinkers på, kommer en tredje och kör på grisen - igen.

F

F.d. 53012

Guest

I dataspel så ordnar det sig alltid och man vet kanske inte när det är på riktigt. Det är vi äldre som inte är vana vid att bara resa sig och gå vid olyckor men många är invanda. Kan berätta en anekdot från en körskollärare i Finspång som tröttnade efter flera års nonchalans av yngres beteende (läs inte alla). Det kom en timmerbil ner från en backe
med full last där i och för sig eleven hade förkörsrätt (högerregel) men trampade på gasen och ville köra ut ändå, vilket resulterade i att läraren tog dubbelkomandot till hjälp och panikbromsade till följd att eleven vänder sig och säger vad fan gör du. Körskolläraren informerar om att i och för sig så har vi förkörsrätt men med det ringa avståndet och lasbilens tyngd (30-40 ton) så var det nödvändigt med denna åtgärd och ställer en följdfråga vad eleven tror om följderna om inte bromsning hade skett. Svar: buckla på höger framskärm kommer svaret snabbt. Läraren informerar att någon buckla kan man nog inte skönja utan två blöta fläckar en en bensin och oljepöl eftersom det är det som oftast blir följden, och någon amulans är överflödigt att ringa på utan likbil. Då går det upp ett liljeholmens för eleven och han börjar skaka och tar till lipen och vill att lektionen ar slut och körskolläraren kör tillbaka till skolan. PS Kan nämnas at elevens fader kommer till skolan dagen efter och skäller ut läraren efter noter eftersom eleven känner sig osäker efter detta. Nämnas kan att läreren ville efter lektionen gå igenom händeförloppet för att därmed göra det till en händelse IRL (In the real lifr)

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Efter att ha sett hur bra varningsblinkers funkar i Tyskland i synnerhet vid "Stau" (trafikstockning), har jag börjat praktisera det allt oftare. Inte bara vid vilt på vägen utan även vid andra tillfällen som tex när framförvarande skall göra vänstersväng på ett illa valt ställe.

Jag har lärt mig var knappen sitter i båda mina bilar!

F

F.d. 3088

Guest

På väg hem från jobbet sent ikväll, möter jag en bil i en lång vänstersväng.
Eftersom jag har fyra stora xenon-extraljus, brukar jag blända av innan den mötande får dessa i "plytet".
En bråkdel av en sekund innan jag bländar av, ser jag något glittra till tre meter över marken, på min högra sida av vägen. En älg!
Samtidigt som den mötande bilens ljus kommer fram, ställer jag mig på bromsen, vräker ut min bil delvis in på hans sida, passerar älgen och tillbaka in på min "planhalva". (Det var så långt ifrån, så det var absolut ingen risk för en kollision med den mötande!)
Blinkar frenetiskt med mina lysen för att varna den mötande, som dessutom måste ha sett att jag dels bromsade hårt (lysena niger som bekant ner) och min manöver i sidled. Det finns dessutom inte en chans att han kan ha missat mina blinkningar!

Jag möter bilen och tittar i backspegeln. Inte en reaktion från hans/ hennes sida! Inte tillstymmelse till bromsljus!
I backspegeln ser jag älgen komma uppfarande från diket, mot bilen och hinner tänka "Nu smäller det!"
Fortfarande inte en reaktion från den mötande bilen!

Tack vare älgens sinnesnärvaro att vända om - vilket är mycket ovanligt - så blev det inte ytterligare en olycka i statistiken! Avståndet var mindre än en meter mellan älg och bil! Fortfarande inga bromsljus!!

Hur kan man som bilförare, vara så till den milda grad nonchalant att man inte bryr sig? Något är ju fel när man möter en bil som beter sig som jag gjorde! Det är möjligt att han inte såg älgen men han såg ju mig!

Är man bara korkad?
Eller är det jag som är dum?

SUCK!!

Han blev väll så bländad av dina fyra blinkande xenonljus att han hade fullt upp med att hålla bilen på vägen. GH

F

F.d. 54222

Guest

Varför spekulera i hur den föraren var funtad??

Jag tycker det är nonchalant att anta saker utan att veta hur det förhåller sig.

Vad vet ni egentligen om alla förare, och deras beteenden?

Men ALLA vet naturligtvis hur andra ska bete sig,,,,,,,,,eller?

F

F.d. 25144

Guest

Efter att ha sett hur bra varningsblinkers funkar i Tyskland i synnerhet vid "Stau" (trafikstockning), har jag börjat praktisera det allt oftare. Inte bara vid vilt på vägen utan även vid andra tillfällen som tex när framförvarande skall göra vänstersväng på ett illa valt ställe.

Jag har lärt mig var knappen sitter i båda mina bilar!

Detta är en händelse ur verkliga livet för ca 2 1/2 år sedan.
Min brorsons sambo var på väg till sin häst och tog "den mindre bilen" och var ensam i bilen. Det var kväll o mörkt och hon skall göra en vänstersväng från huvudled in på en mindre väg till stallet. När hon saktar in, blinkar och sedan börjar svänga vänster så kommer en stor tung van i en alltför hög fart kör om flera bilar och sedan fullständigt mosar den lilla personbilen som svänger vänster. Ni förstår säkert utgången. Hon överlevde inte kraschen. Efter sig lämnar hon sin sambo och en blott 1 år gammal pojke. Dom hade planerat att gifta sig den sommaren....men det blev ett långt sorgearbete istället. En ung mor 31 år gammal med en lång utbildning bakom sig och en ljus framtid framför sig fick sätta livet till. Vår familj sörjer henne alltjämt...

Mer vet jag inte av själva händelsen men hade människor visat mer hänsyn i trafiken mot varandra så hade det här säkert inte behövt hända.:mad:

Knarrevik, jag tycker du agerar föredömligt och förebyggande med att slå på varningsblinkersen vid sådan händelse.:yes:

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

Användning av varningsblinkers är strikt reglerad, och efter vad jag förstår får den endast användas när fordonet står still.
Idiotiskt enl min mening. Det är bättre att använda dom som de gör i Tyskland.
:mad::mad:
Visa bilaga TSFS%202009_83.pdf
//W

Zero

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022

Det är tillåtet att använda varningsblinker vid bogsering sedan ett tiotal år.
Åke

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

Det är tillåtet att använda varningsblinker vid bogsering sedan ett tiotal år.
Åke

Det är precis vad det står i PDF-filen jag bifogade: "Vid bärgning eller transport av bärgat fordon."
Men det var ju inte det tråden handlar om.
;)
//W

atina1

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2025

Hej Wizard!
Vad är det för någon välbetald som har bestämt det, & ändå inte haft en "susning" om vad personen:na ifråga sysslar med.
Nä vi i klubben får sätta press på " nissarna" som bestämmer innan det barkar helt åt skogen!
Mvh.

Användning av varningsblinkers är strikt reglerad, och efter vad jag förstår får den endast användas när fordonet står still.
Idiotiskt enl min mening. Det är bättre att använda dom som de gör i Tyskland.
:mad::mad:
Visa bilaga 43297
//W

Zero

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022

Det är precis vad det står i PDF-filen jag bifogade: "Vid bärgning eller transport av bärgat fordon."
Men det var ju inte det tråden handlar om.
;)
//W

Det är skillnad på varningslykta och varningsblinker. Det gula blinkande ljus som används på vägarbetsfordon är inte varningsblinker.
Åke

F

F.d. 5322

Guest

Alla som vet hur ett xenon-ljus fungerar, vet att det inte är mycket till lyse när man blinkar till som hastigast. Det tar "en stund" innan full ljusstyrka uppnås.
Men du Gurra gav mig en bra idé - Jag tänder upp helt så kanske man bromsar nästa gång ;)
Om jag ens ska bry mig överhuvudtaget förstås?:confused:

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

Det är skillnad på varningslykta och varningsblinker. Det gula blinkande ljus som används på vägarbetsfordon är inte varningsblinker.
Åke

Har du läst PDF-filen?
Citat:
........... Varningsblinkers får även användas på fordon som saknar varningslykta men tillfälligt befinner sig i en sådan situation där varningslykta får användas enligt 1 kap.
Slut citat
//W

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Alla som vet hur ett xenon-ljus fungerar, vet att det inte är mycket till lyse när man blinkar till som hastigast. Det tar "en stund" innan full ljusstyrka uppnås.
Men du Gurra gav mig en bra idé - Jag tänder upp helt så kanske man bromsar nästa gång ;)
Om jag ens ska bry mig överhuvudtaget förstås?:confused:

Jo jag visade ju i mitt bildspel Concorde vs älg och många struntade i att jag stod där och vinkade och pekade ut i terrängen .
Han bromsade in väldigt sent och hade jag inte vinkat så hade det nog smällt .

Jo jag har xenon i alla mina lampor och ser bra ut med :) .

sven-A

HBK Medlem
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
8259
Medlemskap
2025

Den du mötte kanske var full:twitcy:och varken såg dig eller älgen.

Förordning (2009:960)

76 § Under färd på väg får från ett fordon
1. inte visas annat än vitt eller gult ljus framåt, samt
2. inte visas vitt ljus bakåt annat än vid backning eller vid arbete som kräver vitt ljus.
Detta gäller dock inte lykta med annan färg som föreskrivits för fordonet.
På ett fordon som färdas på väg får inga andra lyktor eller strålkastare med blinkande ljus användas än
1. körriktningsvisare,
2. larmanordning,
3. baklykta på cykel,
4. stopplykta som är särskilt anordnad som nödstoppssignal, samt

5. lykta som avger orangegult ljus och som är särskilt anordnad som varningsanordning i den utsträckning som Transportstyrelsen föreskriver.

sven-A

Zero

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022

Har du läst PDF-filen?
Citat:
........... Varningsblinkers får även användas på fordon som saknar varningslykta men tillfälligt befinner sig i en sådan situation där varningslykta får användas enligt 1 kap.
Slut citat
//W
Hej W.
Om en granne ber mig att bogsera honom till en bilverkstad är det bärgning eller transport av bärgat fordon? Jag har fattat det så att gult blinkande ljus hör till yrkestrafik, bärgningsbilar och likn. och om ett sådant fordon saknar varningsljus får han använda v.bl. Om man bogserar så är det två fordon och två förare och det vanligaste är att bilen som blir bogserad har varningsblinkers på om det går och föraren av dragfordonet använder sina vanliga blinker för att tala om vart dom är på väg, (med påslag av v.bl ibland), då skulle det inte vara tillåtet. Vad jag vill komma fram till är att tillåtelsen att använda v. bl. vid bogsering står någon annanstans. Jag har ett svagt minne av att det var ett rättsfall där polisen anmälde någon men domstolen friade.
//Åke

Toppen