• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Jag blev förbannad !!

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Jag blev förbannad !!

Tommy, det är straffbart, Bara att ringa kommunen och fråga. Gråvattnet räknas som avloppsvatten, och det får man bara tömma i av kommunen godkända platser. Om man riktigt ska följa lagen. men eftersom latrinen oftast är skilt i husbilar, så anser jag nog man kan bevattna gräsmattan hemma med det, om man vill. Men det är egentligen olagligt.

Jag har full koll på läget, jag är byggnadsinspektör i en kommun i Sverige så jag vet vad som gäller. Men hur jag gör behåller jag för mig själv. //Tommy :twitcy:

F

F.d. 25203

Guest

När jag släpper gråvattnet är det närmare 400 liter, och det innehåller en hel del upp till 2 veckor gammalt matfett och stekfett mm det brukar ibland lukta minst lika illa som det som kommer från skittanken.

sonnyo

HBK Medlem
Kommun
Tingsryd
HBK-Nr
634
Medlemskap
2025

gör det oftare så luktar de inte och du sparar en massa bränsle på att inte släpa runt på en massa vatten.

Kommun
Herrljunga
HBK-Nr
6701
Medlemskap
2026

Råkade ut för detta förra året inne på Solviks camping ( Sotenäs ), mannen i bilen bredvid hade mage att öppna tömningen ( innifrån ) och släppa det rätt ut . Jag öppnade dörren och blängde på honom då stängde han av och låtsades som ingenting. Det finns tömning på campingen så det var ju inga problem att tömma. bedrövligt hur en del bär sig åt

WalsanJ

HBK Medlem
Kommun
Uppvidinge
HBK-Nr
3204
Medlemskap
2024

Den 22 Sept, övernattade vi på Sandaholm ställplats utanför Årjäng, en för övrigt mycket fin ställplats med alla faciliteter för tömmning av toa och gråvatten, en liten restaurang fanns också. När vi sitter och äter frukost på morgonen ser vi en annan övernattande husbil släpper ut sitt gråvatten rakt ut där han står. Då flög toppen på mej, jag flög ut ur min husbil för att påtala i klartext olämpligheten av att släppa gråvatten på detta vis, då påstår han att det var "grabben" som öppnat av misstag, det gjorde mej inte mindre förlåtande då jag visste att det fanns inte någon grabb med utan det var två i husbilen, ett vuxet par i gissningsvis 65-70 års åldern. Jag frågade om han inte var karl nog att stå för sitt tilltag utan att skylla på någon grabb som inte existerade. Jag frågade också om han inte begrep att detta beteende går ut över alla HB åkare, jag fick inget svar utan han gjorde snabbt i ordning för att åka men si det gick inte, startbatteriet var utdraget varför han sökte hjälp av en annan husbil med startkablar, fick sin bil att starta och drog snabbt som attan från platsen.
http://www.husbilsklubben.se/forums/attachment.php?attachmentid=76323&stc=1&d=1380147524

Såå bra gjort! Att säga till "Klantskallar" som inget fattar!!

Toppen