• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Jag blev förbannad !!

B

Bosse & IngaLill

Guest
Den 22 Sept, övernattade vi på Sandaholm ställplats utanför Årjäng, en för övrigt mycket fin ställplats med alla faciliteter för tömmning av toa och gråvatten, en liten restaurang fanns också. När vi sitter och äter frukost på morgonen ser vi en annan övernattande husbil släpper ut sitt gråvatten rakt ut där han står. Då flög toppen på mej, jag flög ut ur min husbil för att påtala i klartext olämpligheten av att släppa gråvatten på detta vis, då påstår han att det var "grabben" som öppnat av misstag, det gjorde mej inte mindre förlåtande då jag visste att det fanns inte någon grabb med utan det var två i husbilen, ett vuxet par i gissningsvis 65-70 års åldern. Jag frågade om han inte var karl nog att stå för sitt tilltag utan att skylla på någon grabb som inte existerade. Jag frågade också om han inte begrep att detta beteende går ut över alla HB åkare, jag fick inget svar utan han gjorde snabbt i ordning för att åka men si det gick inte, startbatteriet var utdraget varför han sökte hjälp av en annan husbil med startkablar, fick sin bil att starta och drog snabbt som attan från platsen.
http://www.husbilsklubben.se/forums/attachment.php?attachmentid=76323&stc=1&d=1380147524

Bilagor

• bosses telefon Elmia 021.JPG
    bosses telefon Elmia 021.JPG
    1,2 MB · Visningar: 201

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025
Sv: Jag blev förbannad !!

Att med flit tömma ut gråvattentanken är givetvis inte bra men var det ett misstag kunde han ju stå för detta.

Jag kan ju bara berätta om min tabbe och när jag ställer husbilen hemma på uppfarten står kranen öppen, när vi begav oss ner mot Lergökarallyt så kom vi iväg sent på torsdagskvällen för att anlända till Bengt i Örkelljungas ställplats kl 00:50 till fredagsnatten, vi fick en liten sne plats och lade oss.
Morgonen kom och vi gick ut med hunden och sen åt vi frukost och borstade av gaddarna, sen var det dags att åka .
Vi svängde runt där man tömmer ut gråvattentanken och där stod mycket välkända HBKare, jag kör ner rutan och dom ropar, jag läcker..... Vips hade bilen rätt upp sig och en skvätt rann ur och jag skämdes... Sorry alla som såg detta för det var inte meningen (att ni skulle se det... ;-) ).

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025

Detta borde vara straffbart!! Något som hände oss vid ett stopp i Uddevalla på en stor parkering nere vid kanalen glömmer jag alldrig. Vi hade varit och handlat, kom tillbaka. Jag hoppade in på förarplatsen min fru lägger in varorna i kylskåpet när hon fågade, vad är det som låter? Jag hörde inget men jag hörde när det bankade på dörren. Där stod en parkarbetare och fråga " vad i hel..... jag sysslade med? Då gick det upp för mig att det som lät var tömmningspumpen till gråvattentanken. Vi har en Kabe TM 750 och där sitter strömbrytaren för pumpen vid sidan på stolsunderredet vid förarplatsen. Han ville polisanmäla mig och jag skämdes. Vi kom i alla fall överrens om att vi skulle glömma det hela om jag lovade att aldrig mer komma till Uddevalla och tömma gråvattentanken. Nu sitter det ett skydd över strömbrytaren så risken skall vara minimal att det inte händer igen.
Har hört att fler råkat ut för detta, har du??

:twitcy: //Tommy

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

En ny gråvatten tråd ingen. Detta måste vara vårt mest kära debatt ämne. Undrar hur lång denna tråd blir? Vadslagning någon?:)

Fast jag tycker nog det är bra. Alltid är det några nya läsare som det kanske går upp ett ljus för att man inte ska göra så....:yes:

hobsen

HBK Intresserad
Kommun
Norge

Helt uakseptabelt å slippe ut grå eller svartvann slik.
Hvorfor ikke innføre samme regime som ved fortkjøring og ilegge forenkler forelegg? Og ved alvorlige tilfeller anmeldelse.
Historien over bekrefter bare at husbilsfolk ikke er bedre enn andre, men samme type egoister som folk flest :(

Bestliner

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024

Det har skrivits mycket i detta ämne tidigare. Vi skall givetvis inte reta de som tror att det som töms är "miljöfarligt" svartvatten även om vår svartvattenmägd bara är en liten del av vad bönderna sprider på åkrarna
Svartvattnet skall givetvis tömmas i utslagsvask eller toa. Det finns alltid på campingar men också på många av vägverkets rastlatser (tack).
Här gällde det ju gråvatten och där gäller det ju bara att inte reta upp de som tror att det är miljöfarlig dumping som sker.
Gråvatten kan man i princip tömma på vilken grus eller gräsplätt som helst bara man inte retar någon. Denna sommar har det bara varit positivt med litet extra vatten på gräset eller i rabbaten:D

F

F.d. 50069

Guest

Jag har också klantat mig ett flertal gånger med gråvattnet:(
Lätt hänt och mänskligt..........

Problemet är ju att "utomstående" tror att det är med avsikt man gör det!
Samt att det vi släpper ut minst är radioaktivt eller ännu värre:rolleyes::rolleyes::rolleyes:

Nääs, det gäller verkligen att tänka sig för och vara grymt SMART......

F

F.d. 25203

Guest

Tommy, det är straffbart, Bara att ringa kommunen och fråga. Gråvattnet räknas som avloppsvatten, och det får man bara tömma i av kommunen godkända platser. Om man riktigt ska följa lagen. men eftersom latrinen oftast är skilt i husbilar, så anser jag nog man kan bevattna gräsmattan hemma med det, om man vill. Men det är egentligen olagligt.

Bestliner

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024

Tommy, det är straffbart, Bara att ringa kommunen och fråga. Gråvattnet räknas som avloppsvatten, och det får man bara tömma i av kommunen godkända platser. Om man riktigt ska följa lagen. men eftersom latrinen oftast är skilt i husbilar, så anser jag nog man kan bevattna gräsmattan hemma med det, om man vill. Men det är egentligen olagligt.

Det finns komuner som på direkt fråga svarar att det bästa sättet att göra sig av med gråvatten är markinfiltation dvs på gräsmattan eller på en grusplan. Det gäller ju att man inte retar någon som inte har denna kuskap eller som tror att vi dumpar miljövidrigt. Då kan det ju bli ett herrans liv som man ju kan läsa tidigare i tråden. Det vore ju tragiskt om man blev skuld till att någon får skadligt högt blodtryck med alla problem det kan leda till :)

bosse b

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2025

Det kanske var frostvakten som löste på grund av dåligt batteri.
Det hände mej på rally i Finland. Ingen skällde, Men det var några som erbjöd
jälp:rolleyes: bosse b

B

Bosse & IngaLill

Guest

Nu var det så att detta gråvatten släpptes medvetet genom öppnande av kran från utsidan. Att du verkar tycka det är OK bara för att bönder släpper ut en massa skit i naturen tycker jag det är beklagligt,det kanske inte är skadligt men jag vet att det ibland kan lukta f-n men du kanske skulle trivas med att skutta omkring med gummistövlar på ställplatserna om nu alla skulle reagera som du gör.

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm

Hur tänker en människa som öppnar gråvattenkranen på reningsverket i Ystad och kör genom hela staden med en stinkande gråvattenränna bakom sig. Jag tror inte Ystad kommun öppnar reningsverket för tömning om husbilsåkare beter sig på det viset. Nu hann jag inte uppfatta nationalitet på föraren och jag hann inte heller ifatt dom. Spåren slutade i sista rondellen mot Kristianstad.

Bestliner

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024

Nu var det så att detta gråvatten släpptes medvetet genom öppnande av kran från utsidan. Att du verkar tycka det är OK bara för att bönder släpper ut en massa skit i naturen tycker jag det är beklagligt,det kanske inte är skadligt men jag vet att det ibland kan lukta f-n men du kanske skulle trivas med att skutta omkring med gummistövlar på ställplatserna om nu alla skulle reagera som du gör.

Av din bild verkar ju inte behovet av gummistövlar varit så stort så jag hade nog kunnat leva med tilltaget också med blodtrycket på normal nivå:) Det finns ju värre saker att reta sig på.

fredrik123

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
7584
Medlemskap
2026

Varför måste allt här vara så svart eller vitt???

Att hälla ut gråvattnet som på bilden på en ställplats/camping (eller liknande...) är dumt (läs korkat), irriterande och ev. mot gällande förordningar. Men framförallt förstör det för oss alla...
Att hälla ut gråvattnet på en filtrerande bädd kan ev. vara OK om det inte finns andra instruktioner/regler (lagar) och är upp till det personliga samvetet och ansvaret.
Att hälla ut gråvattnet i en för saken avsedd uppsamlingsanordning torde i alla avseenden det bästa alternativet.

Bara för att man kanske inte tycker att det är århundradets miljöbrott att hälla ut vattnet på en grusväg (eller liknade...) så behöver det INTE betyda att man tycker det är ok att hälla ut vattnet på en ställplats (eller liknande...).

Och Nej! jag tycker inte heller det är skojigt att "hoppa" runt i andras gråvatten (det är inte det jag säger eller skriver...)

Annars brukar jag tycka dessa trådar är ganska underhållande :twitcy:

C.o.L

HBK Medlem
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
912
Medlemskap
2027

Varför finns det ens en diskussion om trådskaparens inlägg ?
Det skrevs ju att det fanns gråvattenstömning och då är den väl till för att användas eller ? ren dj..vla lathet bara.
För vi väl ha flera ställplatser ?
Och du ska ha en eloge för att du sa ifrån :wink:

F

F.d. 17667

Guest

Trådskaparen reagerade med rätta...tycker jag... främst pga val av platsen där gråvattnet iakttogs släppas ut.

Som vanligt är det stor spridning på kommentarerna. En del tycker... en del tror sig veta och en del bryr sig inte om vad som är rätt för det går ju bra ändå...tycker de

Själv tror jag att jag vet, men så länge jag bara tror... så torgför jag inte detta

Vem ska bli den första att redovisa sakkunskap med korrekt citat ur miljöskyddslag och miljöskyddsföreskrifter när det gäller hur husbils gråvatten ska/får hanteras? Ska bli spännande :)

B

Bosse & IngaLill

Guest

Av din bild verkar ju inte behovet av gummistövlar varit så stort så jag hade nog kunnat leva med tilltaget också med blodtrycket på normal nivå:) Det finns ju värre saker att reta sig på.

Nej det är sant, men hur skulle det vara om alla skulle få för sej att släppa sitt gråvatten där dom står, då kanske gummistövlar är praktiskt. Mitt blodtryck är OK men höjs av ironiska komentarer och dumhet.

Jannemickel

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
10420
Medlemskap
2025

Jag tror gott om alla mina HB-kompisar.
Skulle nå´n släppa vattnet på en ställplats / parkering
så utgår jag från att det var ett olyckligt misstag.
Mitt blodtryck ligger still....
// Janne

Toppen