• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Jag är kritisk...

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2026
Ja, det är jag verkligen. Varför ska det finnas paprika på nästan alla mackor nu för tiden. Ska man ha en enkel fralla med ost så ligger där en färgglad paprikaskiva på osten. Jag gillar inte paprika. Det är inte bra för magen. Hur kul är det att rapa paprika i ca 6 timmar framåt? Inte kul alls kan jag påstå.

Men ta bort den då säger ni. Det hjälper inte! Hela ostskivan smakar paprika. Har paprikan legat på en macka mer än 10 minuter så är den helt förstörd. Mackan alltså.

Ibland så köper man en dubbel fralla och tror att det röda där är en god tomat. Men så är det paprika. Det värsta jag råkade ut för var när jag beställde två räksmörgåsar utan paprika och dom levererades med paprika. Och damen bakom disken nästan vägrade att plocka bort dom f-rba--ade paprikaskivorna. Då hade dom bara legat där i någon minut så ingen skada var skedd.

Jag tycker att paprikan kan finnas på ett fat bredvid så att den som vill ha det på sin smörgås kan ta det.

Vi som inte gillar paprika.
Eva & Hasse

B

Boxer

Guest
Sv: Jag är kritisk...

Norrmanen Joakim Fossum Strugstad var trött på att plocka bort paprikan från Grandiosa-pizzan. Därför startade han en grupp på Facebook där likasinnade skrev under på att de fått nog av paprikapillet på pizzan.
Över 2000 anslöt sej till gruppen och tillverkaren började tillverka pizza
utan paprika.
Kanske ett tips.

Leif Karlsson

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
1751
Medlemskap
2028

Kan instämma på detta med paprika. Men det värsta jag vet är när de inte skriver att det finns senap mellan skinkan och osten på frallan, det hände mig nyligen på ett fik här i Göteborg , de kunde ju sagt till att det va senap eller satt en skylt att det va så .

F

F.d. 55288

Guest

Jag tycker, precis som ni Eva och Hasse, inte om paprika.
Men tycker det är mycket mycket mer värre när man är ute och fikar och inte kan vara helt säker på om det finns nötter i fikabröd eller annat bröd. Oftast skyltas det knappt om vad det innehåller och frågar man får man svaret det är det nog inte.
På de flesta ställen tar dom det här på allvar och gör allt för att hjälpa, men på andra vissa ställen känns man som en besvärlig kund.
Bad på ett ställe om dom inte kunde skriva ut innehållsförteckningen på sitt fikabröd efter att jag fått en bulle som skulle vara nötfri enligt personalen men som det visade sig innehöll nötter vilket jag kände av vid första tuggan, inte kul. Svaret blev en bläng och än i dag har ingen innehållsförteckning kommit ut.
Leena

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2026

Om man är allergiskt mot nötter så måste detta vara ett jätteproblem. I synnerhet nu som det ska vara nötter i stor sett allt. Jag gillar inte nötter och i synnerhet inte i mitt bröd. Det måste ju helt klart framkomma av innehållsdeklaration om produkten innehåller nötter.

Jag tycker också att det kan stå på innehållsdekalrationen vad smörgåsen innehåller. Gärna med lite större bokstäver. Alla är ju inte så unga längre, eller hur?

F

F.d. 4272

Guest

Intressant ämne.
Jag äter aldrig ostron, vare sig med skal eller inte.
Dessa snuskiga snorloskor får jag nog av vid den
årliga influensan som drar igenom vårat avlånga land.

Men däremot paprika är gott, särskilt grillad.

// Jonny

F

F.d. 11203

Guest

Hej där ute i landet
Det är faktiskt konstigt vår son är inte alergisk UTOM mot just röd paprika som han blir jättesjuk av
mvh Deicer

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2026

Ostron är väl att beteckna som lyxmat. Inte finns det på våra vardagafrallor? Det är ju det som denna paprika gör. Jag vill inte ha paprika på på min ost och skinkfralla. Inte heller på min räkmacka som i jämförelse med ostron inte är särskilt lyxigt.
För övrigt håller jag med om er uppfattning om ostron.
Eva

F

F.d. 52943

Guest

Blanda inte ihop allergi (som i vidrigaste fall kan betyda ett livshotande tillstånd om man blir utsatt för ämnet ifråga) med med att ogilla något. Jag gillar inte ostron men skullle förmodligen inte dö om jag blev tvungen att äta några.....

F

F.d. 4272

Guest

Ja nu tänkte väl inte jag på att ostron är lyxmat, om så fallet är borde det finnas
bättre saker att äta. Jag tog tråden på om vad man tyckte om paprika och jag tycker den är god,
så därför tog jag upp vad som jag inte vill ha på osten, nämligen ostron, utan tanke på att det är
lyxmat.

// Jonny

Kurt & Ingbrith

FD HBK Medlem
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
1369
Medlemskap
2023

Det är mycket man kan vara allergisk mot.
Min fru är allergisk mot parfymer och får migrän av dem.
Många mäniskor borde nog tänka på sin omgivning innan dom vräker på sej sina dofter och gör livet surt för andra.
Även cigarett röken är ju ett stort problem för många.

reviera

F

F.d. 15719

Guest

Om vi håller oss till den inledande mackan - så kan jag bara äta paprikan och det innan den hamnade på osten. Födoämnesallergi är inte att leka med!

Detta är en anledning till att vi åker husbil av hemmabyggd modell - då vet jag att all inredning är allergisanerad plus att vi lagar alla måltider själva.

Och vi kan åka på träffar med självhushållning och möjlighet att dra sig tillbaka vid behov. Utan att behöva förklara sig och anses vara gnällig.

/elisabeth :wink:

Pettsson

HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
480
Medlemskap
2025

Hej...
Håller med..paprika ligger det nst på alla smörgåsar man köper färdiga på caféer ,bensinmackar ja oftast överallt..:wub:
säger som Eva...borde ligga bredvid eller nåt så man kan välja..likaså nötter i bröd..är allergisk själv..står oftast inte att det innehåller spår av nötter ens..kan bli riktigt farligt...:wideeyed:

Nee ..likabra att baka sitt eget matbröd o bre på det man vill ha själv sen är det bara att åka vidare med sin husbil.. eller vad säger ni....:twitcy:

Snöiga hälsningar från Smedjebacken Kram Lotta....som längtar tills 1 mars...då vår lilla TM tjej Iza kommer hem:dog:

Senast ändrad:

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Dekoration kallas det! Paprika för att färja mackan, men det är lika besvärligt med mandelspån på alla bakverk. En nötallergiker har inte mycket att välja mellan på ett fik.

Ett annat närsläktat ämne är innehållet i all mat. Har ni läst på innehållsförteckningen? E..E...E...E..arom...smakförstärkare...stabiliseringsmedel...det innehåller snart allt utom goda råvaror.

F

F.d. 15719

Guest

Paprikan går ju att plocka bort - men inte mjölkproteinet i osten, margarinet och brödet!

När det gäller innehållsförteckningar ska man se upp med sånt som beskriver egenskapen och inte ingredienser - typ "konsistensgivare" och "förtjockningsmedel" !

Speciellt det sistnämnda är nog lämpligt att undvika !

/elisabeth :wink:

F

F.d. 10115

Guest

Men även om man plockar bort paprikan smakar ju osten äcklig...usch.
Jag känner till det där med dåliga innehållsbeskrivninger eftersom jag har gluten allergi, så jag håller med om att man måste se upp:)

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Intressant ämne.
Jag äter aldrig ostron, vare sig med skal eller inte.
Dessa snuskiga snorloskor får jag nog av vid den
årliga influensan som drar igenom vårat avlånga land.

Men däremot paprika är gott, särskilt grillad.

// Jonny

Hehe den var bra och jag håller fullständdigt med samt säger man ju till barnen och att man kan ju provsmaka vissa rätter men jag förstår dom när man tänker på ostron .

Jag har aldrig ätit ostron men bara koncistensen för mej att känna avsmak .

maro

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
815
Medlemskap
2025

Jag är också - som många andra - nötallergiker, trist att inte kunna äta sådant man tycker är så gott. Nästan allting man köper på bageriet innehåller någon form av nötter. Jag får altid fråga när jag kommer på bjudningar vad kakorna innehåller.

Eva - det var bra att just detta kom fram med paprikor - det ska vi lägga på minnet till våran träff.

Marie:)

Toppen