• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

J-a möss.

Draumur

FD HBK Medlem
Inlägg
756
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4788
Medlemskap
2023
Trots tre musskrämmor, enris på hjulen har en mus tagit sig in. Lyckades ta den med en vanlig slagfälla. Men musskrämmorna från bla Granngården, tycks inte hjälpa. Musen hade lugnt skitit runt apparaten. Jag har satt en i garaget och två inne i bodelen. Ja, ja det är väl bara att stå ut. Ja, jag vet, katter funkar bäst.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.912
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: J-a möss.

Pratade i måndags med en Anticimix-kille som sköter all vår skadedjursbekämpning på jobbet.
Frågade om problem med möss i husbil (har inga själv vad jag vet, ännu)

Han sa att ifall "musskrämmor" hade funkat hade Anticimex tjänat miljoner på dem för länge sen.

Han menade att de kan ha effekt, men endast kortvarig, då mössen vänjer sig snabbt.

Han rekommenderade giftfällor eller vanliga slagfällor.
 

Hallonskogen

FD HBK Medlem
Inlägg
247
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
1112
Medlemskap
2022
Sv: J-a möss.

I höstas satt jag in en radio i bilen å den står och skrålar på hög volym
och det ser inte ut att ha varit något besök i vinter för att alla fällor med gobitar är orörda
 

marunga

FD HBK Medlem
Inlägg
918
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022
Sv: J-a möss.

Har också radion igång hela tiden. Iofs ingen aning om det hjälper men inga möss på 2 vintrar. Bor mitt i skogen.

/M
 

Draumur

FD HBK Medlem
Inlägg
756
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4788
Medlemskap
2023
Sv: J-a möss.

Ska prova med radio nästa säsong. Vinter menade jag. Jag la enris överallt i höstas. Nu anar jag att de skuttat in genom att hoppa upp på Julatäcket och in genom kylskåpsventilationen. Läste på Anticimex att de är revirskyddande. Kanske att den jag fick i slagfällan var en elak f-n och att lukten håller andra borta. Inga nya möss sen dess iallafall.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.829
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: J-a möss.

Jag tycker det känns fel att gillra betesfällor inne i husbilen, då det är just dit man inte vill ha dem.

Fällor borde väl stå utanför husbilen :confused:

Denna modell nämnde vår skadedjursbekämpare på jobbet,
funkar bra sa han.

http://www.anticimex.com/globalassets/foretagstjanster/anticimex_elektronisk_gnagarfalla_produktblad.pdf

Snacka om automatisk mördarmaskin. Nästan så att man skulle må lite dåligt om man ställde ut en sån.

Jag gillar speciellt texten: "Den avlidna gnagaren överförs till en separat
plastpåse i den slutna behållaren och fällan förbereder sig
sedan för nästa fångst."


Sen kan man tydligen få ett mail eller ett SMS som talar om när det är dags att tömma den på lik :D
 
F

F.d. 30199

Guest
Sv: J-a möss.

Tror inte att det spelar någon roll vilken tid man ställer bilen ! Har själv haft möss men dom bet bara sönder en filt ! Men efter det så monterade jag gift under bilen sk vaxblock o efter det inget besök ... Mvh Niclas o Maria
 

lars44

HBK Medlem
Inlägg
22
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
17760
Medlemskap
2024
Sv: J-a möss.

Undrar hur smarta och starka de små "rådisarna" egentligen är. Jag har under flera års tid placerat burkar med råttgift vid alla däcken med förhoppning att de skall käka där istället för att leta sig in i bilen. Har fungerat hittills men varje vår så är alla burkarna fyllda med sten från grusbädden där bilen står, ca 15-20 mm stora. Det man funderar på är hur orkar de bära alla stenarna med en vikt som sannolikt är större musen och vad är det som gör att de fyller burken med sten?
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: J-a möss.

Råttor och möss är duktiga på att gömma matplatser som de hittar för andra artfränder. Men sten hör nog till det mera ovanliga "täckmaterial" vanligen är det löv och liknande.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.912
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: J-a möss.

Undrar hur smarta och starka de små "rådisarna" egentligen är. Jag har under flera års tid placerat burkar med råttgift vid alla däcken med förhoppning att de skall käka där istället för att leta sig in i bilen. Har fungerat hittills men varje vår så är alla burkarna fyllda med sten från grusbädden där bilen står, ca 15-20 mm stora. Det man funderar på är hur orkar de bära alla stenarna med en vikt som sannolikt är större musen och vad är det som gör att de fyller burken med sten?

Lägger du ut gift bör du lägga det i speciella "giftfällor", annars kan t.ex. katter komma åt giftet, vi hade förr en gubbe som dödade områdets katter så här, han fick besök av polisen.
 

sroman

HBK Medlem
Inlägg
109
Kommun
Olofström
HBK-Nr
13091
Medlemskap
2024
Sv: J-a möss.

De små liven har smakat på ditt gift och fått ont i magen.
Därför täcker de över giften så inte kompisarna skall komma åt det.
Det är inga dumma varelser som vi krigar mot.

/Sroman
 
Toppen