• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Järnvägsmuseet i Gävle

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
500
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Jag var där för många år sen, och då var det fritt och utmärkt att kunna stå för natten på deras stora och ganska öde parkering. Lugn och bra i ett industriområde.
Man lär väl ha öppnat nu efter renovering i många år, så frågan blir då till forument om det fortfaranade finns en stor och oreglerad parkeringsplats där det går att stå över natten och besöka museet när det öppnar??

Eller är det som många andra ställen "gödslat" med förbudsskyltar av alla slag?

Roysan
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.020
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Du får vänta till våren 2024 åtminstone, museet är inte öppet ännu. Hur skyltningen ser ut då är nog för tidigt att svara på.
 

leifn

HBK Medlem
Inlägg
218
Kommun
Mora
HBK-Nr
2053
Medlemskap
2024
Sista åren det var öppet stängdes parkeringen med bom vid stängningsdags på museet.Förekom lite underligheter där på nätterna tydligen,bl.a lämnades skrotbilar som museet fick frakta bort.Nu har det ju varit stängt i 5-6 år o ingen vet väl riktigt när det öppnar igen.
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
500
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
OK jag trodde det var öppet i år, men kanske nästa sommar då...
Låter som det är kört vad gäller att kunna stå för natten om de redan tidigare började med bom.
Nästa steg blir väl avgift och en rad förbudskyltar.
Så bara att glömma det fina museet då.

Tack för svaren!

Roysan
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.846
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
OK jag trodde det var öppet i år, men kanske nästa sommar då...
Låter som det är kört vad gäller att kunna stå för natten om de redan tidigare började med bom.
Nästa steg blir väl avgift och en rad förbudskyltar.
Så bara att glömma det fina museet då.

Tack för svaren!

Roysan
Men man behöver väl inte glömma museet bara för att man inte får bo där?
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.483
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Museet öppnar Våren 2024. Detta har med åren flyttats fram så detta är senaste info enl hemsidan.
Parkeringen mm kan jag kolla på i morgon.

 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
500
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Nej museet i sig glömmer man inte, men tanken på att en gång till köra 50 mil till Gävle är borta.
Där fanns ju oxo Loket som trafikerade Frykksta Klarälvs järnvägar, det borde ju finnas på det lilla museet i Frykstad, Kil istället som i början.....
Första tiden kördes tågen med öppna vagnar dragna av häst.

Jag är ganska säker på att de där skrotbilarna som museet tvingats bärga, och däför låst parkeringen nattetid är en bil, och att sanningen ligger i att någon campingplats vill ha pengarna för att få dit husbilsturisterna. Det hände ju oxo i Falun, där man nu skall läsa skyltare med AM och PM tid, (de tror tydligen det kommer amerikanska turister) samt betala för att komma bakom en bom med husbilen. Dvs campingen bestämde politiken....

Roysan
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.846
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Nej museet i sig glömmer man inte, men tanken på att en gång till köra 50 mil till Gävle är borta.
Där fanns ju oxo Loket som trafikerade Frykksta Klarälvs järnvägar, det borde ju finnas på det lilla museet i Frykstad, Kil istället som i början.....
Första tiden kördes tågen med öppna vagnar dragna av häst.

Jag är ganska säker på att de där skrotbilarna som museet tvingats bärga, och däför låst parkeringen nattetid är en bil, och att sanningen ligger i att någon campingplats vill ha pengarna för att få dit husbilsturisterna. Det hände ju oxo i Falun, där man nu skall läsa skyltare med AM och PM tid, (de tror tydligen det kommer amerikanska turister) samt betala för att komma bakom en bom med husbilen. Dvs campingen bestämde politiken....

Roysan
Man kan kanske använda den här istället?
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.483
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Tyvärr så är parkeringen borta. Det är byggarbetsplats nu.
Man kan stå efter vägen dit om man vill. Finns inga parkeringsförbud mm.
Man kan stå på Hemlingby berget och ute vid lotsstationen i Bönan.
Ställplats finns också på Engesbergs Camping såg jag vid en rundtur runt stadens ytterkanter.
((Hmm hittar inget om detta på deras hemsida. Undrar om jag läste så fel på skylten.))

1694891474571.png 1694891522188.png
 
Toppen