• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Ixeo reglar syns på sidor och i bak

Argos 747

HBK Medlem
Kommun
Vara
HBK-Nr
7399
Medlemskap
2025
Hej vi har köpt en Ixeo 2009 och när solen skiner ser man var reglarna är på sidorna och halva sidan ibak. Reglar syns överallt alltså utom en halva bakdelen. Har fukttestat själv där det går ingen fukt är det vanligt att reglar syns har för mej att jag sett detta på andra bilar. Tacksam för svar

Sten-Åke o Maisy

HBK Medlem
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
1130
Medlemskap
2025
Sv: Ixeo reglar syns på sidor och i bak

Vi har en Burstner Elegance 07, och där syns rätt så många reglar i en viss vinkel.

/sten-åke

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Det blir lett denne type problem i en bil med reglar og tynne plater som er limt til reglarna. Isolasjonen mellom reglarna har andre egenskaper enn reglarna nå\r det gjelder varme, kulde og fukt.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Nei, mer vanlig er endringer grunnet temperatur, reglar endrer seg på en måte - plåten på en annen og isolasjonen på en tredje. Noen ganger buler plåten seg andre ganger er det isolasjonen som viser krefter. For å unngå dette fenomen så måtte det benyttes tykkere plater, men det blir mye tyngre. En annen måte en unngår problemet på er å benytte sandwich plater, men dette krever en hardere og tyngre isolasjon - igjen et vektproblem, så på lette husbiler det er ikke mange som ikke har fenomenet.

Argos 747

HBK Medlem
Kommun
Vara
HBK-Nr
7399
Medlemskap
2025

Hej tack för informationen. Då behöver jag inte oroa mig.

annie783

HBK Medlem
Kommun
Norge
HBK-Nr
9082
Medlemskap
2024

Hvis jeg har forstått hva du mener så er det samme situasjon på min 2011 Concorde Credo. Når lyset kommer i rett vinkel ser det slik ut. :)

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026

Hvis jeg har forstått hva du mener så er det samme situasjon på min 2011 Concorde Credo. Når lyset kommer i rett vinkel ser det slik ut. :)

Vad jag vet så är Concorde "regelfria", dvs utan reglar i karossen.

Någon som vet vad det kan bero på?

Argos 747

HBK Medlem
Kommun
Vara
HBK-Nr
7399
Medlemskap
2025

Kan det synas mindre i sommar när det är varmare ute. Eller syns reglarna lila mycket oavsett årstid.

F

F.d. 53012

Guest

Det blir så vid vissa vinklar helt normalt och har inget med fukt att gör.

Argos 747

HBK Medlem
Kommun
Vara
HBK-Nr
7399
Medlemskap
2025

hur vanligt är detta fenomen jag blev rädd först trodde det var fukt runt hela bilen när man drar fingret sakta över plåten kan man svagt känna/se reglarna genom plåten och när man bara såg ett par reglar i bak och inte alla samt alla reglar på sidorna trodde jag att nu är det illa. Men är fukt vanligt hos burstner på en 2009? Är detta med att reglar som syns något man får leva med då?

Bestliner

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024

Fukt i så nya bilar är troligen mycket ovanligt och beror då på att något fel gjorts i monteringen av bilen eller extrautrustning. Skador på bilen kan ju givetvis också resultera i fuktskador.
Normalt är risken ökande efter ca tio år då tätnigsmedel börjar bli gammalt. Det går dock att täta om bilar och om man gör det så kan de bli mycket gamla utan problem. Tyvärr sker detta nog bara efter skador och dom är nästan alltid dyra att fixa om de inte hittas tidigt. Testa alltid före köp av begagnade bilar eller husvagnar oavsett märke eller utsende. Många har råkat illa ut och det finns många trådar på detta forum i ämnet.

F

F.d. 8160

Guest

Alltså, är det inte bara kondens på utsidan som ni beskriver?
Kommer ihåg sånt från gamla "hammrade" aluminiumplåtar på husvagnar.
Aluminium överför temperaturer fort och fuktig luft vid den bildar lätt kondens som jag fattat det.

Argos 747

HBK Medlem
Kommun
Vara
HBK-Nr
7399
Medlemskap
2025

Hur menar du att det är kondens.

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Kall plåt på grund av låg temperatur utomhus kan ge kondens på insidan plåten. På plåtisar är det väldigt viktigt att behandla insidan av plåten med rostskyddsmedel annars får rosten lätt fäste när fukten i isoleringen kondenseras på plåten!

Kondens bildas givetvis också på insidan aluminiumplåt som också korroderar så plåten så småningom övergår till ett grått pulver men det dröjer nog många år. Träreglar i konstruktionen låter inte så bra om inte fabrikanten har löst kondensproblemen på något vis, fråga mig inte hur! Tryckimpregnerat, kanske!

Jappe

Senast ändrad:
F

F.d. 8160

Guest

Inte riktigt det jag menar jappe, utan den kalla kondens som bildas på utsidan på grund av den fuktiga luften.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Kondens uppstår när varm och fuktig luft möter en kall yta, då kondenseras fukten i luften på den kalla ytan. Jag tror knappast att det kan uppstå kondens på utsidan av en isolerad husbil. Det ni däremot sett är att fukt eller rimfost har lagt sig på utsidan av plåten, och värms bort av värmen inifrån husbilen/vagnen där värmegenomföringen är stor, d.v.s. där reglarna finns, eftersom de isolerar betydligt sämre än de ytor där isoleringen finns.

Toppen