• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Iveco

Carthagofrik

FD HBK Medlem
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
1399
Medlemskap
2022
Den röda EDC lampan blinkar på instrumentbrädan och felmeddelande 149 dök upp någon som vet vad det kan vara för fel.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Iveco

Har selv lett etter code 248 som dukker opp når det er fuktig i været.
Tror det er felles koder for flere som bruker Bosch EDC - men ennå utenå finne en liste.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Felles = gemensamma - sorry jeg husket ikke på den.

Det jeg tror uten å være sikker er at koden lages av en boks fra Bosch som også brukes av andre fabrikanter, men ser at de fleste har en 2sifret kode som vises med blinking i en liten lampe ved siden av koblingen for diagnose enhet. For nyere biler er denne blinkelampen borte og det henvises til bruk av diagnose dator.

Har selv bladd gjennom den komplette verkstedshåndboken på 3.0 motoren uten å finne noe om feilkodene elelr hvordan en skal tolke disse.

J

Jimbo

Guest

Hoppas detta kan vara till vägledning:

Detta är det enda jag kan finna relaterat till Iveco och 149. Men det gäller inte EDC-systemet.

[FONT=TimesNewRoman,Bold][FONT=TimesNewRoman,Bold]Iveco error number: 95[/FONT][/FONT]

[FONT=TimesNewRoman,Bold][FONT=TimesNewRoman,Bold]Error display: [/FONT]
[/FONT]​
In vehicle display: [FONT=TimesNewRoman,Bold][FONT=TimesNewRoman,Bold]95[/FONT][/FONT]

MobiDig/ Testman [FONT=TimesNewRoman,Bold][FONT=TimesNewRoman,Bold]149[/FONT][/FONT]

[FONT=TimesNewRoman,Bold]
[FONT=TimesNewRoman,Bold]Error description: [/FONT][/FONT]​

[/FONT]​
Shifting error during GV shift.

[FONT=TimesNewRoman,Bold][FONT=TimesNewRoman,Bold]Error detection: [/FONT][/FONT]

[/FONT]GV does not change into new position within a defined time.

[FONT=TimesNewRoman,Bold][FONT=TimesNewRoman,Bold]System response: [/FONT][/FONT]

[/FONT]The automatic shift unit is deactivated. The transmission performs an upshift

into the next gear
(e.g. if a shift from 2

nd to 3rd gear is not possible, the transmission shifts up

into 4

th). The highest or lowest gear which can be selected

(when changing gear and for the starting gear) is the one engaged in the

most recently selected GV (splitter group) position.

/Jimbo

Senast redigerad av en moderator:

Thomas

FD HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
3344
Medlemskap
2024

Hej jag har också en Iveco och fick ofta felmeddelande.
Dennis Svensson Maskin och Fordonsservice AB tel 0300-51920 i Kungsbacka.
Gjorde en stor utredning och hade kontakt med någon ansvarig på IVECO. Det visade sig att det var en bugg i något system. Jag tror du kan ringa dit och få tipps.
hej från thomas

Thomas

FD HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
3344
Medlemskap
2024

Hej igen
jag har en Hymer 2010 hämtade ut den 2010-03-26. Varnings lampan började lysa när jag hade hämtat ut den. sedan hade jag ständikt kontakt med Dennis dom släckte varningen. men varningen återkom hela tiden. Dom tömde AC på gas ja dom försökte verkligen och tillslut kom dom på att det var en bugg i systemet.
så nu är allt ok. Jag är jätte nöjd med bilen och motorn.

Toppen