• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Iveco VS andra chassin, vägljud?

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.796
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Jag körde för första gången en HB med Iveco Daily 6,5 tons chassi (05-06) i helgen, och tycker att vägljudet var högt.
Någon som kan ge en jämföreslse med MB tex?
Själv har jag ett Fiatchassi 2001, och har kört en Ny Hymer med Fiat.

Min Fiat är troligen tystare map däckljud, och Hymern (2011) var knäpptyst.

Är det så det är (map Ivecon) eller kan det har varit ljudliga däck, för lågt lufttryck.......?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Iveco VS andra chassin, vägljud?

Min erfaring fra overgangen fra en Flair bygget på Fiat til en Flair på Iveco er at vegljuden er litt mindre ved samme type dekk. Motorljuden derimot er noe sterkere, dette kan bedres enkelt med en ekstra isolasjon av torpedoveggen. Men min erfaring er med helintegrerte. Her er fabrikkens løsning av området mellom chassi sine innerskjermer/torpedovegg og ytterveggen på påbygget sterkt avgjørende for vegljuden. Gamle Flair hadde ekstra plast innerskjermer og innbygget utvidelse av t-veggen. Min Iveco-Flair har ikke plast innerskjermer, men noe ekstra isolasjon på utvidelsen av topedoveggen. Det er noe vanskelig å montere ekstra innerskjerm grunnet luftfjæringen foran.

Ser at 2012 modellene av Flair har fått fullisolert torpedovegg som standard, dette burde fjerne både motor og väg-ljud samtidig som det fjerner den siste kuldebroen.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Iveco VS andra chassin, vägljud?

Däcktyp kan spela stor roll. M-B med V6 motor brukar låta litet mindre från motorn pga mindre cylindervolym per cylinder. Tillverkarens ljudisolering är dock det som gör mest.
Hymern du kört var tyst och det är också min erfarenhet från en integrerad 2009:a med M-B V6 motor. Det går att få de flesta bilar ganska mycket tystare med hjälp av extra isolering. Det är inte så dyrt men tar litet tid och arbete. Börja med isolermattor på torpedväggen samt innerskärmar. Det brukar göra underverk.:)
 

kjelka

HBK Medlem
Inlägg
183
Kommun
Örebro
HBK-Nr
6650
Medlemskap
2025
Sv: Iveco VS andra chassin, vägljud?

Det måste vara svårt att jämföra ljud via skrift. Jag hittade en app till min telefon
som heter Sound Meter. En gratis ljudmätare som kan vara mycket användbar.
Jag mätte min bil en Adria 670SL 2010 med odubbade vinterdäck i 90 km/h
Mätaren visade då 75db.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.796
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Iveco VS andra chassin, vägljud?

Tack för svaren.

Det är ingen deal braker för mig, men att en M-Liner låter mer från vägen än en (extra välisolerad) leffe 01a är ett surt piller att svälja.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Iveco VS andra chassin, vägljud?

Carthago M-Liner på 65C18, se om du kan finne noe lyddempning på forlengelsen av torpedoveggen / innerskjerm. Tror de tidlige eksemplarene bare hadde en tynn plate uten noe som helst dempning. Litt selvklebende fra biltema på innersiden skulle fungere bra om det er en av disse bilene. Det kan og være noe lyd gjennom koblingen mellom Iveco-hytten sitt stigtrinn og yttervegg på bodelen. Også her gjør en slik matte store undre.

Siste stedet som kan gi veglyd er C-stolpen! Denne er åpen fra bunnen og opp - N+B fyller denne med byggskum for å drepe lyden. Vet ikke om det er gjort på din bil.

Denne type problemer blir av mange fabrikanter ikke oppdaget før kundene klager, en skal kjøre endel km før en finner dette og gnissinger i påbygget.
 
Toppen