• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Iveco Daily Felkod 148 (EGR-Ventil?)

F

F.d. 29974

Guest
Hej,

Vi är nu på väg hem efter 3,5vecka i Italien och Kroatien. När vi kom på A9 strax norr om Ingolstadt så tändes ett felmeddelande i bilen, "Engine failure, Error code 148".

SOS-Assistans ordnade bärgning till Iveco i Ingolstadt, kom dit i går kväll kl. 21:00. Firman hade ingen Iveco tekniker inne i dag varför de inte kunde göra en komplett felsökning.

Nu när vi har inkvarterat oss på hotell i Ingolstadt har jag googlat lite, på nätet pratas det om att denna felkod kan tyda på problem med EGR-ventilen. Här på HBK pratas det också om problem med EGR-ventiler, att problem kan uppstå vid försiktig körning (läs gubbkörning:twitcy:). Vilket vi ägnade oss åt över alperna i tron att detta var bra för motor, bil och familjefriden. Om det skulle vara EGR-ventilen så har jag förstått att antingen kan den rengöras eller bytas, kan det vara lämpligt att byta den i Tyskland för att det är billigare än i Sverige?

Bilen har även i bland varnat för lågt oljetryck i samband med start av motorn. Har dock regelbundet kollat oljenivån. Samband:confused:

BTW:
Är ni på resande fot och passerar Ingolstadt och, gud förbjude, får problem med bilen kan jag rekommendera "Autohaus Mori Schöberl", de har givit ett mycket professionellt intryck och bra bemötande hittills. Återkommer med kompletterande intryck när allt är klart.

Tackar

BrynäsCalle
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Iveco Daily Felkod 148 (EGR-Ventil?)

Det er ikke 248 du får? Den kommer og går på min Iveco, har vært på verkstad 2 ganger uten at de har funnet ut av hva det er. Ingen feil når vi kommer til verkstad! Motoren drar helt som normalt, mistenker selv at det har noe med EGR/Wastegate og overvåkningen av dette. Meldingen kommer før / ved start av motoren, noen ganger tenner ladelampa selv om bilen lader som den skal.

Vurderer sterkt å kjøpe overvåkningsutstyr som kobles permanent til bilens datanett, mulig jeg da kan se hva som egentlig skjer galt.
 
F

F.d. 29974

Guest
Sv: Iveco Daily Felkod 148 (EGR-Ventil?)

Hej,

Nope, det är inte 248, utan 148. Det är en treliters, 177HK, med automat en sen -09 alt tidig -10 beroende på hur Iveco, kontra Hobby räknar årsmodeller.
 

Anita / Soren

HBK Medlem
Inlägg
210
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1018
Medlemskap
2024
Sv: Iveco Daily Felkod 148 (EGR-Ventil?)

Om jag låter bilen sega för mycket kan jag få en felkod och bilen blir orkeslös, inte helt säker på att det är 148, men då stannar jag bara och startar om motorn då beter den sig som vanligt igen, men om den fortsätter vara orkeslös även efter omstart då kan det kanske var skit i eller något annat problem med EGR ventilen eller westgate någonting har det också talats om. Indikation på lågt oljetryck har jag också varit med om men om man överfyller med någon deciliter eller två så försvinner problemet enl Iveco, och det hade dom rätt i.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 29974

Guest
Sv: Iveco Daily Felkod 148 (EGR-Ventil?)

Hej igen,

Då var vi hemma igen, i går kväll kl. 17:00 i går rullade vi in på parkeringen hemma.
Det som hade lagt av var mycket riktigt EGR-ventilen. Dessutom hade reglerventilen för turbon skadats.

Nu går bilen som ett skott och efter reparationen har det inte varit ngn mer gubbkörning.:spinny:

Mori Schoeberl skötte detta kanonsnyggt, kl. 07:00 i måndags påbörjades felsökning, en Iveco mekaniker jobbade oavbrutet med vår bil till kl. 14:00. Han år till och med lunch samtidigt som han provkörde och kontrollerade. När de trodde att de åtgärdat det hela gav de sig nämligen ut på en provtur för att verifiera att det funkade, provturen innefattade både autobahn, landsväg och stadskörning detta för att de skulle vara säkra på att allting fungerade.

Mekanikern verifierade också att det här med oljetrycket, vid hög värme ut och varm motor som stått avstängd c:a 20minuter så har Iveco ett mjukvarufel som varnar för lågt oljetryck.

Nu skall bara bilen tvättas och städas innan det är dags för avfärd på fredag kväll alt. lördag morgon igen.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Iveco Daily Felkod 148 (EGR-Ventil?)

Blev det billigare än det skulle blivit i Sverige tror Du, intressant.
 
F

F.d. 29974

Guest
Sv: Iveco Daily Felkod 148 (EGR-Ventil?)

Hej,

Jag vet inte vad det skulle gått på i Sverige, men när man googlat runt på nätet vad ventiler etc skulle kostat så tror jag nog det, c:a 500 euro ville de ha för kalaset. Då byttes som sagt var:
EGR-ventil, Ventil för turbostyrning, samt två av vakumslangarna. Priset är även inklusive felsökning och arbete.
 
Toppen