• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Iveco 35? vad betyder olika typbeteckningar???

S

StorDansk

Guest
Hej alla,
Har luskat lite om Ivecos olika modeller och 35-programmet från 1996-2000 ser ut att kunna passa för ett hembygge (2,8 motorer som alternativ).
Det jag inte blir klok på är beteckningen, 35 är jag nästan säker på står för en totalvikt på 3,5 ton men vad i friden betyder nästa siffra (10 är vanligast) 8, 10, 12, 14 osv.
Kan inte vara nånting om längden? Tycker mig ha sett 35-10 modeller på både 5,8, 6 och 6,8 meter.
Men sen finns det för att göra allt lite krångligare även bilar med beteckningen 45 som har en totalvikt på 3,5?
Någon kunnig som kan sprida lite ljus? Tackar på förhand!

Som Jappe skulle avslutat:

Förvirrad Dansk!

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Iveco 35? vad betyder olika typbeteckningar???

Hej!

Om du tittar på tråden "Renoverar äldre hembygge" så får du se 35.10 1988 års modell. Jag vet heller inte vad 10 betyder men om du vill så kan jag skriva upp alla data på bilen så kanske du själv kan lista ut det.

Hälsningar Alve

S

StorDansk

Guest

Hej!

Om du tittar på tråden "Renoverar äldre hembygge" så får du se 35.10 1988 års modell. Jag vet heller inte vad 10 betyder men om du vill så kan jag skriva upp alla data på bilen så kanske du själv kan lista ut det.

Hälsningar Alve

Alve, jag har läst precis allt du skrivit om ditt kära hembygge, du är en av dom som inspirerat mig här på sidan, om du haft en förklaring hade jag vetat om det, listar ut vidare. Tack Alve :quest:

PS. Vad är totallängden på din bil? DS.

S

StorDansk

Guest

Lägg till en nolla efter 10 så har du antalet hästkrafter.
10=100 12=120

Ahhhh! Nu gick det upp ett Liljeholmens :msn_laugh: men hur vet man längden på åbäket, den står ju aldrig, inte ens i vägverkets information under "Fråga på annat fordon" har försökt den vägen också.
(F'låt, hittat det).

Och aldrig i annonserna på mobile.de heller, man får väl fråga då, det finns ju ett antal längder med samma modellbeteckning som jag sa tidigare.

Senast redigerad av en moderator:

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Iveco og MAN bruker begge et system i sine typebetegnelser med to tall.
Det første er vektklassen i 100kg det andre er kreftene på motor - her er de ikke enige: Iveco har denne i trinn på 10 hk mens MAN bruker hk tallet direkte.

En Iveco 45 kan godt nedklasses til 3500 kg, selv om den er bygget for 4500 kg.

Etter 2000 kom det inn en bokstev mellom tallene hos Iveco slik at en har 50C15 for de fleste 5 tonns bilene i Daily serien. Hva bokstaven står for har jeg ikke funnet ennå - mener å ha sett et par varianter av bokstaver.

Toppen