• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Iveco 1980

F

F.d. 322

Guest
Jag och min partner har länge längtat efter en husbil att köra runt i Europa med. Vi bor i Italien men vill helst köpa den i Sverige. Vi är inte direkt rika, men vi längtar så efter att känna frihet och ge oss ut och se världen. En husbil skulle tillåta oss att ta med katterna samt pick och pack, och bara åka iväg! Härligt! Hur den ser ut är oviktigt, bara den inte trillar i bitar och bara den inte är för dyr.

Vi hittade en annons om en billig Iveco 1980 som verkade bra. Den va besiktigad två år framöver och funkade bra sa ägaren. Men när vi kontaktade en Fiatverkstad så rådde de oss starkt att inte köpa bussen då reservdelar inte längre finns att få tag på, samt om man hittade reservdelar skulle det bli mkt dyrt ändå. Drömmen slogs i bitar, jag känner mig så ledsen!

Vi kan lägga max 20 000 på inköpet, undrar om det kommer att bli möjligt att genomföra dethär....?
Tacksam för ev tips och råd. :(

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Iveco 1980

Hej, svaren har ju tyvärr inte direkt haglat in på din fråga. Det beror nog på att den var svår..... Jag har inte heller något bra svar, mer än att med rätt mycket tur så är det kanske möjligt. Men turen att hitta något att lita skapligt på för Europaresor i den prisklassen måste nog kombineras med någon mycket vanlig bil med tanke på ev. reservdelar. Det som då dyker upp i mitt huvud blir någon av de äldre LT modellerna från V.W. om man vill ha lite storlek på bilen och kanske redan inredd.
Många av de äldre har bensinmotorer som kan vara aningen törstiga, men det är nog ändå det bästa jag kan tänka ut :).

Lycka till. JANKRO.

Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Med det budsjettet så ville jeg lete i Tyskland, tok et kjapt søk på mobile.de husbilsdelen og fant 21 biler under €2001 og 51 under 3k

F

F.d. 322

Guest

Tack ska ni har för tips. Men om jag köper en husbil i tyskland måste jag väl "importera" den till sverige, om jag är skriven i sverige? Vad innebär det? Extra kostnader?
Vad jag hittat på nätet om bilar fr Tyskland så ska de gasolsystems testas? Gäller att hitta en bensinare då kanske för att slippa sådana kostnade...
Och vad gäller om jag är skriven i sverige och vill köpa bilen här i Italien? Skulle det innebära extra kostnader och bök?

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Det står massevis om de nye reglene i tråder her på forumet, kortversjonen er at med en gammel bil er det svært lite ekstra kostnad i forhold til en tilsvarende i fra Sverige. Hovedkostnaden er det å få bilen fra Tyskland til Sverige før en besøker bilprovningen for en normal registreringsbesiktelse.
En må sørge for å ha alle nødvendige papirer med fra Tyskland.
Gasol kontrollen og ventilasjonskontrollen er ikke lengre aktuell.

Eva o Sven-Uno

HBK Medlem
Kommun
Hagfors
HBK-Nr
67
Medlemskap
2025

Gå in på blocket.se ibland finns det bilar i ditt prisläge.
Du får söka över hela landet. Det finns en del avstannande projekt som kanske kan vara aktuella för dig
Lycka till!

Toppen