• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Italien bom avgift motorväg

Roadliner

HBK Medlem
Inlägg
378
Kommun
Härryda
HBK-Nr
30200
Medlemskap
2024
Bom/motorväg avgift.
Har husbil på 5 ton, ska man trycka på den övre eller undre för att få en biljett, enl skyltar är övre lastbil och den undre för personbil.
Hur gör ni?
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.306
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Bom/motorväg avgift.
Har husbil på 5 ton, ska man trycka på den övre eller undre för att få en biljett, enl skyltar är övre lastbil och den undre för personbil.
Hur gör ni?
Jag brukar ta den i nedre,men det skall inte ha någon betydelse då bilen mäts vid betalstationen, betalstationerna vid motorväg oavsett land är inte anpassad för husbil ,koppla loss säkerhetsbältet,hänga ut genom sidorutan för att försöka nå uttaget, glöm inte att lägga växel i neutral och dra handbromsen.
I Frankrike brukar jag ta i övre uttaget.
 

Globetrotter

HBK Medlem
Inlägg
329
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
27312
Medlemskap
2024
I vissa länder kan man trycka på hjälp och meddela att det är husbil. Då blir det lite billigare.
Vilka länder det fungerar i kanske det finns någon i klubben som vet?
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.704
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Jag fick lära mig av personal vid motorvägen i Frankrike att husbil går för samma taxa som bil med husvagn varför man skall ta biljetten från det understa uttaget annars räknas man som lastbil, mycket dyrare.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.306
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Jag fick lära mig av personal vid motorvägen i Frankrike att husbil går för samma taxa som bil med husvagn varför man skall ta biljetten från det understa uttaget annars räknas man som lastbil, mycket dyrare.
Jag har tagit biljetten både från övre och nedre uttaget i Frankrike, bilen går alltid som ”Class2” dvs. under 3meter höjd ,samt vikt max3500 kg,detta trots att bilen väger mer så den vägs uppenbarligen inte.
Verkar fungera på samma sätt i Italien,nu finns det olika typer av automater för biljetter vid påfarterna, så enklast är väl att använda nedre uttaget så behöver man inte fundera mer på det.
 
Toppen