• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

isolering

F

F.d. 22765

Guest
Är det någon här som kan tippsa om var man köper 35mm styrofoam eller cellplast till min husbil. Ställer till problem om jag inte finner rätt tjocklek på isolering efter fuktskada.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.596
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: isolering

Hejsan och välkommen. Det går "rätt lätt" att skära rätt tjocklek på skivor m.m. med en båge och en varm metalltråd.
Rätt lätt är det om man har rätt utrustning. Det finns bra utrustningar att köpa som länken jag lägger in, men till några skivor räcker det med några meter kanthaltråd och ett nätaggregat som man kan ställa både spänning och ström på. Träffar man rätt så kan det gå med en enkel batteriladdare som strömagg.
Tyvärr har jag inte all info i huvudet men om du Googlar/söker på -skära styrofoam- och liknande så finns det massor med info om enkla hembyggen som duger till att skiva ner tjockare bitar. Det går lika bra att skära både frigolit och styrofoam, och ett spänningsaggregat går kanske att låna av någon.

Foam Cutting: Hot Wire Bow Cutter - YouTube

Lycka till. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: isolering

Hej
Har frågat detta för länge sedan och fick då svar var det fanns att köpa udda dimensioner men kommer inte ihåg var el. när. Försök att sök på forumet för det var där jag hittade svaret. I värsta fall får väl du lägga ihop en 15 och ett 20 platta.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 22765

Guest
Sv: isolering

Har lärt mig att 35mm finns inte. Men om man vill ha går det att beställa men ett helt block dvs 36 paket a7m/2. Så efter ett snack med en husbilsbyggare vart det 40mm och finns det färdiga skivor i bygghanden i styrofoam
 
Toppen