• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Isolering/uppvärmning gråvatten tank Rapido

Perlena

HBK Medlem
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
171
Medlemskap
2025
Hej !
Har läst igenom Rapido katalog och blir lite intresserad av 776FF, är det någon som vet om den har 12volts uppvärming eller isolerad gråvatten tank ? // Per

Kristina & Janne

HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2025
Sv: Isolering/uppvärmning gråvatten tank Rapido

Har en sådan, men dessvärre fick vi inte med en elpatron. Återförsäljaren hade kryssat snett i en ruta och fick en bil levererad med bränslecell istället för elpatron.
Vi fick ett bra pris, så vi valde att köpa den. En trevlig bil.

Så vad jag kan säga är att värmen i vår bil går enbart på gas.
Utan bränslecellen så skulle vi haft en elpatron, men där är jag osäker på om det bara skulle fungerat på 220V eller om den klarat även uppvärmning med 12V.

Gråvattentanken verkar inte vara isolerad. Är av plast och låter i alla fall oisolerad då man knackar på den. Kanske man kan beställa en isolerad?
Den sitter under bilen vid bakaxeln. Jag var där och kröp i höstas. Skulle spola rent gråvattentanken inför vintern, men lyckades inte hitta någon lucka in till tanken. Körde rent den genom att fyll den via diskhon ett par gånger.

Senast ändrad:

Håkan o Britt

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2025

tanken ligger i en isoleradlåda där ett värmerör blåser värme runt tanken och bottenventilen mvh håkan

Perlena

HBK Medlem
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
171
Medlemskap
2025

Hej !
Tack för informationen, är det värmerör från Truman som blåser runt tanken ?
Var lite otydlig vissa har ju 12 volts doppvärmare i gråvattentanken.
Truma 6EH har 230volt uppvärmning för både vatten och varmluft. // Per

Kristina & Janne

HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2025

tanken ligger i en isoleradlåda där ett värmerör blåser värme runt tanken och bottenventilen mvh håkan

Hur kollar man upp detta? Jag såg inget på min bil som påminde om någon uppvärming där. Kanske bar bilar med elpatron i värmaren som har det?

Får ta upp det med verkstan nästa besök.

BeRoka

FD HBK Medlem
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022

Fick du inte med en insruktionsbok det brukar följa med vid leverans

Håkan o Britt

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2025

jag kan ha fel om din modell, men i broschyren om rapidos utbud, så ser man att det finns ett värmerör, som blåser runt tanken som ligger i en isolerad låda när jag tummer min tank på senhösten när värmen varit på en helg så ryker det från vattnet mvh håkan

Senast ändrad:

Kristina & Janne

HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2025

BeRoka och Håkan o Britt:
Vet inte om svaren där var för mig eller Perlena som äger tråden.

Har ju läst igenom allt material. Men det skadar inte att jag tar en djupdykning igen ibland manualerna.

Toppen