• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

isolering av innertak?

F

F.d. 551

Guest
Plasttaket ovanför förarhytten på min husbil är oisolerad och det leder dels till kondens, dels till läckande värme... Jag tänkte isolera här och min spontana tanke är att limma dit liggunderlag med typ spraylim och kanske något tyg utanpå om det behövs? Vad tror ni som vet?

I och med att jag ska använda husbilen som åretrunt-boende är det viktigt med bra isolering, men samtidigt så mycket utrymme som möjligt, och alltså inte för tjock isolering

Bilagor

• 20100724(002).jpg
    20100724(002).jpg
    197,3 KB · Visningar: 13
F

F.d. 53078

Guest
Sv: isolering av innertak?

Hej Anneli kul att du hör av dig hur har det gått med ditt nyförvärv?
Sätt gärna in fler Foton

Om du tittar under tråden bygga och renovera så hittar du en tråd som heter Renovera äldre hemmabygge. Där kan du läsa om hur Alve har gjort med en liknande bil som din.
I min bil så har jag målat plåten med en typ av ljudisolerande asfalt sedan klätt väggarna med 40mm kompakt stenull utanpå det en ålderbeständig byggplast och sist en fuktsäker masonit3mm

I ditt fall skulle jag nog besöka ett luftkonditioneringsföretag. Dom har skivor som dom tillverkar kanaler med för att leda varm/ kall luft med. Derssa skivor fimms i olika tjocklekar och tål fukt. Du kan sedan klä skivorna med någon typ at matta eller tyg.

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 29782

Guest

Hej Annelie!
Har själv använd Sundolitt Isolermatta (kallas även "vintermatta" säljs av
Byggmaterial firmor) för isolering av plåt väggar i bilen. Isolerar mycket
bra och är absolut fukt tät. Kan limmas fast med vanlig kontakt lim.
MVH Aimo

F

F.d. 14497

Guest

hej
kanon,kul att du körde idén ända hem, hoppas snarkepåsen kommer till pass om det blir för jäv...
drar själv söder över om 2 veckor, tack för kortet
.................//ove ;)

Toppen