• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Islandsresa TV program

Chrichan

FD HBK Medlem
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
8330
Medlemskap
2021
Hej husbilsvänner!

Jag drömmer om att åka till Island.
För några år sedan visades ett resereportage om en Finsk man och hans hund under en rundresa på Island. Har någon spelat in det programmet är jag mycket intresserad. Köpa eller hyra.

All annan information som kan berika resan tas tacksamt emot.

På förhand tack! :)

Chrichan
8330

F

F.d. 25267

Guest
Sv: Islandsresa TV program

Hej. Vi har varit på Island två ggr med husbilen - 2006 och 2008. Vi har kört island runt åt båda hållen. Vi åkte från Bergen men nu går färjan enbart från Danmark. Resan är dyr med husbil men fantastisk. Skulle gärna åka igen. Färjan går en gång i veckan och tar ca två dygn. Det kan blåsa ordentligt så man måste tåla sådant. Det går att hoppa av på Färöarna några dagar om man vill och det kan rekommenderas. Åker du så stanna minst två veckor gärna längre för det finns mycket att se och tar tid att köra. Island är helt fantastiskt och perfekt med husbil för man kan stå nästan varsomhelst och det finns även fina campingar. Missa inte jökulsarlon- en sjö full av isberg som flyter runt. Valsafari från Husavik och ett bad i Blue lagoon samt geysrarna som sprutar skållhett vatten högt upp i luften. Island är glest befolkat - det bor lika många i Malmö som på hela Island. Vägarna är av skiftande slag - från fin asfalt till hålig grusväg och detta gäller huvudvägen runt ön. Kör man i inlandet bör man ha fyrhjulsdrift och hög markfrigång. Finns mycket info på nätet. Lycka till.

Per :)

Senast redigerad av en moderator:

Christer Backman

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1120
Medlemskap
2025

Hej. Vi körde Island runt på 3 veckor 2004. Det är helt fantastiskt. Jag vet att några av danska klubben ska åka efter Nordiska träffen i Axevalla. Det kanske går att hänga på.

F

F.d. 50097

Guest

Island är såå fint! Jag har också åkte med båten och åkt runt Island med bil (inte med husbil dock). Även Färöarna är värt att se som sagt! På Island är det ju framför allt naturen som är värd att uppleva, men senast jag var på Island (i höstas) blev det mest besök i Reykjavik. Då upptäckte vi att det också finns riktigt bra restauranger som verkligen är värda att besöka! Vi skrev ett reportage om restauranger och shopping i Reykjavik som publicerades här:
Helena gästbloggar: Shoppa, ät gott och roa dig i Reykjavik | Resfeberbloggen

Toppen