• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Island i januari?

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Nån som vart där vid den årstiden? Gäller södra delen i så fall. Chans till norrsken? Är det snö överallt eller bara på högre höjd? Kan man jämföra breddgraden avseende längd på dagsljus med Sundsvall?

/Ludde

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025
Sv: Island i januari?

Jag var där i Januari för en massa år sen, Rejkjavik. Blev förvånad över regn plusgrader. Men det fanns givetvis snö utanför stan.

SirMcLain

HBK Medlem
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026

Jag har varit där 5 gånger mitt i vintern, men bara en gång var det snö. Keflavik ligger ju på samma breddgrad som Umeå men golfströmmen gör att det ofta är milt. Ska du åka fler sträckor än flyget Reikjavik och blå lagunen så hyr en 4x4. För så fort du är lite utanför ordinarie vägar är det grus och kommer du upp lite i höjd så är det snö.

island_jeep.jpg

Sista gången vi var där skulle vi gina över ett fjäll men blev överaskade av en snöstorm som kom inom 20 minuter. Det slutade att vi fick hjälp av riktiga moster jeepar att ta oss loss. Och då körde vi själva 4 hjulsdrivet.

Ha det kul. Skön natur

Island Natur

Senast ändrad:

Lasse N

FD HBK Medlem
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
2634
Medlemskap
2022

Jag har aldrig varit på Island men när jag kollar på Google Earth så får jag fram att Reykjavik ligger på samma breddgrad som Umeå. Dom ligger båda mellan 63,5 och 64 grader N.
Lasse

Draumur

FD HBK Medlem
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4788
Medlemskap
2023

Kan varmt rekommendera ett dopp i Blå Lagunen. Har prövat i 15 minus. Med bara nästippen över ytan och en öl flytande invid. Man kan ligga i vattnet hur länge som helst. Allra helst när man vant sig vid lukten.

Skabo

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
11682
Medlemskap
2024

När det gäller norrsken så beror det på solstormar som inte är lätt att förutse, men det går i perioder om 11 år och nu ligger vi i maxperiod så möjligheten att uppleva norrsken ser bra ut. Kolla adressen nedan.

Norrsken prognos | Rymdväder

Har själv upplevt starkt norrsken så långt ner som Örebro.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

For deg så er lyset i Januar muligvis riktig - massevis av blå toner :D

Skal en være nesten sikker på nordlys så er polarsirkelen og nordover rett valg - ikke mye av Island i denne sonen.

Toppen