• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

IS-igloo

Advantage

HBK Medlem
Kommun
Bollnäs
HBK-Nr
3092
Medlemskap
2024
Jag skall ut och åka med husbilen nästa vecka, jag har den uppställd i det fria på tomten.
Är första året jag skall prova att använda HB på vintern.
Har grundvärme på, detta har nu resulterat i att jag har en husbil som är inkapslad i en glaskupa. D.v.s ... är helt övertäckt med ett tjockt IS-lager, på vissa ställen 3 cm.
Skall nu göra ett försök att få tag i en varm lokal med rätt takhöjd för att "tina" upp bilen. ....Men hur gör ni andra som har HB stående ute på vintern utan skydd och med grundvärme inkopplad.
Törs man försiktigt, använda lite ljummet vatten och spola hela HB,så isen lossnar???

Ha en trevlig julhelg
Bernt

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025
Sv: IS-igloo

Jag hade ett lager med is på vänster bak på husbilen men igår var det plusgrader och då passade jag på att tvätta husbilen .

Jag skulle tro att om du sätter på högre värme i husbilen så bör det bli lite strålningsvärme från karossen som gör att det kan släppa .

läs gärna här ... Jag har nu tätat takluckorna med tillklippt liggunderlag då bilen står parkerad : http://www.husbilsklubben.se/forums/t45268/

lillian och reidar

HBK Medlem
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2179
Medlemskap
2024

Felet är att du har värme på.
Helt utan värme är ju omöjligt frysrisk men ha så låg temp som möjligt när du inte andvänder bilen.
Rätta mig om jag har fel.
2179:music-icon:

Dalton

HBK Medlem
Kommun
Ovanåker
HBK-Nr
4839
Medlemskap
2025

Låt bilen vara kall och ställ in torkmedel och täta all ventilation. Bara att sopa av bilen när Du ska använda den. Använd laddare för batterierna och om det finns motorvärmare, koppla in den ett par timmar före avfärd.
Har min husbil under Jula överdrag på tomten i Edsbyn.

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Advantage

Hur du nu än gör så bör du få bort istäcket innan du kör med bilen. Förutom att du har flera hundra (400?) Kg is på taket, hur det nu kan tänkas påverka bilens vägegenskaper, så är risken stor att isblock lossnar under färd och skadar dina medtrafikanter.

Under alla år som jag haft husbil stående utomhus under vintern så har jag för egen del frostskyddat vatten och avlopp och sedan låtit bilen stå kallt. Och alltid sopat av snön innan det kommit någon töperiod.

aake

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

Snö och is på biltaket eller kapellet på lastbil räknas som last. Kan det falla ner under färd betraktas det som dåligt eller ej surrad last och ger böter därefter.

Gunnar /medlem

F

F.d. 52908

Guest

Hej.
Har min bil bredvid huset på tomten. Har ingen värme på bara laddning. Brukar sopa av den snö som kommer så fort som möjligt innan det blir för mycket. Använder också bilen för de ärende som behövs. Om det är för kallt är det ju bra att starta värmen och låta värmeväxlaren värma motorn så slipper man kallstarter som inte känns bra. Tror att detta är det skonsammaste och det är ju en bil så den bör väl klara lite kyla.
/Sören

F

F.d. 55415

Guest

Oj, vad vi är bortskämda. Förvaring inomhus hela vintern!
Kan nog hålla med om att inte ha värmen på, låter mest logiskt. Med tanke på kall snö som blir till is på en varm bil?

Senast redigerad av en moderator:

lars o margareta

HBK Medlem
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024

bäst är att täcka taket på vintern,viktigt att alla ev skarvar o genomföringar är heltäta ,annars får man in lite vatten som expanderar när det fryser och så tinar det ,nästa gång mer vatten =större expansion o så håller det på, större o större läckage,dessutom slipper man isflak på taket,Ps höj HBn i ena ändan för bra avrinning DS

F

F.d. 3297

Guest

Har under 5 vintrar haft Uggleboet stående utomhus.
Ingen täckning,ingen uppvärmning, ingen el inkopplad.
I år har jag vänt bilen 180 grader för bättre avrinning.

I övrigt är bilen tömd på ALLT, inklusive madrasser
som används till vindsisolering i fritidshuset.
Batterier är inte direkt gratis så de är alla utplockade
(= bättre stöldskydd) och underhållsladdas.

Då ALL mat och textil (även skumplast) är borta så
har vi ännu inte haft besök av gnagare.

En sådan "utstädning" är rolig, det dyker upp så många
saknade grejor som annars skulle ha nyinköpts till våren!
Dessutom så får man en koll på vad som fanns ombord. :oops:

Nu får vi vänta tills "Lappmöglet" tinat bort!

Toppen