• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Irriterat i Glasriket

saxnäs

HBK Medlem
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
12900
Medlemskap
2025
Sv: Irriterat i Glasriket

Förstår inte varför det ska va sådant gnäll jämt från campingplatsägare, det är bättre att dom sätter sig ner och funderar va dom kan göra till det bättre för oss som åker husbil istället fär att bara gnälla. Det är väl fritt för var och en att stanna över natt där man helst önskar.
;)

F

F.d. 9344

Guest

Äntligen några campingägare som börjar förstå problemet - Nu får vi se om dom kommer på lösningen - vilket INTE är förbudsskyltar. :)

Precis det är som i alla andra sammanhang som har med företagande att göra.
Att se vad vad marknaden efterfrågar. Är dessa campingföretagare vakna så anpassar de sin verksamhet efter just efterfrågan.

Fixa ställplatser för Husbil och dra in de kronor som detta ger, istället för att mista hela kakan.

Smålänningen är som vi vet företagsam och det är bara en tidsfråga när dessa campingar tillhandarhåller det som de kan tjäna pengar på, va så säkra:)

SoT

FD HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
8036
Medlemskap
2023

Ja, varför anpassar man sig inte i stället för att försöka förbjuda. Snälla nån vilket tydligt uttryck för simpla, monopolistiska värderingar dessa campingägare visar upp!
Vingen3 är inne på en viktig synpunkt! Fixa ställplatser i stället för att gnälla. Utnyttja efterfrågan! Sanningen är väl den att vi plötsligt är många som inte efterfrågar vattenrutchbanor, spa, bastu och dansbandskvällar på varje övernattning.
Märkligt att det ska vara så trögfattat i ett i övrigt kommersiellt fixerat samhälle.
Man sitter på sina betongarslen och försöker förbjuda, i stället för att vara lite vaken på vad som efterfrågas.

Förmodligen är ett generationsskifte på G.
Vi har sett motsvarigheten inom musikindistrin. I stället för att slå mynt av den digitala revolutionen och hitta effektiva lösningar på nedladdningsproblemet så slår de stora drakarna bakut och ska förbjuda och åter förbjuda. Och medan de kvarnarna mal och drakarna går i sank så blommar det upp nya effektiva lösningar, anpassade för den nya tiden. Ännu återstår mycket innan en ny form är på plats, men det är inte de stora koncernerna som kommer att hitta de lösningarna.

Kan man tänka att Skruvs fiskeklubb och liknande är de som kommer att stå för de nya övernattnings/campingformer vi nu efterfrågar, medan de stora campingägarna sitter i möte och försöker övertala kommunledningarna att förbjuda övernattning på P-platser i området?

Det finns dock campingägare som ser nyktert på det hela och utnyttjar situationen till sin fördel. På Ivö camping har man varit snabba på att fixa en quickstop precis utanför campingen. Något billigare än en plats i området men ändå med tillgång till faciliteter.

Hoppas Kosta Outlet står på sig och inte låter sig kväsas av någon bakåtsträvande monopolist!

Vh

SoT
(Sanna o Torbjörn)

T

Teddi

Guest

detta inlägg finns att läsa i smålandsnytt tror ja den heter,,en campingägare som påstår sej förlora en tusenlapp om dan,,
oj va synd om honom,,han får väl söka sej nån annan sysselsättning,,:D

hade ja förlorat mitt uppehälle när jag var åkare så kan man ju inte skylla på nån annan,,

SCR får väl gå in o sponsra honom,,:D

D

Deleted member 11118

Guest

Förbud drar inte till sig husbilar, det behöver inte vara gratis utan fixa uppställning utanför campingen och dra in dessa pengar, kanske en hundring.
Vingen3 är på spåret, det är marknaden som bestämmer inte förbudskyltar.

Mojfen & Karianne

FD HBK Medlem
Kommun
Hultsfred
HBK-Nr
573
Medlemskap
2021

Hej

Jag har för mig att jag har hört att Restaurantägarna i Stockholm en gång i tiden försökte förbjuda pizzerior med motiveringen att det skulle bli restaurantnäringens död...........

Lite samma sak här. Det ena utesluter inte det andra. Det är två olika "produkter".

Med tanke på att antalet ägare av husbilar och husvagnar ökar, så ökar ju också det potensiella kundunderlaget. Med andra ord: Guldläge att ta reda på exakt vad kundgruppen vill ha och erbjuda detta.
Och med tanke på vilka moderata önskemål vi har när det gäller utsikt och standard på service och sanitäranläggning, så borde det inte vara så svårt att genomföra ideerna heller.

Dock ser jag inte Quick-stop på utsidan av en camping som något fullvärdigt alternativ till en ställplats. Jag vill ha centrala platser och slippa in- och utcheckning på bestämda tider.
Men det borde ju vara fullt möjligt för en campingägare att köpa/arrendera en bit mark på lämpligt ställe och ta marknadsmässig avgift, med tanke på service och läge.

MvH
Karianne

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Dock ser jag inte Quick-stop på utsidan av en camping som något fullvärdigt alternativ till en ställplats. Jag vill ha centrala platser och slippa in- och utcheckning på bestämda tider.

Fördelen med Quickstop är att man kan komma och köra när man vill utan att vara beroende av bomöppningar. På de flesta platser kan man också dra nytta av campingens faciliteter, allt till ett hyfsat pris. Men som du säger, de kunde vara placerade mer centralt.

F

F.d. 20998

Guest

Något som glöms bort i frågan är att om campingen får sin vilja igenom och camping/parkering över natten för husbilar förbjuds i kommunen så kommer nog många husbilister att skippa orten helt. Dels så blir en del förbannade av principen och dels en del kommer inte stanna eftersom dom inte kan övernatta.

Så även om campingen får in några extra husbilar så kommer andra företagare på orten såsom Outleten men kanske även andra att förlora intäkter.

Som tidigare påpekats i tråden så är det tråkigt att campingägarna ser så ensidigt på detta problem och det hela tiden pratas om förbud istället för att anpassa sitt utbud efter efterfrågan. Vill folk inte in på en camping så kan dom inte tvingas. Men finns ett utbud där man kan välja mellan gratis parkering på nån p-plats någonstans i ett industriområde utanför en outlet som i detta fall eller en "ställplats light" utanför en camping där man kan få stå för några tior och kanske få tillgång till vatten och el men inte så mycket mer, eller dels fullvärdig camping med tillgång till alla campingens faciliteter så tror jag nog att många skulle välja det andra alternativet. Och detta gäller det för campingägarna att slå mynt av.

Tiderna förändras oavsett om man vill eller inte, folk väljer husbil istället för husvagn i större usträckning och detta påverkar även campingarna och det gäller för dom att vara lyhörda och se vad marknaden vill ha. Annars kan dom lika gärna packa ihop.

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2026

Svar till Knarrevik

Ofta så fungerar det inte så på campingarnas Quick stop. Du ska komma dit efter en viss tid på kvällen, kanske klockan 20.00 och lämna platsen nästa morgon innan klockan nio. Dessa regler har jag sett att många campingplatser har när det gäller Quick stop.Tycker inte att detta är något bra alternativ att betala pengar för. Då kan jag lika gärna sova på en parkeringsplats eller rastplats utan att betala och jag få komma dit när jag vill och köra därifrån när det passar.

Eva

F

F.d. 29908

Guest

Vi blev "angripna" av en herre och hans fru som sköter rastplatsen i Orranässjön, vi satt och åt frukost strax före 8 på morgonen. Han menade att vi hade stått där mer än 12 timmar, och när jag förklarade att vi kom 20 kvällen innan. Så fortsatte han att diskutera, och jag förklarade att vi hade varit på bröllop dagen innan så vi kom ganska sent, men han gav sig inte. Mitt sinne rann över och reste mig upp och bad honom försvinna och låta oss äta upp vår frukost ifred. Men han gav sig inte förrän han lyckats reta upp även min vanligtvis lugna fru. Efter dom åkt ringde jag Trafikverket i Kalmar, och fick tala med en tjänsteman. Jag berättade för honom om det inträffade och han bad för det första om ursäkt, och berättade att denne man var bygdens allt-till-allo, och har tydligen ägt campingen som ligger intill rastplatsen. Han tackade för att jag hade ringt och hälsade oss hjärtligt välkomna till Kalmar dit vi var på väg. Detta hände 2010.

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Det finns annars massor med fina Nattparkeringar i närheten av Kosta, det gamla flygfältet t.ex.:), men närheten till krogen drar förstås:twitcy:

Tommy-59

HBK Medlem
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2025

Vi blev "angripna" av en herre och hans fru som sköter rastplatsen i Orranässjön, vi satt och åt frukost strax före 8 på morgonen. Han menade att vi hade stått där mer än 12 timmar, och när jag förklarade att vi kom 20 kvällen innan. Så fortsatte han att diskutera, och jag förklarade att vi hade varit på bröllop dagen innan så vi kom ganska sent, men han gav sig inte. Mitt sinne rann över och reste mig upp och bad honom försvinna och låta oss äta upp vår frukost ifred. Men han gav sig inte förrän han lyckats reta upp även min vanligtvis lugna fru. Efter dom åkt ringde jag Trafikverket i Kalmar, och fick tala med en tjänsteman. Jag berättade för honom om det inträffade och han bad för det första om ursäkt, och berättade att denne man var bygdens allt-till-allo, och har tydligen ägt campingen som ligger intill rastplatsen. Han tackade för att jag hade ringt och hälsade oss hjärtligt välkomna till Kalmar dit vi var på väg. Detta hände 2010.

Har för mig att det sitter en hemsnickrad skylt på infarten till den parkeringen som hänvisar till campingen vid övernattning.

//Tommy

F

F.d. 25193

Guest

nu har jag läst alla bra samt dåliga inlägg jag har också läst smålandsposten ang.husbilsparkeringar vi är många som har besökt skruv fiskecamp det är underbart lugnt skönt det är pensionärer bl.a som håller rent fint jämt det är arbetsdag för frivilliga tisdag...vi kommer och fiskam.m. yvonne hasse:twitcy::twitcy::twitcy::music-icon::music-icon::music-icon:

Toppen