• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

iPhone- & iPad-bilder

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Ångtåg på Lysekilsbanan.

I helgen körs det ångtåg på Lysekilsbanan, en bana som riskerar indraget underhåll i brist på trafik.
Det är två lok som drar tåget kopplade rygg mot rygg, d.v.s. en skorsten är alltid främst i färdriktningen.





Fotograferat med iPhone
 

petterssonbj

HBK Medlem
Inlägg
1.116
Kommun
Tibro
HBK-Nr
5111
Medlemskap
2024
Sv: iPhone- & iPad-bilder

Knarrevik

Du verkar vara en hejare på det här med bilder och tekniken runt detta
Min fråga således kan man lägga in bilder från ipaden iphonen direkt i detta forum
Kan naturligtvis testa med risk att trassla till det, lättare att fråga först.

P-zon
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: iPhone- & iPad-bilder

Min fråga således kan man lägga in bilder från ipaden iphonen direkt i detta forum. Kan naturligtvis testa med risk att trassla till det, lättare att fråga först. P-zon

Det går inte att "ladda upp en fil eller bild från din dator". Om det är begränsning i detta forum eller iPhone/iPad låter jag vara osagt.

Däremot går det att "Ladda upp en fil från en URL" och det är så jag gör. En bild tagen med iPhone/iPad kan man direkt e-posta till en blogg (tex Googles blogspot) och därefter infoga bilden till detta forum
insertimage.gif
.

IMG_1166.jpg

På så vis kan hela förfarandet göras med en iPhone eller iPad utan att datorn behöver användas. Även bildbehandlingen kan göras med diverse appar. Bilderna på ångloken togs med appen Pro HDR som gör en bild av två (en över- och en underexponerad) för att få fram detaljer i mörka och ljusa partier.
 
F

F.d. 5322

Guest
Sv: iPhone- & iPad-bilder

Riktigt härliga bilder!
Tanken slog mig; Hur skulle dessa bilder se ut med sepia-ton?
Motivet passar ju bra.

//Lg
 
F

F.d. 2692

Guest
Sv: iPhone- & iPad-bilder

Var du i Lysekil, det var jag också, vi stod precis på andra sidan stationen. Härligt att se dom gamla ångloken, minns tiden när man åkte ånglok från Malmö till Falsterbo på skolresa. Det var en resa på 5 mil och det var långt på den tiden.
 

Lovisa

HBK Medlem
Inlägg
1.478
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025
Sv: iPhone- & iPad-bilder

Tyvärr är det Ipaden/iphonen som begränsningen är eftersom man inte kan browsa i mapsystemet.

Det är en nakdelen med dessa produkterna men de ha så mycket annat bra som överväger.

/R
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: iPhone- & iPad-bilder


Ja, den appen förbättrar iPhone-/iPad-bilderna avsevärt genom att ta fram detaljer i mörka och ljusa partier i bilden. Den bör inte användas till rörliga motiv som då kan bilda skuggeffekter på den slutliga bilden.

Pro HDR Photos
 
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: iPhone- & iPad-bilder

Jag besökte igår Nordby Köpcenter på den svenska sidan nära Svinesund.
99 % av de parkerade bilarna var norska och trots tidig förmiddag en vanlig dag var parkeringarna nästan fulla.

Nordby Köpcenter riktar sig främst till norska kunder. Nordby har över 80.000 m² butiksyta och 3.500 P-platser, och är därmed ett av Sveriges största köpcenter, och störst av gränshandelsområdena.
Den årliga omsättningen närmar sig 4 miljarder SEK i 110 butiker.

Främst är det matvaror och tobak som norrmännen eftertraktar. Ett systembolag finns dock inte på Nordby utan närmast i Strömstad.
Det är tull och skatt på livsmedel och drycker i Norge eftersom landet inte är med i EU.
Privatpersoner får tullfritt ta med sig en begränsad mängd. Även en mängd andra varor såsom kläder och elektronik hittar vägen över gränsen.

Restaurangerna är många och priserna är i svenska mått höga men ändå hälften av de norska omsatt i svensk valuta.

IMG_1241.JPGIMG_1242.JPG
IMG_1243.JPGIMG_1244.JPG
IMG_1245.JPGIMG_1246.JPG
 
Toppen