• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Ipad till TV

Wberger

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2025
Till min Ipad köpte jag en dyr sladd för att via hdmi föra över bild till TV.

Nu vill jag göra samma sak med ipad mini. Utvecklingen går framåt. Finns det appar eller något trådlöst för samma sak?

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Ipad till TV

Om du inte vill använda samma sladd kan du enkelt fixa bildspel i iMovie, lägga till musik, föra över till Youtube och se den på TV med hjälp av Chromecast (300:).

F

F.d. 53012

Guest

Det du inte vet Knarrevik är inte värt att veta. Kanon.

F

F.d. 53585

Guest

Om du har en Tv som kan ta emot AirPlay så finns ju den funktionen i iPad Mini

F

F.d. 25023

Guest

Kör med Apple-TV. Fungerar alltid och med alla Apple-enheter. Och är mycket lätt att använda!

Behövs inga sladdar. Bara WiFi-nät hemma, som både Apple-tv ovh iPad kopplar sig till.

Jyrki

F

F.d. 55359

Guest

Kör med Apple-TV. Fungerar alltid och med alla Apple-enheter. Och är mycket lätt att använda!

Behövs inga sladdar. Bara WiFi-nät hemma, som både Apple-tv ovh iPad kopplar sig till.

Jyrki

Apple-TV har ju nackdelen att den behöver 230V men den drar säkert inte en massa via en inverter.

Chromecast kräver väll ingen extern strömförsörjning.

Om du använder Apple-TV och har iphone är det nästan enklast att dela nätverk från telefonen å koppla upp telefonen mot det nätverket. Sen är det bara att starta play-funktionen du valt och spegla mobil-skärmen på TVn.

Jag gör detta när jag ska se MotoGP från Viaplay.

Man måste ju även ha en playfunktion som sänder live.
Svt sänder 1, 2, 24 och Barnkanalen live och TV4 sänder TV4-morgon live, kanske mer med premium. Annars är det tunt med live-TV via nätet?

För att se "inspelat" finns i alla fall
HBO
Viaplay
Boxerplay
Canaldigital-play?

kenjon

HBK Medlem
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2029

Nej, Chromecast speglar inte skärmen (som Airplay gör), utan den tar över sändningen av streamen. Dvs när du har fått över den till din Chromecast kan du stänga av din telefon om du vill, streamen fortsätter ändå från källan direkt till Chromecast.
Det kanske finns en speglingsapp till Android, men jag har ingen sådan apparat.

Daniel K

FD HBK Medlem
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022

AirServer eller Reflector är ett par andra lösningar om du vill spegla/strema innehåll trådlöst från iPad/iPhone till dator och sedan eventuellt vidare till TV alt. projektor via VGA eller HDMI. Båda finns till PC och Mac.

Wberger

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2025

Vet du hur de fungerar är det pc mac program. Hittade inga appar!

Daniel K

FD HBK Medlem
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022

Vet du hur de fungerar är det pc mac program. Hittade inga appar!

Har Airserver på en Mac och speglar iPaden till Macen som i sin tur är kopplad till en projektor. Allt funkar kanon :). Airserver är ett program som installeras på datorn till en ringa kostnad.. tror det handlar om runt en hundring. Det blir ungefär samma lösning som med en Apple TV. Paddan och datorn ansluts till samma nät varefter AirPlay > Skärmdelning aktiveras.

F

F.d. 55359

Guest

Chromecast kräver väll ingen extern strömförsörjning?

Jag har inte provat att koppla bort strömförsörjningen på min chromecast,
men det kanske funkar, att den får spänning via hdmi-porten.
nån som provat?

Sorry för förrvirringen jag skapade här! Inser att jag missade en ? tecken I tidigare inlägg.

Jag har själv funderat på Chromecast då jag trodde denna klarade sig utan extern ström men om så inte är fallet kan jag lika gärna köra Apple-TV. Hushållet är ju redan Apple-fierat (vare sig jag vill eller inte:p:)....

Nej, Chromecast speglar inte skärmen (som Airplay gör), utan den tar över sändningen av streamen. Dvs när du har fått över den till din Chromecast kan du stänga av din telefon om du vill, streamen fortsätter ändå från källan direkt till Chromecast.
Det kanske finns en speglingsapp till Android, men jag har ingen sådan apparat.

Fast man skulle kanske spara ström I telefon/padda om man inte måste låta strömmen gå via telefon/padda samt att man inte måste ligga och dela nätverk med telefon/padda?

Om så att saga telefonen kan ligga I "helt vanligt" viloläge när strömmen väl är igång.

Sen är Chromecast något billigare och även mindre till storlek än Apple-TV.

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 25023

Guest

Kör Apple TV via en liten inverter. Drar inte många watt...

Jyrki

Toppen