• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

IPad med Telia-abonnemang.

F

F.d. 11514

Guest
Hej! Jag köpte min iPad i oktober. Hemma har vi trådlöst bredband från Telia och när jag inte är hemma har jag Telia Mob.bredband.Start. Detta kostar 29 kr/dag max 279 kr/ månad.
Jag har endast använt iPaden 12 dagar utanför hemmet, så gissa om jag blev snopen när räkningen kom på 760 kronor 25/10- 12/1.
Nu kommer min fråga, måste man alltid ställa om från mobilläge när man kommer hem? Jag trodde att det gick automatiskt eftersom man ser att det står 3G när man är borta och att det står telia när man är hemma, uppe på skärmen i vänstra hörnet.
Tacksam om någon kan svara en dum nybörjare!
Siv.

petterssonbj

HBK Medlem
Kommun
Tibro
HBK-Nr
5111
Medlemskap
2025
Sv: IPad med Telia-abbonemang.

Har du aldrig loggad ut från Telia start är det så du menar ?

P-zon

JonasS

HBK Medlem
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2025

Rekommenderar Telia kontantkort. Ladda det med mobilsurf 12mån för 500kr så klarar du dig ett helt år.

JonasS

HBK Medlem
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2025

Var nog inte svar på din fråga :(

Du måste stänga av 3g-uppkopplingen helt när du är hemma så den inte av misstag kopplar upp.

Inställningar-Allmänt-Nätverk- och avaktivera mobildata så blir nog räkningarna mindre.

F

F.d. 11514

Guest

Om man går in på "inställningar"så finns det en rubrik som heter Mobildata, där måste man "dra"en flik så att jag kan komma ut på 3G-nätet.
Sen finns det en Rubrik som heter Wi-Fi, där har jag inställt på Wi-Fi-läge.
Jag är kanske dålig på att förklara men om jag formulerar om frågan så kanske det blir lättare att förstå vad jag menar.

När jag surfar hemma ska inte iPaden automatiskt välja mitt trådlösa hemma-bredband?

F

F.d. 11514

Guest

Jag surfar mycket hemma, och det är väl begränsningar på det kortet!
Om det fungerar som jag har tänkt så surfar jag ju "gratis" hemma via vårt trådlösa hemma abonnemang. Jag kommer bara att surfa vi 3G nätet mycket sporadisk så "mitt" sätt kommer att bli billigast i längden.
Det verkar som om iPaden valt 3G nätet före vårt hemmabredband därför att jag inte stängt av mobilläget vilket jag inte visste att man var tvungen att göra.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

När jag surfar hemma ska inte iPaden automatiskt välja mitt trådlösa hemma-bredband?

Jo, det bör den göra!

Om jag vore du skulle jag skaffa ett kontantkort. Sätter du in 169 kr på Comviq Smart surfar du i 58 dagar med bra hastighet.

F

F.d. 11514

Guest

Vi har Telia bredband hemma så därför tyckte jag att det var smidigt med Telias mobila, jag kommer att surfa väldigt lite utanför hemmet så jag räknar med att det ska bli billigast!

Tack för svaren, nu vet jag hur jag ska göra för att slippa chock-räkningar!

Riviera

HBK Medlem
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2025

Stäng av Använd paketdata och Dataroaming när du
är hemma. Åtmonstone så på min androidtelefon. Finns säker något liknade på Ipad. Själv använder jag inte kort i ipaden utan använder telefonen som accesspunkt. Känns säkrare, speciellt utomlands.

Håkan

F

F.d. 25109

Guest

Hej! Jag köpte min iPad i oktober. Hemma har vi trådlöst bredband från Telia och när jag inte är hemma har jag Telia Mob.bredband.Start. Detta kostar 29 kr/dag max 279 kr/ månad.
Jag har endast använt iPaden 12 dagar utanför hemmet, så gissa om jag blev snopen när räkningen kom på 760 kronor 25/10- 12/1.
Nu kommer min fråga, måste man alltid ställa om från mobilläge när man kommer hem? Jag trodde att det gick automatiskt eftersom man ser att det står 3G när man är borta och att det står telia när man är hemma, uppe på skärmen i vänstra hörnet.
Tacksam om någon kan svara en dum nybörjare!
Siv.

Jo den amvänder WiFi om du gjort en sådan anslutning, vilket du uppenbarligen har. Men om du av någon anledning inte har kontakt med ditt WiFi-nät så går den automatiskt över till 3G. Jag brukar stänga av iPaden helt (håll inne avstängningen några sekunder). Starta sedan igen och låt bli att knappa in SIM-kortets PIN-kod så kan du inte koppla upp dig mot 3G.

MVH

Tommy-59

HBK Medlem
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2025

Jo, det bör den göra!

Om jag vore du skulle jag skaffa ett kontantkort. Sätter du in 169 kr på Comviq Smart surfar du i 58 dagar med bra hastighet.

Nu är Ipaden beställd.

Comviq har ju lite olika kontantkort att välja på, min fråga är har du testat/jämfört olika förutom Comviq smart, tex om Telia, Telenor eller 3 har något bra alternativ?

Vilken skillnad är det om man väljer kontantkort för samtal i stället för ett speciellt för mobilsurf?
Vilket är det bästa alternativet av Coviqs båda smart det för 169, eller 69 kr?

Det blev några frågor, förhoppninsvis kan jag få svar på någon.

//Tommy

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: IPad med Tele2 kontant

När man tankar med 169 kr har man 1 månad fritt upp till 200 MB/dag. Sedan kan man surfa 28 dagar á 6 kr (max). Comviq har liknande taxor på andra kontantkort men Smart är det billigaste, åtminstone när jag senast kollade. Jag vet inte om andra operatörer har liknande taxor, det sker taxeändringar hela tiden.

PS! Comviq mobilsurf är betydligt dyrare!

Senast ändrad:

Tommy-59

HBK Medlem
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2025

Jag vet inte om du har iPhone sedan tidigare men tänk i så fall på att registrera samma användarkonto. Då kan du använda samma betalapp på både iPhone och iPad till ett pris.

Jo, jag är inne på min andra Iphone nu en 4, den första en 3G lever vidare i familjen än, och funkar nästan lika bra som när den var ny, möjligen något kortare batteritid numer.

Då har jag en fråga, när jag lägger in samma användarkonto för båda grejerna, känner Appstore igen den nya enheten då och att jag kommer att ha 2 olika enheter där för vissa appar är ju mera lämpade för Ipaden, tex e-böcker?

Kan jag också välja vilka appar jag vill ha på respektive enhet?

//Tommy

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Ja, Appstore känner igen att du redan betalt, prova först med någon billig. Du väljer naturligtvis själv vilka appar du vill ha på de olika enheterna och det finns några få som endast passar iPad, kanske också iPhone.

F

F.d. 5322

Guest

Kontantkort i iPad?
Jag är ju fullständigt novis på det här men kan man ha olika kontantkort med sig i HB och byta till det som fungerar där man råkar vara?
Här hemma är 3 överlägset alla andra som jag prövat i mobilen medan det var helt kass när vi var i Norrland. Där sas det oss att Telia eller Tele2 var det som gällde.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Kontantkort i iPad?
Jag är ju fullständigt novis på det här men kan man ha olika kontantkort med sig i HB och byta till det som fungerar där man råkar vara?
Här hemma är 3 överlägset alla andra som jag prövat i mobilen medan det var helt kass när vi var i Norrland. Där sas det oss att Telia eller Tele2 var det som gällde.

Ja, eftersom en iPad inte är låst till en viss operatör går det med vilket simkort som helst. Om det inte är microsim går det lätt att klippa ned det med vanlig sax, annars finns billig stans hos Kjell & Co. APN ställs om automatiskt som i vilken mobiltelefon som helst.

Jag tänkte skaffa ett Aldi-kort på min vårresa i Tyskland. Det krävs registrering men det fick jag hjälp med senast även om det är en smula omständligt.

Jag ser att Lidl har något liknande 14.99€/månad flatrate.

Senast ändrad:
F

F.d. 55348

Guest
Sv: IPad med Telia-abonnemang.

När du loggat in på ditt trådlösa nätverk hemma, kolla att 3G byts mot den bågformade symbolen.
hämta.jpg
Då är du uppkopplad mot Wifi. Den ansluter sen automatiskt mot kända nät nar du kommer nära ett sådant.
Det står Telia både när du är ansluten via Wifi resp. 3G

Toppen