• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

iPad/iPhone problem HBK Husbilsplatsregister

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Felet i HBK Husbilsplatser v 2.1
Vi lanserade nyligen en ny version av HBK Husbilsplatser (HBP), se vidare:

Tyvärr dök ett problem upp vid lanseringen, ett problem som passerat alla tester;
  • För alla som använder iPhone/iPad med senaste version av operativsystemet IOS fungerar inte nya versionen av HBP avseende följande ...
Om två eller flera husbilsplatser ligger väldigt nära varandra (< 500 m) visar systemet/HBP en lista för val mellan alla de aktuella platserna, t ex

Skärmbild 2021-03-02 173911.jpg

HBP frågar "Välj en plats = V G klicka på den plats du avser", varvid man får klicka på den plats man vill se närmare på. Alltså för att komma till rätt plats.
Vilket alltså fungerar för alla enheter utom för de som använder senaste den versionen av IOS (iPhone/iPad).

Vi släpper nu i kväll en temporär fix som går runt problemet: Gör så här ...
  • Dubbel-klicka/"dubbel-dutta" på en plats i listan i st f att Enkel-klicka
Teknikerna jobbar vidare med problemet mot en slutlig lösning, men den beskrivna metoden fungerar hjälpligt tills vidare :).
(Hjälp: @Robert-110 @Lundsholm @ClasB - Kan ni hjälpa till och testa/verifiera metoden ovan?)
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Hej! Det är samma problem med Bua ställplats. Tack för att Ni fixar.
Hälsningar Sanddammaren
Problemet uppstår vid alla platser som ligger närmare varandra än 500m.

Att "dutta" två gånger fungerar fint på min iPad med IOS 12.5.1 Man behöver inte ens vara speciellt snabb med "duttarna" det viktiga är att det är två gånger.

MVH
Hans
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Hej! Det är samma problem med Bua ställplats. Tack för att Ni fixar.
Hälsningar Sanddammaren
Fungerar inte för dej?
Klicka på ikonerna i "myllret BUA". Du får då upp en lista på alla platser som ligger här (du behöver alltså inte zooma in till max för att se alla enskilda ikoner):

Skärmbild 2021-03-02 192103.jpg

Gå in på t ex den allra första platsen i listan, Bua Hamnplan, genom att dubbelklicka på den "ta-da" (om du kör iPhone eller iPad senaste version) eller enkelklicka om du kör Android som t ex Samsung. Då får du upp lite summerade data om den platsen:

Skärmbild 2021-03-02 192133.jpg

Vill du ha alla uppgifter om Bua Hamnplan klicka på Visa detaljer. Då får du upp hela platsbeskrivningen: Övre delen ...

Skärmbild 2021-03-02 192206.jpg
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Har varit så ett tag nu, antar att du kör Chrome som jag.

Däremot fungerar det i Edge (som använder samma "webbläsarmotor" som Chrome, Chromium). Dvs, när man lägger upp en länk i ett inlägg.
Vi har inte röjt i det problemet ännu, finns med på listan, lite längre ner ;)
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Har varit så ett tag nu, antar att du kör Chrome som jag.

Däremot fungerar det i Edge (som använder samma "webbläsarmotor" som Chrome, Chromium). Dvs, när man lägger upp en länk i ett inlägg.
Vi har inte röjt i det problemet ännu, finns med på listan, lite längre ner ;)
Tack, det är på min iPad/IOS, förstår att det inte har någon hög prioritet, däremot känner jag just nu en viss avundsjuka, ser att du har smileys, mina har försvunnit! :) Den där gjorde jag enligt den gamla tidens modell : - )
Tommy
 

Rulleriet

HBK Medlem
Inlägg
647
Kommun
Åmål
HBK-Nr
25505
Medlemskap
2025
Logga in till Husbilsplatser måste nu ske med mejladressen (inte ID) med samma lösen som tidigare.
Kanske bara jag som inte har sett det tidigare, men frågan är om det är en medveten ändring eller bara blev så...../GB
 
F

F.d. 14324

Guest
Rulleriet, ja, det är mejladress som gäller vid direktinloggning i Husbilsplatser, + lösenord
Om man följer knappen i menyn här i forumet blir man automatiskt inloggad, men som i den här tråden med en länk till en plats, kan även hända med egna genvägar, så hamnar man numera på en inloggningssida och det är nytt.
Tidigare kunde man hamna i Husbilsplatser oinloggad och då bara ha tillgång till tömningsplatserna, vilket vi admins sett skapat vissa problem, tex med att ställplatser vi redan har på kartan kommer in på nytt som och att användare uppdaterar tömningsplatser med info som hör till någon närliggande husbilsplats
 
Toppen