• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

iPad, dator eller TV?

F

F.d. 53149

Guest
Står nu inför valet att införskaffa en bärbar dator, den den gamla PCns batteri lagt av. Vi vill ju ha med oss något i bilen att slå på vid behov (dock inte när vi är arga!). Tanken har då gått vidare till att istället för bärbar dator skaffa en iPad. För det är ju egentligen en liten behändig dator med allt vad som vi skulle ha användning för på vår resa.
Jag tycker valet är svårt eftersom ekonomin styr det hela. För vi vill ju också skaffa en TV ombord på husbilen.
Har du, som läser detta, några för- eller motargument för dessa tre nyttoprylar i husbilen?

Mac user
HBK 7315

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: iPad, dator eller TV?

En iPad med sina appar är enklare att använda än en laptop. Det finns appar för SVT Play, TV4 Play m.fl. så det går utmärkt att titta på svensk TV utomlands om man är uppkopplad via WiFi.

PS! Med SR Play har man radiokanalerna inkl. de regionala!

Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Glöm inte bort Android 3.0 Honeycomb med alla dess fördelar. Det är många på väg ut nu!!! // Per

Nackdelen med Android är att man saknar för husbilsåkare många bra appar! T.e.x Bordatlas, Viber, Skype med video m.fl. m.fl.

Det är apparna som är hela nöjet!

IngBo

FD HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
879
Medlemskap
2021

Bara en tidsfråga innan det finns appar för Android 3.0 motsvarande de för IPad och enligt min tro kommer app-marknaden för Android 3.0 att växa snabbare.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Bara en tidsfråga innan det finns appar för Android 3.0 motsvarande de för IPad och enligt min tro kommer app-marknaden för Android 3.0 att växa snabbare.

Den tidsfrågan har varat länge. Jag har en känsla av att Android tappat farten. Viber skulle varit här för ett halvår sedan och ingen skulle vara gladare än jag om jag kunde ringa gratis med min Desire.

Vad beträffar Skype så har jag gett upp hoppet och man kan undra när "apparnas app" Bordatlas kommer?

Efter säsongen är slut?

PS! Nu ryktas det om att virus härjar bland Androids appar pga Googles dåliga koll.

Senast ändrad:
F

F.d. 25168

Guest

Nackdelen med Android är att man saknar för husbilsåkare många bra appar! T.e.x Bordatlas, Viber, Skype med video m.fl. m.fl.

Det är apparna som är hela nöjet!

Viber til android kommer denna måned.
Skype med video har väret til Android i mange mange måneder ( nästen alle android mobiler och tabs har jo 2 kameraer, noget äblet lige er kommet med på :) )

Tror dom flesta PadApp udviklere til Android, har ventet på Android 3.0, tror at Apps vil komme nu i en lind ström.

Apperne til Android er nu over 310.000 och det på 1 år :):)

PeO&AL

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
6607
Medlemskap
2025

Ipad, Iphone är toppen men kan inte fullt ut ersätta en dator, t.ex kan jag inte komma åt min bank eller andra ställen som kräver bankid.

V-backen

FD HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021

Hej,
mitt råd är att du skaffar en iPad istället för ny bärbar PC.
Fördelarna med en iPad istället för en PC är många. Paddan är lättare och snabbare d.v.s. inga långa väntetider på att program ska starta och en massa uppgraderingar i tid och otid. Lagom stor bildskärm för surfing, läsa mail, tidningar/böcker och se på TV.
Våra bärbara och flyttbara datorer kommer nu att pensioneras.
Antalet intressanta och nyttiga appar ökar hela tiden.
iPhone och iPad är ett steg in i framtiden.
V-backen :wink:

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Hej,
mitt råd är att du skaffar en iPad istället för ny bärbar PC.

Kunde inte ha sagt det bättre själv!

Jag har en känsla av att pekskärmar och s.k. appar helt kommer att ta över datoranvändningen inom en snar framtid!

Det är "apparnas" marknad tack vare enkelheten. Inte bara Apple och Google utan även Microsoft har insett detta och satsar stort med hjälp av Nokia.

brogu

HBK Medlem
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
3911
Medlemskap
2026

Jag vill nog fortsätta med bärbar dator.
Den används för att se film, Tv och för bildbehandling. Och internet förstås.
Har svårt att tänka mig att ta hand om bilderna eller se på film i en liten padda.
/Gunnar

F

F.d. 53149

Guest

Jodå Per & Ann-Louise, det kan du väl genom iPhonen? Jag sköter flera bankärenden genom iPhonen...dock ej betalning av räkningar, vilket iof är viktigt (kanske).

Till er andra, som förespråkar Androider: Jag är inte intresserad av efterapningar av ett alldeles utmärkt original: iPad. Lika lite som att byta ut min iPhone mot en Android. Hellre lägger jag mina surt förvärvade pengar på dessa lite dyrare lättanvända apparater för att slippa virus och andra intrång i mitt liv!
En PC-laptop har min fru och jag skulle inte råda er att vara i närheten av henne varje gång den hakar upp sig eller då hon får meddelande om att hon ska betala än det ena än det andra för att skydda sig mot virus och andra dumheter.
Själv sitter jag lugnt och stillsamt vid min iMac...ja, den sköter nästan jobbet själv! :)

F

F.d. 53149

Guest

Sorry Knarrevik, jag missade ditt inlägg om betalning av räkningar på iPhone.

F

F.d. 53149

Guest

Hmm, Brogu, jag förstår dig. Men för min del sitter jag inte i husbilen och bildbehandlar, det får vänta till jag kommer hem. Se film kan du göra i iPad och TV också. Liten bildyta ja, men allt får ju minimeras i en husbil, där så mycket ska få plats.

U

ulven

Guest

Jag tror att vi alla tjärnar på om Android och andra system finns på marknaden också.
Annars har vi en Appel maffia precis som många här på forumet anser att SCR och Stena Line mm är.
Jag hade kunnat tänka mig en IPAD om man kunde se vanliga filmformat som Divx och den stödde SD-kort.

// Per

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Jag hade kunnat tänka mig en IPAD om man kunde se vanliga filmformat som Divx och den stödde SD-kort. // Per

Jag har märkt i många sammanhang att det florerar en hel del fördomar ang. vad iPhone/iPad klarar och inte klarar. Visst kan man se filmformat som Divx och visst stöder den SD-kort (adapter).

En annan vanlig fördom är att man inte kan sköta sina bankärenden och att man inte kan göra sin enkla deklaration.

Även bildbehandling klaras galant med en iPad, t.o.m. med Photoshop.

Det finns "appar" för nästan allt. Den senaste som jag laddade hem är Borderatlas som går utanpå det mesta vad gäller ställplatser och navigering.

Toppen