• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

LiFePO4 Inverters

Snuten2022

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
34495
Medlemskap
2025
Jag har en fråga som någon i klubben kanske har en lösning på.

Jag har en Victron Multi plus 12 -1600 -70.
Har ett Litium batteri på 200 A till den. Har nu inköpt ett Litiumbatteri till på 200 A. Jag tänker parallell koppla dessa. När jag köpte hbilen så var det ett blybatteri i bilen. Min fråga är. Eftersom den förra ägaren inte har laddat batteriet från bilens generator, är det det möjligt att koppla dessa till Generatorn?
Sven-Göran.

Peter & Lorella

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
31686
Medlemskap
2025
Vet inte om jag missförstår frågan (men tanke på rubriken), men du kan inte ladda batterierna från generatorn via din Multiplus.
Utan du behöver en särskild laddare till det, en DC/DC som Blaser338 nämner.

Peter & Lorella

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
31686
Medlemskap
2025
Tack för inlägget. Har förstått detta.
Men hur stor laddare gällande ampere behöver jag för att ladda 2 litiumbatterier på 200 A vardera?
Det beror på hur snabbt du vill ladda, och vad din generator kan ge.
Eftersom du redan har Victron-produkter, skulle jag valt Victrons 50A, om generatorn klarar att mata det.
Nu går förvisso det att justera ner laddningsstyrkan i den. Men kanske onödigt att lägga mer pengar på den än vad man behöver.

Dela dina 200Ah med 50A, så blir det ~4h för helt tomma batterier. Ca 6h45m för en 30A-laddare osv.

Men som sagt, det hänger en hel del på hur stor generator du har.

Jari.T

HBK Medlem
Kommun
Tierp
HBK-Nr
34904
Medlemskap
2025
Jag har Victron 30Ah DC-DC laddare men skulle jag köpa en idag så skulle jag välja den på 50Ah då den synkar med dom övriga Victron grejerna jag har, Jag har 2st 160Ah batterier fråna Sunlux och DC-DC laddaren fyller batterierna snabbt och har egentligen ingen anledning att ha högre. Min bil är från -98 och inga problem med att generatorn.
1000kr billigare än på camping4u

Toppen