Sv: Invertern
Jag har precis kopplat in min inverter i bilens nät med en manuell brytare och omkopplare som gör det omöjligt att få bakströmmar. Funkar perfekt, är enkelt och till en löjlig kostnad.
Bredvid bilens kopplingsdosa där alla uttag i bilen får sin 220v matning från satte jag upp en dosa till. Från den gamla till den nya dosan flyttade jag sedan över allt som skall kunna matas från Invertern och lämnade bara kylskåpet och AC,n kvar. Om elblocket få sin matning från denna dosa är det ju smart att lämna den också. Dessa saker vill man ju gärna inte råka köra på invertern.
Från både den gamla och den nya dosan drog jag en kabel bak till en vanlig dubbeltrappbrytare som jag satte direkt innanför dörren till lastutrymmet där jag även har invertern. Jag ville ha brytaren här eftersom jag även satt en huvudströmrytare på den grova 12v matningen till invertern här. Den drar ju en hel del tomgångsström man vill kunna kontrollera samtidigt.
Dubbetrappen har jag kopplat så att kabeln med matningen från den gamla dosan(landströmmen) går in i ena läget och matningen från Invertern går in i andra läget. Nolla och fas växlas parallellt samtidigt därav dubbeltrappen. Ut från brytaren går givetvis matningen till den nya kopplingsdosan i fram där jag får ström från invertern eller utifrån beroende på läge.
Jag köpte även en vanlig brytare av samma modell som trappbrytaren som jag tog själva knappen ifrån för att slippa 2 knappar och säkra att både nolla och fas växlas samtidigt.
Kanske inte en elektrikers perfekta lösning men det torde vara ganska säkert elmässigt och det finns ingen risk att landström och inverter kommer i konflikt med varandra. Det spelar heller ingen roll hur nolla och fas kommer.
För att starta och stoppa öppnar jag bara lastluckan, trycker på knappen och vrider på/av 12v matningen till invertern.
Material i mitt fall:
7 meter 220 kabel av svart gummityp för utomhusbruk – runt en hundring
1 vanlig kopplingsdosa – någon tia
1 utanpåliggande dubbeltrapp väggbrytare – vill minnas det var 59:- på Hornbach
1 utanpåliggande väggbrytare av samma märke att bara ta själva knappen från – 29:- om jag minns rätt
1 12v huvudströmbrytare utanpåliggande av billig båtmodell - en hundring ca
Lite klammer