• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Inverterinkoppling med dubbla batterier.

F

F.d. 14576

Guest
På min bil har jag två 95ah batterier i bodelen och nu har jag fått för mig att jag skall montera en större inverter 12-230 voltshistoria på 500-600watt eller däromkring.
Den lilla jag har är på 150watt så den har jag bara kört via ett cig-uttag men det går inte med den stora.

Nu till min fråga, om jag skall koppla en in en ≈500watts inverter lär jag behöva lite kraftigare kablar direkt från batteriet och gärna någon avstängningshistoria emellan så den inte skickar ström till invertern när denna ändå inte används. Frågan är hur skall man koppla det på batteriet skall man ta plus från ena batteriet och minus från det andra, har för mig att jag har läst något om att det var viktigt i sammanhanget.?
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Inverterinkoppling med dubbla batterier.

Vad har du i andra änden på 230V sladden? Helt obelastat eller?
Vilken LED lampa börjar lysa?

Men är det en datornätdel så vill den nog ha ren sinus.
 
F

F.d. 14576

Guest
Sv: Inverterinkoppling med dubbla batterier.

Ok, här tarvas nog en lite bättre förklaring!

Jag har en 150watt och en 500watts inverter i vagnen. Den lilla är kopplad till ett cigarettuttag och den kan jag använda med alla mina datorladdare. Den stora på 500watt som är kopplad direkt till batterierna kan jag få en lampa att lysa men så fort jag koppla in laddarn till datorn så börja led-lampan på invertern att blinka, det skall tydligen betyda att den är överbelastad eller att det är nått fel.

Den stora är denna
Den lilla heter Velleman PI150


Jag har tre datorladdare:
1. En liten till min macBook Air den är på 65watt och fungerar på båda inverters

2. En liten större till min andra MacBook Pro, den är på 85 watt och fungerar endast på den lilla invertern

3. Min PC-laddare är en liten historia på runt 75watt och den fungera också bara på den lilla invertern.

Jag har testat att koppla en glödlampa och lite andra el-pryttlar till 500wattaren och det fungerar fint men så fort jag trycker i en av de två laddarna börjar den blinka.

Innan ni tor jag är helt galen med prylar måste jag berätta att jag driver ett litet datorföretag vilket kräver en del hårdvara och därmed också en del ström.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 14576

Guest
Sv: Inverterinkoppling med dubbla batterier.

Hittade en sjukt bra artikel om detta ämne på farbror Kjells hemsida

Här

Om jag tolkar det rätt så fungerar det inte på grund av att mina laddare kräver en ren sinuskille :)

Det måste ju då samtidigt betyda att den lilla laddaren jag hr producerar en ren sinusvåg eller åtminstone renare än den 500wattaren.
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Sv: Inverterinkoppling med dubbla batterier.

Jag vet inte varför många invetrar börjar bråka när de blir kopplade till en laptopladdare, skulle kunna tänka mig att laddaren börjar hoppa upp och ner i effektbehovet ( bildligt talat ) mer än normalt om sinuskurvan är för ful ( fyrkantig ), min laddare är gjord för en inspänning mellan 100V - 240V vilket jag antar den anpassar sig till med elektronik och kanske ogillar allt för kantig sinusvåg vilket även påverkar invertern negativt.

Funkar invertern inte i hop med tillkopplade elektronikgrejer så skulle jag inte fortsätta att testa eftersom nånting riskerar att paja till slut.

Möjligt att laddaren har nån säkerhetskrets som börjar stänga av och på igen vilket får invertern att börja protestera.
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Sv: Inverterinkoppling med dubbla batterier.

Min svåger hade ett liknande problem med en liten platt-tv, en 150 watt inverter klarade att driva den men inte den på 300 watt, sedan köpte han ytterligare en 150 watt av annat märke, men den kunde inte driva tv:n.

Så det är nog lite hipp som happ med en del invertrar.

Ingen av dem hade ren sinuskurva.
 
F

F.d. 14576

Guest
Sv: Inverterinkoppling med dubbla batterier.

Det verkar vara där kedjan ramlar av, olika apparater lämnar ifrån sig oilka bra sinuskurvor vilket stälelr till det. det verkar som om att u fler watt man har ju renare måste sinuskurvan vara för att det skall funka.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Inverterinkoppling med dubbla batterier.

Det finns även en annan hake och det är att "startströmmen" för en elektrisk apparat kan vara flera gånger större än märkströmmen.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Inverterinkoppling med dubbla batterier.

Det finnes flere modeller for "modifisert sinus", endel bruker en trappesteg som den 500W fra CO som bråkar her. Andre bruker en trapesoid kurve.

For begge modellene finnes det igjen varianter på hvor mange steg de har i kurven, en trapp med 1 steg mellom 0 og topp på kurven er nesten like ille som en ren firkant. En med 5-6 steg kan fungere rett bra.

For trapes kurvene varierer det og fra ett knekk til riktig mange - men da er en faktisk over på grensen mot ren sinus.

Skulle tro at den lille 150W er en trapes - den noe større 500W er en trapp og leser en recensionene på webben til CO så er det normalt at den blinker med mange PC-laddare i stedet for å fungere. Noen laddere vil trekke full startstrøm for hvert trinn og trigger dermed den innebyggde beskyttelsen i inverteren.

En ladder som tåler ALLT av kurver kunne lett produseres, men ville veie litt mye og ta for mye plass til å brukes på reise.

Selv satser jeg på bruk av DC-DC for datautrustningen i bilen, koster ikke mye og har lite effekttap.
 
Toppen