• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Inverter

saxnäs

HBK Medlem
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
12900
Medlemskap
2025
hej
Har nyligen köpt en inverter på 1200 watt och har den kopplad direkt på batterierna med ca 50 cm långa kablar , är det rätt ? eller ska jag ha en brytare eller någon säkring där i mellan. ??

F

F.d. 29910

Guest
Sv: Inverter

Kolla i manualen om den drar någon ström även i avstängt läge!
I så fall är nog en extern brytare bra å ha tillsammans med en säkring enl. ovan!

/Malbeck

Per & Carina

HBP Admin
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2025

Det är rätt att brytare behöver man ha som klarar den ampere som det är frågan om. Batteribrytare vore kanske en idé. Smidigast vore förstås ett relä som klarar över 100 ampere som man kan ha en liten vanlig strömbrytare till som är lättillgänglig.

F

F.d. 55451

Guest

Det kan vara fördelaktigt för både säkring och brytar.
Jag har 2 växelriktare -

1000 watt standby ca. 0.4 A - dygn 10 Ah ! Kabel 25 + 20 qmm 2-3 meter.
10 Ah/dygn spelar ingen roll om du kör varje dag eller varannan dag, och har stor batterikapacitet samt ladda snabbe batterier.
Annars brytar.

2000 watt standby ca.0 A Kabel 25+25 qmm 2 meter.
Att slå på omriktaren själv och det finns en konstant fläktljud i lågt läge - irriterande.

Om omriktaren går sönder och det finns ingen säkring, kan det vara mycket farligt.
Om batterierna är placerade i motorrummet är det lagkrav att det finns säkring mellan motorrummet och bodelen.

---------
Links

Kalkylator för kabelarea
Ingen grund av värme kablar - kalkyler inte med mer 0,2 volt i spänningsförlust.

Säkringshållare - Biltema

Huvudströmbrytare, 100 A - Biltema

Senast redigerad av en moderator:
Toppen