• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Inverter

F

F.d. 21749

Guest
Finns det någon som helst mening att köpa 12v-prylar istället för vanliga 230v och inverter? Oftast blir det ju betydligt billigare att köpa 230v-prylar.

Kaehne4363

HBK Medlem
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2027
Sv: Inverter

Energitab ved en inverter er alt for stort.

Vi har derfor har derfor alt på 12V:

Led lys i alle lamper
TV, der også giver 5V til antennen på taget.
Lader til PC fra 12V til 19V
Lader til telefon, GPS og alle andre elektriske apparater

Det eneste vi ikke har fundet en løsning på er fruens hårtørrer, men så må hun klare sig uden. :twitcy:

F

F.d. 30064

Guest

Hej
Vi har en inverter (ej sinus) på 2000 W, 4000w max, klarar min hårtork och elplatta. Laddar dammsugare, telefoner o dator via den. På taket har vi solceller så vi ser absolut ingen anledning till att använda 12v grejor. Använder 12v uttaget enbart om vi av ngn anledning behöver ladda vår externa gps.

MVH
Sylvia & Micke

Björn R

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2026

Hm. Skulle kunna skriva massor om detta men i avvaktan på alla kommande inlägg så väljer jag bara att rösta på: "lågspänning direkt".

Så snart du går via en Inverter så blir det förluster, som kostar onödiga Amperetimmar. Har du tillräckligt med batterier eller ett elverk så spelar det ingen roll men...

Invertern är suverän att ha med men kör allt på lågspänning där det är möjligt.

Hälsar Björn, från Lefkas i Grekland.

C

cheetah1

Guest

Jag såg faktiskt en 12V hårfön nånstans, men jag tror den var på typ 150 watt, så exempel på saker som torkar håret effektivare innefattar bland annat
- En regnskur
- En dusch
- Ett bad
- Att någon andas på håret
- Ett järnrör (?)

You get the point.. :)

Toppen