• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Inverter

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Nu har även jag köpt inverter , tänkt att använda för laddning av kamerabatterier och el-tandborste!
Nu uppstår följande fråga : I inverterns instruktion står det att aldrig använda invertern när batteriet är kopplat till batteriladdare.

Är bilens generator batteriladdare? Är solcellen batteriladdare?
 

Kjell

HBK Medlem
Inlägg
1.001
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
25
Medlemskap
2024
Sv: Inverter

Principiellt så är både bilgeneratorn och solcellspanelen batteriladdare - det är faktiskt det jobbet som de gör!
Nu sitter det lyckligtvis en regulator mellan de här enheterna och batteriet och spänningen ska aldrig överskrida vissa gränser för att batteriet inte ska ta skada, för bilgeneratorn gäller c:a 14,4V och samma värde gäller också för solcellspanelens regulator.
Men eftersom saker och ting kan gå sönder så kan en trasig regulator orsaka att batteriet får för hög spänning och ansluten 12V-elektronik mår då inte så bra.

Vanligtvis har invertrar (växelriktare) en hel radda säkerhetskopplingar och ett överspänningsskydd på inverterns spänningsmatning är nästan regel. Har inte din inverter en sådan skyddskoppling bör du kanske välja en annan inverter.
Kanhända har tillverkaren sparat in några kronor på att utesluta överspänningsskyddet och då kanske man för övrigt också har tagit genvägar, allt detta för att få fram en billig produkt (tyvärr då 'billig' i dubbel bemärkelse).

Utan att nämna några märken så finns det invertertillverkare på närmare håll än i Kina och det är ingen dum idé att lägga på några kronor för att få en bättre produkt med vedertagna skyddskretsar.
Läs alltså det finstilta om över- och underspänningsskydd mm i annonserna om invertrar!
 
F

F.d. 3297

Guest
Sv: Inverter

Ja på båda frågorna!
Men generatorn laddar bara när motorn är igång så kopplar du bort
solcellssystemet så ska det att gå att ladda utan att du riskerar att
skada någonting (tandborsten t.ex.) p.g.a. för hög spänning.
 

pannor

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2799
Medlemskap
2024
Sv: Inverter

Sattsar nog hellre en tia på kjells argument,att kolla upp specen för inverten innan man köper.Klart att man skall kunna ha invertaen inn kopplad hela tiden utan att koppla ifrån solcellen.
Hur många watt ger inverten?Det som är viktigt är att ha skitbra kontakt för ström matningen till inverten.känsliga för spänningsfall.Kan vara så att dina instruktioner är taskigt översatta.Kolla bara denna översättning
Luftfjäder bakaxel Renault Master/Opel Movano/Nissan Interstar: ökning av tillåten totalvikt till 3850 kg, ökning av bakaxellbelastning till 2120 kg möjlig. TÜV-testad. Upplastning av fordonet med luftfjädrar: vickning av fartyget minskas tydligen. Dom robusta fjäderbälgerna förstärkar effektiv bakaxelfjädern och kompenserar även tunga laster. Ideal för alkovfartyg och integrerade husbilar. Ideal ochså för minibussar som laddas permanent, t.ex. speditionsfartyg. OBS: bara möjlig för fartygar med ABS.
"fartygar med ABS"va e de?
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Inverter

Tack för kunniga svar invertern är 300W Branford från Harald Nyborg. Modern gjord i Taiwan säkrad mot kortslutning och överhettning. Men man blir ju betänksam om den inte kan användas enligt ovan. Det är ju märkligt att man inte kan använda inverter när man åker med bilen och generatorn laddar , det är ännu mer märkligt om man skulle vara tvungen att koppla bort invertern för att solcellen gör vad den skall dvs laddar.
Nu undrar jag vad som gäller för andra inverters!!!!
 

pannor

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2799
Medlemskap
2024
Sv: Inverter

Har själv en Brandford 300w i firma bilen,kopplat med riktiga kontakter(inga klämmor.blä)Går nästan konstan 6 timmar om dan sedan mitten av juli
Tror nog att alla invertes är likvärdiga i uppbygnaden.Ända kan väll vara att dyrare har bättre verkningsgrad och bättre skyddskretsar mot glada amatörers felkopplingar,tjolahoppsansa.
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Inverter

Nu har jag fattat vad det är frågan om. Kopplar man Invertern direkt till bodelsbatteriet där även solcellen är inkopplad så är ju laddströmmen större än 12 v och då tar invertern skada. Invertern måste alltså vara inkopplad efter bilens laddningsregulator så att den får
mer konstant ström 12v prcis som Tv.n kräver.
 
F

F.d. 50080

Guest
Sv: Inverter

Vi har en 300W Mascot Inverter och den är inkopplad på bodelsbatteriet med fasta korta 6mm2 kablar. Den går oftast under färd när ungarna kollar på DVD och datorns batteri börjar ta slut. Vi har inte ens tänkt tanken att det skulle vara några problem med den högre spänningen under färd (som även bodelsbatteriet får, annars skulle det ine laddas)!
Det har heller inte varit några problem under de 5 år vi haft den! :)
http://www.mascot.no/
 

pannor

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2799
Medlemskap
2024
Sv: Inverter

Nu har jag fattat vad det är frågan om. Kopplar man Invertern direkt till bodelsbatteriet där även solcellen är inkopplad så är ju laddströmmen större än 12 v och då tar invertern skada. Invertern måste alltså vara inkopplad efter bilens laddningsregulator så att den får
mer konstant ström 12v prcis som Tv.n kräver.

Lite missförstånd,invertern är kopplad.enkelt utryckt,rätt på batteriet.Inverten är byggd för att tåla ca 14 volt som det kan bli i spänning från generatorn.Mät över bat så ser du att det är mer än 12 volt när det laddas.Tänk att alla lampor är 12 volt,dom tål ju mer änn 12 volt.Om inte så hadde det varigt kattastråf.hadde ju fått byta lambor i ett kör
 
F

F.d. 3077

Guest
Sv: Inverter

Har en Waeco 2000 w, som vi kör det mesta med ,från vattenkokare till en industridammsugare.
I den instruktionen har jag för mej att det står att ha gärna motorn igång vid stora strömmuttag,Waecon funkar suveränt,den är ju dyr (ca,6500,- )men billig i längden ,har brännt flera lågprismärken förut.
Även en 85 w,solpanel som är ansluten till elblocket,fungerar utmärkt.
Solpanelen är monterad på en Solarmast ,vridbar och vinklingsmöjligheter,under högsommaren används masten ej så ofta,solen står högt,men resten av året med låg solhöjd får man ut bra effekt när den vinklas upp mot solen,exakta graderna är ej så noga med ,det syn på panelen, slår man sedan på invertern så ökar mätarna v-Ah,betydligt.
Har aldrig haft en tanke på att koppla bort motor resp,solpanel vi inverteranvändning.
Waecon är för övrigt idiotsäker,om man glömmer att den är igång och 230v,sladden kopplas in,eller vise versa.
Mvh Bernt
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.493
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Sv: Inverter

Hej
Här kommer en fråga som hör ihop med detta forum huvudämne.

Jag har ett inverter projekt på gång. Mål är att kunna använda dator, eller TV (som går bara på 230V), under några timmar då vi övernattar på någon Stellplatz. Detta ska vara ett separat system från husbilens normala befintliga el-system.
Jag har redan köpt inverter (ExelTech XP250) samt fritidisbatteri Global 80Ah och laddare Tronic T4X SE). Alla kablar ska vara fastkopplade till batteriet. Batteriet skulle laddas när man står på en campingplats.

Min frågor;
Kan jag ha kablar fastkopplade till batteriet? Batteriet har 4 poler (2 +, 2-). Kan inverter skadas när man laddar batteriet och inverter är fastkopplat till batteriet? Räcker det att ha inverter i off läge eller måste man tar bort kablar varje gång man laddar batteriet?

hälsningar

Jan
 
F

F.d. 50080

Guest
Sv: Inverter

Hej
Här kommer en fråga som hör ihop med detta forum huvudämne.

Jag har ett inverter projekt på gång. Mål är att kunna använda dator, eller TV (som går bara på 230V), under några timmar då vi övernattar på någon Stellplatz. Detta ska vara ett separat system från husbilens normala befintliga el-system.
Jag har redan köpt inverter (ExelTech XP250) samt fritidisbatteri Global 80Ah och laddare Tronic T4X SE). Alla kablar ska vara fastkopplade till batteriet. Batteriet skulle laddas när man står på en campingplats.

Min frågor;
Kan jag ha kablar fastkopplade till batteriet? Batteriet har 4 poler (2 +, 2-). Kan inverter skadas när man laddar batteriet och inverter är fastkopplat till batteriet? Räcker det att ha inverter i off läge eller måste man tar bort kablar varje gång man laddar batteriet?

hälsningar

Jan

Vi har en Mascot 300W Inverter;
http://www.mascot.no/admin/common/getimg.asp?FileID=1138
Den är alltid ansluten till bodelsbatteriet och det händer ibland att vi kör den även när vi kopplat in nätström till husbilen. Det har inte varit några problem på de 5 år vi haft den... :)
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.493
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Sv: Inverter

Hej
Här kommer en fråga som hör ihop med detta forum huvudämne.

Jag har ett inverter projekt på gång. Mål är att kunna använda dator, eller TV (som går bara på 230V), under några timmar då vi övernattar på någon Stellplatz. Detta ska vara ett separat system från husbilens normala befintliga el-system.
Jag har redan köpt inverter (ExelTech XP250) samt fritidisbatteri Global 80Ah och laddare Tronic T4X SE). Alla kablar ska vara fastkopplade till batteriet. Batteriet skulle laddas när man står på en campingplats.

Min frågor;
Kan jag ha kablar fastkopplade till batteriet? Batteriet har 4 poler (2 +, 2-). Kan inverter skadas när man laddar batteriet och inverter är fastkopplat till batteriet? Räcker det att ha inverter i off läge eller måste man tar bort kablar varje gång man laddar batteriet?

hälsningar

Jan
 

jasno

HBK Medlem
Inlägg
191
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
5229
Medlemskap
2025
Sv: Inverter

Vi har haft en Waeco Inverter (samma) i tre husbilar. Den försörjs från en stor batteribank med solceller plus normala laddning från bilen eller 230V. Den har även fått direkt laddning från elverket >14 volt. Den har varit i gång under större delen av 10 000 mils körning och försörjt X box dator och surround system. Den har blivit glömd påslagen i veckor och har bara märkts av 2 orsaker;
1. Den har givit 230 Volt
2. Kylfläkten har startat i bland.
Den ger "modifierad fyrkant våg" och jag har inte pajat någon känslig utrustning. Det som har hänt och händer är att en del laddare till specielt äldre HP bärbara datorer har blivit varmare än med sinus annars inga roblems. Jag kan bara rekomendera Waecos utrusting då deras grejor bara verka fungera.
 
F

F.d. 50080

Guest
Sv: Inverter

Tack Ulf,
Har Ni inverter inkopplat till den befintliga husbilens el-system? Eller är det helt separat som jag har tänkt mig?
Janne

Vi har kopplat in den direkt på bodelsbatteriet via separat säkring. Alltså inte via elektroblocket. 220 volt sidan är helt separerad, så när vi kör via invertern flyttar vi över förbrukarnas stickkontakt till inverterns 220 uttag. :)
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.493
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Sv: Inverter

Tack Ulf och Jasno
Då skulle jag vilja bygga system från början och helt separerat måste jag ha säkring på kabel nära batteriets plus polen. Vilken ska jag välja när trated current = 24,5A, och peak = 27,8A ?
Sedan står det i inverter manualen att man ska ha jordning (bonded to earth ground) från - polen av batteriet och från inverter chassi och de skriver att det ska vara till samma ställe (same ground earth). Vad menas med detta? Att bägge jodningskablar ska fästas till samma skruv i husbilens metal del av chassin? Vilket ställe är det bästa att "jorda" till?
mvh Janne
 

jasno

HBK Medlem
Inlägg
191
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
5229
Medlemskap
2025
Sv: Inverter

25A * 12V = 300 Watt
Jag skulle sätta en 30A säkring så när batterierna som möjligt och tänk på att ha grova kablar. Säkringen skall vara så nära batteriets plus pol så att om plus sladden blir klämd eller skavd etc så går säkringen direkt och det då inte finns spänningsförande sladd som kan komma i kontakt med minus på NÅGOT sätt.
I mitt tycke så drar du en minus till batteriet och det räcker. Varför? Jo minus på batteriet är förbundet med bilens chassi = jorden Om du skruvar fast invertern i metall som har förbindels med bilens metall så är höljet på invertern jorda genom detta. Om du skruvar fast den i trä eller i gummifötter som isolerar kan du dra en minus från hölje till minus från batteriet. (överkurs enligt mig) Tänk på att elen från en inverter inte är skyddad med jorfelsbrytare. Jag kan bara rekomendera att ha en jorfelsbrytare i bilen på inkommande el. Detta hjälper doch inte om det finns felkopplingar innan bilen. Vi hade 100 volt i chassiet på bilen i Frankrike en gång pga MÅNGA skarvade kopplingar och mycket långt till centralen. Det killade när man öppnade dörren till bilen.
 
Toppen