• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Inverter

lisbeth.nylund

HBK Medlem
Inlägg
16
Kommun
Härnösand
HBK-Nr
37603
Medlemskap
2024
Hej. Jag har köpt en plåtis nu i juli. Inför köpet avtalade vi att firman skulle installera en inverter med två uttag. Det funkar men jag blev förvånad när jag skulle fricampa och upptäckte att nu finns ingen ström i bilens egna uttag. Ringde firman, som sa att "Det kan vara så att när inverter installeras så stoppas ström till bilens uttag". Kan det stämma? Låter märkligt att man visserligen får två uttag, men samtidigt förlorar de andra två uttagen. När jag står med elkabel finns ström i bilens egna uttag. Ni som har inverter med uttag: har ni ström i alla uttag vid fricamping?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.756
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Hej. Jag har köpt en plåtis nu i juli. Inför köpet avtalade vi att firman skulle installera en inverter med två uttag. Det funkar men jag blev förvånad när jag skulle fricampa och upptäckte att nu finns ingen ström i bilens egna uttag. Ringde firman, som sa att "Det kan vara så att när inverter installeras så stoppas ström till bilens uttag". Kan det stämma? Låter märkligt att man visserligen får två uttag, men samtidigt förlorar de andra två uttagen. När jag står med elkabel finns ström i bilens egna uttag. Ni som har inverter med uttag: har ni ström i alla uttag vid fricamping?
Nej, det har man inte automatiskt när man installerar en inverter. Att få inverterström på samtliga uttag i bilen kräver en betydligt mera komplicerad installation.
 
Senast ändrad:

leifn

HBK Medlem
Inlägg
218
Kommun
Mora
HBK-Nr
2053
Medlemskap
2024
Panna kylskåp o batteriladdare kan inte drivas med inverter någon lång stund.De måste skiljas från när 230 volt sladden ansluts.Att hitta lämpliga kopplingspunkter för detta tar nog en hel del tid beroende på bilfabrikat mm.Laddaren skulle försöka bli en evighetsmaskin som tar ström från batteriet för att ladda det igen.
//LeifN
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.776
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Om man inte beställt installationen så att det ska finnas ström i alla husbilens uttag (utom panna, batteriladdare, AC och kyl). Du verkar ha beställt en inverter med två uttag men inte att det ska kopplas till bilens uttag vilket är betydligt krångligare än att bara dra en separat skarvsladd från invertern. Då bör det vara en inverter som dessutom bryter när landström kopplas in vilket gör en dyrare inverter också.
 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
677
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
Hej. Jag har köpt en plåtis nu i juli. Inför köpet avtalade vi att firman skulle installera en inverter med två uttag. Det funkar men jag blev förvånad när jag skulle fricampa och upptäckte att nu finns ingen ström i bilens egna uttag. Ringde firman, som sa att "Det kan vara så att när inverter installeras så stoppas ström till bilens uttag". Kan det stämma? Låter märkligt att man visserligen får två uttag, men samtidigt förlorar de andra två uttagen. När jag står med elkabel finns ström i bilens egna uttag. Ni som har inverter med uttag: har ni ström i alla uttag vid fricamping?
Fick du en jordfelsbrytare inkopplad på inverterns utgångar? Det kan smälla ganska rejält även från en liten 230V inverter...
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.282
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Vi har kopplat inverter så att vi har alla 230 uttag i bilen kopplade, samt kylen om vi står på färja. Inget svårt alls egentligen. 230 uttag i garaget dit landströmmen går (panna bortkopplat) och sedan stickkontakt som man får skifta mellan inverter och 230 uttag. Sedan så har jag kopplat så att jag kan koppla in kylen genom stickkontakt också men det är bara för att AES på kyl ska fungera annars så får ju den köras manuellt.
 

lisbeth.nylund

HBK Medlem
Inlägg
16
Kommun
Härnösand
HBK-Nr
37603
Medlemskap
2024
Vi har kopplat inverter så att vi har alla 230 uttag i bilen kopplade, samt kylen om vi står på färja. Inget svårt alls egentligen. 230 uttag i garaget dit landströmmen går (panna bortkopplat) och sedan stickkontakt som man får skifta mellan inverter och 230 uttag. Sedan så har jag kopplat så att jag kan koppla in kylen genom stickkontakt också men det är bara för att AES på kyl ska fungera annars så får ju den köras manuellt.
Tack för tips!
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.392
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Jag har kopplat min inverter så den matar alla uttagen i husbilen och garaget.
Den matar dessutom ac och kylskåp (bra vid färjeöverfart).
Senaste "byggnationen" är att den även matar motorvärmaren via strömbrytare med timer (så man inte glömmer den på).

Köpte en inverter med inbyggt prioriterings-relä så den sköter växlingen helt automatiskt.
Är sladden för yttre matning i tas strömmen den vägen och drar man ur den så tar invertern över matningen.
 

lisbeth.nylund

HBK Medlem
Inlägg
16
Kommun
Härnösand
HBK-Nr
37603
Medlemskap
2024
Jag har kopplat min inverter så den matar alla uttagen i husbilen och garaget.
Den matar dessutom ac och kylskåp (bra vid färjeöverfart).
Senaste "byggnationen" är att den även matar motorvärmaren via strömbrytare med timer (så man inte glömmer den på).

Köpte en inverter med inbyggt prioriterings-relä så den sköter växlingen helt automatiskt.
Är sladden för yttre matning i tas strömmen den vägen och drar man ur den så tar invertern över matningen.
Låter smart!
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.080
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Bäckis1843 har bra batterikapacitet, ta det försiktigt med utnyttjande av inverter, driva kyl och AC på vanliga batterier fungerar inte annat än mycket korta tider.
Enklast och säkrast för dina batterier är att ha kopplat som du har, inte driva allt med inverter.
 

lisbeth.nylund

HBK Medlem
Inlägg
16
Kommun
Härnösand
HBK-Nr
37603
Medlemskap
2024
Som Olof påpekar så har jag lite extra kapacitet genom att ha litiumbatterier.

Beroende vad du har för batteribank så får man utnyttja sin inverter olika.
Har du t.ex. bara ett fritidsbatteri på 60Ah så bör du inte belasta det alls med 1000W....

Vet du vad du har för batterier och kapacitet?
Sanningen att säga så måste jag ta reda på det. invertern är en vanlig typ: Smart-In 1000 W. Som jag förstått är det vad som vanligen firman sätter in. Det finns så mycket man ska ta reda på ... puh! Som tur är står jag oftast på camping med el. Men det är bra att tvingas kolla lite på grejerna! :)
 

lisbeth.nylund

HBK Medlem
Inlägg
16
Kommun
Härnösand
HBK-Nr
37603
Medlemskap
2024
Bäckis1843 har bra batterikapacitet, ta det försiktigt med utnyttjande av inverter, driva kyl och AC på vanliga batterier fungerar inte annat än mycket korta tider.
Enklast och säkrast för dina batterier är att ha kopplat som du har, inte driva allt med inverter.
Jag tror som du, och dessutom står oftast med el på camping. Fricampar sällan så klarar mig med det jag har men tycker det är intressant att läsa om olika lösningar.
 
Toppen