• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Inverter tips/köp...

viggoboy

HBK Medlem
Inlägg
1.697
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
8644
Medlemskap
2024
Denna har jag och köpte den hos AWIMEX. HBK har rabatt.
Den har ren sinus. kostade en del.
 

Bilagor

  • 20140516_192601-redigerad.jpg
    20140516_192601-redigerad.jpg
    2,4 MB · Visningar: 57
  • 20140516_192823-redigerad.jpg
    20140516_192823-redigerad.jpg
    2,5 MB · Visningar: 51
  • 20140516_192844-redigerad.jpg
    20140516_192844-redigerad.jpg
    2,1 MB · Visningar: 42

ZZigge

HBK Medlem
Inlägg
193
Kommun
Söderköping
HBK-Nr
20106
Medlemskap
2025
Det vart den här i stället, skickade aldrig ner den trasiga den ligger i garaget o väntar på sitt öde. Vet inte om Elfa fortfarande har den vi köpte kvar. Hoppas att skillnaden på storlek innebär lite bättre komponenter.C31801F4-A8D5-4B74-A54F-193F57F75ECC.jpeg
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.765
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Har du någon sida vart du köpte din Inverter. Känns att 3700kr är något jag är beredd att lägga på en som funkar. Bra pris om man jämför med DEFAs Inverter som jag tänkte köpa först.
Nu har jag hittat den jag köpte: US $385.0 |EDECOA UPS charger power inverter 2500W 5000W DC 12V AC 220V 230V 240V pure sine wave with USB remote controller LCD display|Inverters & Converters| | - AliExpress . Lycka till. Min har fungerat perfekt och jag öppnade den och kollade lödningar, kablage mm och det ser väldigt bra ut också. Komponenterna är ju svårare att kontrollera. Säkra av den på plus nära batterierna ifall att. Säkra även batterikablarna så att de inte kan skava hål på kabelhöljet. Jag har speciella uttag för 230 Vac från invertern. Strömmen till AC låter jag gå igenom invertern när jag har landström. Såg också att de numera har en på 1500 Watt. Se de som är till höger på sidan.
 
Senast ändrad:
P

Pilote84

Guest
Nu har jag hittat den jag köpte: US $385.0 |EDECOA UPS charger power inverter 2500W 5000W DC 12V AC 220V 230V 240V pure sine wave with USB remote controller LCD display|Inverters & Converters| | - AliExpress . Lycka till. Min har fungerat perfekt och jag öppnade den och kollade lödningar, kablage mm och det ser väldigt bra ut också. Komponenterna är ju svårare att kontrollera. Säkra av den på plus nära batterierna ifall att. Säkra även batterikablarna så att de inte kan skava hål på kabelhöljet. Jag har speciella uttag för 230 Vac från invertern. Strömmen till AC låter jag gå igenom invertern när jag har landström. Såg också att de numera har en på 1500 Watt. Se de som är till höger på sidan.
Tackar , kollade Ebay och de har samma men kan skickas från England och eller inom EU.
Ska beställa en så fort jag får svar från säljaren om han har en med våra uttag.
 
W

Weckman

Guest
En liten varning, på ett annat och mycket större forum, har jag sett att det har varit ganska mycket problem med det här fabrikatet.
Man får det man betalar för... Problem. Espresso maskinen tömde mina 2 Agm batterier på 95amp styck tack vare denna Inverter. Suuuuuger mycket kraft kan jag säga.. Bytte till en Dometic och den klarar det galant.
Byt kablar på den då dom är alldeles för klena för matning och riskerar att smälta... Luktar det bränt så vet du vart du ska leta..
 
P

Pilote84

Guest
Tackar , kollade Ebay och de har samma men kan skickas från England och eller inom EU.
Ska beställa en så fort jag får svar från säljaren om han har en med våra uttag.
Beställde en sådan som via Polen. Aliexpress har rea nu så den slutade på ca 2300kr med fri frakt. få se om den är bra. ett års garanti enligt säljaren. Kommer att koppla den tillsammans med Min DEFA Autoswitch DEFA AutoSwitch, prioritetsväljare - DEFA - Säkerhets- och komfortprodukter - PRODUKTER
eftersom DEFA endast går att använda med deras egna kablar så köpte jag två par kablage. De kommer jag att dela på och använda.
Nu i Corona tider så känns det som att det kommer att bli en sommar med mycket fricamping. Hämtar ut husbilen nästa helg lagom till Påsken
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Vad är det för utrustning som behöver ren sinus? Jag skulle säga att alla moderna laddare kör på vad som helst(fk så går nog de flesta moderna laddare och datorer tom bättre på 240 likspänning än sinus!!).

Däremot skall man kanske dimensionera rätt, dvs ej ligga på pottkanten.

Själv har jag en 600watts inverter som nog har närmare 20 år på nacken och den drivs av bilen samt matar CTEKs vanliga laddare som laddar bodelsbatterierna och har så gjort sedan jag började åka husbil.
 
P

Pilote84

Guest
Vad är det för utrustning som behöver ren sinus? Jag skulle säga att alla moderna laddare kör på vad som helst(fk så går nog de flesta moderna laddare och datorer tom bättre på 240 likspänning än sinus!!).

Däremot skall man kanske dimensionera rätt, dvs ej ligga på pottkanten.

Själv har jag en 600watts inverter som nog har närmare 20 år på nacken och den drivs av bilen samt matar CTEKs vanliga laddare som laddar bodelsbatterierna och har så gjort sedan jag började åka husbil.

Det finns en stor risk att man bränner kretskortet på Acn Thetford coolair ca 1000 som kräver ren sinus. Jag har själv ingen erfarenhet av huruvida känslig kretskortet är. Efter att pratat med två oberoende firmor som jobbar med husbilar dagligen så kommer jag inte att chansa utan köper en inverter med ren sinus. Givetvis en som har lite extra effekt.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Det finns en stor risk att man bränner kretskortet på Acn Thetford coolair ca 1000 som kräver ren sinus. Jag har själv ingen erfarenhet av huruvida känslig kretskortet är. Efter att pratat med två oberoende firmor som jobbar med husbilar dagligen så kommer jag inte att chansa utan köper en inverter med ren sinus. Givetvis en som har lite extra effekt.
Okej jag förstår dig, AC motorer är lite speciella och med det gäller att du har bra med marginal läs dubbelt så att inte startströmmen knäcker det.
 
Toppen